Hvordan får man en flad mave?

Er du en af de mange mennesker, der har brugt timer af dit liv på at løbe, cykle eller at dyrke andre former for cardio (kredsløbstræning), for at få has på topmaven eller på at lave mavebøjninger og andre maveøvelser med det formål at opnå en flad og markeret mave, men stadig ikke har opnået det?

Så er du desværre en af dem, der er faldet for en af de mange træningsmyter, der florerer på nettet såvel som i magasiner og fitnesscentre.

Fælles for træningsmyterne er:

  • at de er usædvanlig sejlivede
  • at du har hørt dem igen og igen
  • at du støder på dem steder, hvor du tror, at du får faktuel viden
  • at de ikke giver mening, når du virkelig begynder at tænke over dem

Når det handler om jagten på den flade mave, er det særligt 2 myter, der er på spil:

  • Myten om cardio
  • Myten om punkttræning

For at få en markeret eller flad mave, skal du have fedtet væk fra maven. For at få fedtet væk skal det forbrændes og for at forbrænde fedt skal din krop være i kalorieunderskud!

Derfor kan det umiddelbart virke logisk, at cardio – altså konditionstræning – der jo forbrænder kalorier, er vejen til at fjerne fedt, ligesom særskilt træning af dine mavemuskler, selvfølgelig er med at forbrænde fedtet der.

Men sådan hænger kroppen slet ikke sammen!

Hvordan får man flad maveArtiklens forfattere Kasper V. Christensen og Joan Lang (billedet) er grundlæggere af Fortius Fitness og har over 30 års erfaring i at hjælpe deres klienter med at nå deres mål. Kasper var som ung kendt som ”Skinny Kasper” og Joan har intet mindre end 3 fødsler på bagen. Læs mere om Kasper og Joan her og om hvordan Fortius Fitness kan gøre en forskel for dig.

Myten om Cardio

Cardio har i mange år været fremhævet som den bedste metode at tabe sig på, og dermed en vej til en fladere mave, men mange har måttet sande, at de i så fald er i besiddelse af dårlige gener, fordi de ikke får de resultater, som de gerne vil, med cardio-træning, uanset om det drejer sig om at få en flad mave eller markerede arme.

Men heldigvis forholder det sig overhovedet ikke sådan.

Cardio-træning, som eksempelvis løb, er bare IKKE den mest effektive måde at få has på de ”genstridige” fedtdepoter.

Cardio forbrænder kalorier, og du skal jo forbrænde kalorier for at forbrænde fedt. Og ja, det er fuldstændig korrekt, at du skal have et kalorieunderskud før kroppen tapper ind i sine fedtdepoter.

Der er bare lige det, at din krop fra naturens side er skabt til kun at tænke på overlevelse – og ikke skønhedsidealer- Det er først for nylig i menneskets historie at man, nogle steder på kloden, kan spise sig mæt flere gange om dagen.

Derfor sørger kroppen for at forbrænde så få kalorier som muligt. Jo flere kalorier, den kan holde på, og omdanne til fedt, jo bedre og længere kan den klare sig i dårlige perioder med utilstrækkelig føde og regulær sult.

Hvis cardio var så effektivt til at forbrænde fedt og kalorier ville vi simpelthen dø af sult, før vi kunne nå at finde noget at spise, mens vi jagede.

Der er tale om simple overlevelsesmekanismer.

Men ikke nok med at kalorie- og fedtforbrændingen ved cardio ikke er imponerende, så er der langt værre aspekter, og konditionstræning er ikke er til vores fordel, hvis vi ønsker at opnå den flade mave.

Du kan i værste tilfælde ende med at blive federe, hvis du insisterer på denne form for træning.

Det kan du få den fulde forklaring på og hvorfor cardio er det værste, du kan gøre ved din krop, hvis du ønsker at forbrænde fedt og få en flad mave, ved at tilmelde dig vores GRATIS ”Fortius Fitness Insider” her.

VIGTIG NOTE: Vi vil gerne pointere, at det selvfølgelig altid er godt at bevæge sig i dagligdagen, og at vi hverken taler om en almindelig gåtur eller cykelturen til arbejdet. Det vi mener er, når man dyrker decideret kredsløbstræning som jogging eller spinning, der foregår ved middel intensitet med henblik på vægttab.

Myten om punkttræning

Styrketræningens verden har sine helt egne myter, og her er en af dem, der er skyld i, at folk aldrig får deres flade mave at se.

”Du kan fjerne fedt fra bestemte områder ved at punkttræne med målrettede øvelser eller bestemt udstyr!”

På overfladen virker det logisk, at hvis du vil have markerede arme, så lav armøvelser, og hvis du vil have en flad mave, så lav mavebøjninger.

Men hvis punkttræning virkelig var mulig, ville du kunne have mave som et vaskebræt og mormorarme på samme tid og, hvornår har du sidst set det?

Nej vel!

For har du flad markeret mave, så er hele din krop tonet og slank.

Du har ingen kontrol over, hvor fedtet lagres eller forsvinder på kroppen. Du kan heller ikke tvinge din krop til kun at træne dele af en muskel som f.eks. de øvre eller nedre mavemuskler.

Det er genetikken, der afgør, hvor og hvornår fedt lagres og forbrændes.

Fedtforbrænding er ikke en lokal affære, hvor den aktive muskel suger det omkringliggende fedt og brænder det af. Fedtet forbrændes over hele kroppen og ikke kun på en bestemt del, og KUN hvis der er negativ tilførsel af energi i forhold til din krops behov.

Mange oplever selvfølgelig, at fedtet forsvinder hurtigere fra nogle steder end andre, men det er genetisk bestemt og handler bare om at blive ved længe nok – så vil de genstridige fedtdepoter også ryge.

Sandheden er, at mavebøjninger vil gøre mavemusklerne stærkere og fastere til en vis grad, men fedtet, der dækker disse muskler, forsvinder ikke automatisk- heller ikke selv om TV-shop prøver at overbevise dig om det modsatte.

Læg i øvrigt mærke til, at de fotomodeller, skuespillere og andre veltrænede mennesker, der optræder i TV-Shop-reklamerne er markerede over HELE kroppen – og ikke kun der, hvor den pågældende dims eller maskine skulle have sin virkning!

fladere mave, sådan træner du

Du kan også observere dette fænomen næste gang, du er i fitnesscentret. Kig efter de veltrænede mænd og kvinder. Du vil se, at de er trimmede over hele kroppen og ikke kun på ”udvalgte” steder.

Den flade markerede mave kommer først frem, når dine trænede muskler ikke længere er dækket af fedt, og her spiller kosten en væsentlig rolle sammen med træning af HELE kroppen, men mere om det om lidt.

Faktisk er direkte mavetræning (punkttræning) den MINDST vigtige faktor for at opnå den eftertragtede flade mave. Jo før du accepterer dette faktum, jo hurtigere vil du kunne opnå selv at kunne fremvise en flad eller markeret mave.

VIGTIG NOTE: Du behøver ikke at tage vores ord alene for det. I bunden af denne artikel finder et link til, hvad videnskaben siger om cardio som vægttabsmetode og punkttræning.

Nu, hvor vi har fået de 2 værste ”mavedræbere” af vejen, så lad os se på, hvad du skal fokusere på, for at få den flade mave og tonede krop.

Det er lettere end du tror.

5 tips til flad og markeret mave

Med disse 5 tips på hånden kan du maximere dit fedttab og få hurtige resultater.

#1 Øg dit protein indtag

Protein vedligeholder og øger din muskelmasse, stabiliserer dit blodsukker, holder dig mæt og er den mest termogeniske af alle fødevarer. Termogenisk betyder at der forbrændes kalorier, mens du fordøjer, så du kan spise mere.

Når du er i kalorieunderskud, nedbryder din krop fedt for at få brændstof, men den spiser også af muskelvævet, som er en vigtig medspiller i jagten på den flade mave, MED MINDRE du træner korrekt (mere om dette følger i et særskilt tip nedenfor) og sørger for at fodre kroppen med proteiner. Nogle af de bedste kilder er kylling, kalkun, fisk, æg og hytteost.

#2 Spis flere grøntsager

Nøglen til vægttab er at spise færre kalorier, men kroppen har det med at komme med modreaktioner, og derfor vil de færre kalorier gøre dig mere sulten. Kroppen oplever kun en nedgang i kalorier og en trussel mod dens eksistens og vil altså have dig til at spise mere, og derfor er grøntsager så vigtige.

Kalorieindholdet er lavt i forhold til volumen. Så ud over at forsyne dig med livsvigtige næringsstoffer, vil grøntsagernes fibre og de store mængder du kan spise for meget få kalorier holde dig mæt – hvilket er afgørende for at holde sulten fra døren. Spis lige så mange som du har lyst til. Krydr dem, bag dem, steg dem eller spis dem rå.

Hvilket bringer os til næste tip som er grøntsagernes direkte modpart.

#3 Drop de kalorieholdige fødevarer

Dette er et af de mest effektive tips til vægttab.

Kalorieholdige fødevarer omfatter mere end de velkendte slik, chips, sodavand og alkohol. Basistilbehør som pasta, ris, brød og havregryn indeholder også mange kalorier. De mætter ikke særligt længe i forhold til kaloriemængden, og er du sulten, kan de hurtigt lokke dig ud i et ædeflip.

Drop derfor de kalorieholdige fødevarer til fordel for kød og grønt som beskrevet ovenfor, hvor du kan spise langt større mængder for samme kalorier og få langt mere næring og mæthed. Så skal kiloene nok rasle af.

Kalorieholdige fødevarer er ofte også kulhydrat og fedtrige, men det betyder IKKE, at det er kulhydrat eller fedt der er fjenden. Det er blot den letteste måde at styre kalorierne, uden at skulle tælle og veje alt du kommer i munden.

Du skal ikke forsage kalorieholdige fødevarer i al evighed. Din krop har brug for kulhydrat med jævne mellemrum for at fungere optimalt, og det giver dig også lidt frirum i kosten til at nyde nogle af dine yndlingsretter, et stykke chokolade eller et glas vin indimellem – selv når du ønsker at tabe det overflødige fedt.

Det lyder måske en smule forvirrende, men hæng på alligevel, for det vender vi tilbage til om lidt.

#4 Styrketræn

Styrketræning vil øge din muskelmasse og sørge for at dit stofskifte er så højt som muligt. Vægttab uden styrketræning er en katastrofe for din krop, for når du sænker kalorierne, for at tabe fedt, starter kroppen med at æde af musklerne i stedet for at forbrænde fedtet – HVIS du ikke giver den grund til at holde på dem.

For kroppen handler ALT jo om overlevelse, og ikke om du ser godt ud i badetøj med en fin flad mave. Derfor tapper den først ind i sine fedtdepoter som absolut sidste udvej for at få dækket sit energibehov og vil prøve at sænke din forbrænding, så snart den har muligheden.

Det handler om at sparke stofskiftet i gang OG holde det oppe og her er den korrekte styrketræning altafgørende:

Styrketræning = Mere muskelmasse

Mere muskelmasse = Højere stofskifte

Højere stofskifte = Øget kalorieforbrænding = Hurtigere og bedre mulighed for permanent fedttab

Hvis du ikke styrketræner, mens du taber dig, vil det med tiden resultere i, at du bliver tyndfed og ender med en nedsat forbrænding, så du dagligt skal kæmpe en brav kamp for at holde vægten.

For hver kur og kaloriereduktion uden styrketræning desto mere destruktiv bliver den onde cirkel.

Det er dog ikke alle former for styrketræning, der virker. Laver du for mange gentagelser, når du træner eller laver du øvelser for enkelte muskelgrupper – også kaldet isolationsøvelser, som mavebøjninger, får du ikke den mest effektive træning. Tværtimod vil den ønskede effekt udeblive som vi har været omkring i “myten om punkttræning”.

Vælg i stedet 3 til 5 af de mest basale og krævende øvelser for hele kroppen og lad fokus være på progression i vægt og få gentagelser i stedet.

På den måde stiller du krav til kroppens muskulatur, som bliver tvunget til at tilpasse sig – den har intet andet valg. Nu da kroppen er tvunget til at holde på muskelmasse i stedet for at nedbryde den, har den ingen anden udvej end at tappe ind i sine fedtdepoter for at få dækket sit energibehov.

Præcis den effekt vi ønsker!

De 3 bedste øvelser til formålet er squats, dødløft og bænkpres. De kaldes også flerledsøvelser, da flere led arbejder sammen om at løfte vægten. Og da flere led- og muskelgrupper er involveret kan der trænes med større vægt, som vil have en langt større effekt på kroppen, end de små isolationsøvelser, som tidligere blev gennemgået.

På den måde kommer du hurtigt frem til den flade mave.

Er du kvinde, skal du ikke frygte, at du ender med store klodsede muskler. Kvinder er ikke i besiddelse af de genetiske forudsætninger, der gør muliggør opbygning af stor muskelmasse. Muskler er din medsammensvorne og det eneste, der kan forme og tone din krop, så du får den flotte og veltrænede flade mave.

#5 Attitude og motivation

Giv aldrig op!

Det er altid en udfordring at tabe vægt, og selvfølgelig kræver det noget arbejde at komme i form, men alt for mange mennesker hopper fra kur til kur og fra det ene ineffektive motionsredskab til det andet eller bliver frustrerede, når deres træningsprogram ikke lader til at virke.

Det kræver målrettethed at komme igennem, men hvis du følger de råd, du nu har fået, vil processen blive meget lettere og du skal nok nå dine mål, og endda hurtigere, end du tror er muligt.

Med resultater kommer motivationen, og den vil kun blive stærkere med tiden, jo mere du bevæger dig mod dit mål.

Men det kræver at du indser at der IKKE findes superlette genveje, a la dem, der præsenteres  i TV Shop -reklamerne.

Er du overrasket over denne revolutionerende information? Så se her… Der er nemlig mere endnu…

Den information, du nu har fået, har sikkert givet dig en del at tænke over, og der er mange flere værdifulde informationer at hente om træning og kost og hvordan DU får maksimale resultater på den mest effektive og tidsbesparende måde, i vores GRATIS “Fortius Fitness Insider”, INKLUSIV som lovet i punkt 3, hvordan du kan nyde kulhydrater og dine yndlingsretter og undgå at sabotere dine anstrengelser for at få den flade mave, som du drømmer om så hurtigt som muligt.

Hvis du virkelig vil mestre træning og kost og sætte dig ind i, hvad der skal til for at tabe fedt og opnå en sand kropstransformation og følelsen af succes – uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden at skulle på ekstreme slankekure, så klik her og tilmeld dig GRATIS nu!

mavetræning

”Klik her for videnskabelige referencer der understøtter artiklen”

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: