Hvordan får man tynde lår uden appelsinhud?

Er du træt af appelsinhud og laskede lår, og har du prøvet cykle, steppe og løbe dig fra de uønskede buler og/eller brugt penge på lotions og cremer, der påstår at kunne afhjælpe problemet?

Så er du ikke den eneste!

Hver dag kæmper kvinder verdenen over forgæves mod den forhadte appelsinhud og spilder penge på cremer og træningsudstyr eller tid på forgæves træningsøvelser. De er bl.a. ofre for nogle af de mange myter som lever i bedste velgående på nettet, i blade (om træning) og i fitnesscentre.

Heldigvis får du den rigtige løsning lige her, og samtidig får du ryddet ud i de irriterende myter, der holder dig fra de resultater, som du ønsker.

Du kan genkende myterne på, at de har nogle fælles træk:

  • du har hørt dem igen og igen
  • du støder på dem steder, hvor du forventer reel viden
  • de ikke giver mening, når du går dem efter i sømmene

De 4 mest sejlivede myter om behandling af appelsinhud er:

  • Myten om cremer
  • Myten om affaldsstoffer
  • Myten om cardio (konditionstræning)
  • Myten om punkttræning

Men inden vi går i lag med dem, så lad os lige kigge på, hvad cellulite, som appelsinhud også kaldes, egentlig er.

Hvad er appelsinhud?

Cellulite eller appelsinhud, som det også kaldes, skyldes fedt, der har hobet sig op i underhuden. Her ligger et fedtlag, der har til formål at polstre kroppen og, for kvinders vedkommende, sikre at der noget at tære på i tilfælde af graviditet. Fedtcellerne ligger i små klynger, der er adskilt af bindevæv.

Når du kan se strukturen igennem overhuden, har vi fænomenet appelsinhud.

Betegnelsen cellulite forveksles ofte med cellulitis, der faktisk er en infektion i huden og dermed noget helt andet end den uskadelige, men uklædelige cellulite.

Tendenser til appelsinhud har det med at blive værre med alderen, når hudens elasticitet mindskes og strengene af bindevæv mellem fedtcellerne samtidig bliver stivere.

Jo mere frodig du er som kvinde, jo mere udsat er du, men appesinhud er ikke et spørgsmål om at være tyk eller tynd, for tynde kvinder har det også. Det er dem, der går under betegnelsen ”tyndfede” – altså hvor fedtandelen i forhold til muskelmasse er høj, men man kan stadig se slank ud i tøj.

Det er til gengæld et spørgsmål om træning og kost.

Hvornår har du sidst set en veltrænet og markeret/tonet kvinde med appelsinhud?

træning af tonede lår

Du kan forebygge appelsinhud på følgende måde:

  • Skrump dem. Muskler kan ikke fortrænge fedtceller, for er de først dannet, forsvinder de aldrig, MEN de kan blive mindre – ligesom når du lukker luften ud af en ballon, så hold dig i form og vær veltrænet.
  • Spis en sund kost, der sikrer at du ikke fodrer appelsinhuden.

Selv hvis du er arveligt disponeret, kan du holde cellulite i ave på denne måde.

Men hvad så hvis skaden er sket?

Det er så her, at du typisk bliver udsat for de 4 myter, som nu vil blive punkteret.

#1 Myten om cremer og lotions mod appelsinhud

Her står der hele to industrier klar til at bilde dig alt muligt ind. Både kosmetikfirmaerne og medicinalindustrien er helt vilde med at fortælle dig, at netop deres ”appelsinhud creme” virker, men det gør den ALDRIG af den simple grund, som du lige har læst.

En creme kan IKKE trænge igennem hudens mange lag og tilintetgøre de store geleagtige celler. Den MASSAGE du skal give huden, når du påfører de dyre cremer og lotions, kan måske hjælpe på blodgennemstrømningen i lårene, og det er jo altid rart, men det helbreder ikke noget, og hvad var det så lige, du skulle bruge selve cremen til?

Fedtsugning er i øvrigt heller ingen løsning nu, hvor vi er ved de kosmetiske løsninger. For selv om en fedtsugning kan fjerne noget af fedtet, så kan den ikke ændre strukturen i bindevævet, og du risikerer at appelsinhuden stikker sit fjæs frem igen.

#2 Myten om affaldsstoffer

Du har sikkert i forbindelse med førnævnte cremer hørt om de såkaldte affaldsstoffer. Det er et stort marketingsscam!

Kroppen renser sig selv for det, den ikke har behov for. Tarm, lever og nyrer sørger for at skille sig af med nedbrydningsprodukter, og det vi ikke skal bruge, ender som urin, afføring og udåndingsluft.

De ”affaldsstoffer” som kendte selvudnævnte kostguruer, kostvejledere, behandlere og kosmetik- og medicinalindustrien altid fremhæver, findes simpelthen ikke, så vær på vagt, når du støder på ordet.

Læg mærke til, at der sjældent eller aldrig bliver fulgt op på, hvad disse ”affaldsstoffer” egentligt består af, og når det endelig sker, vil du med en lille smule research let kunne finde frem til, at det er løgn fra ende til anden.

Tynde slanke lårJoan Lang (billedet) – forfatter af artiklen og medstifter af Fortius Fitness – har mange års erfaring i at træne andre og hjælpe dem i mål. Hun har 3 fødsler på bagen og har ved hjælp af styrketræning trænet sig fra appelsinhud, smerter og slidgigt. Læs mere om Joan her og se, hvordan Fortius Fitness kan hjælpe dig.

#3 Myten om Cardio

Selv om kvinder med appelsinhud bliver opfordret til at dyrke motion for at blive de irriterende buler kvit, så er kuren mod appelsinhud IKKE løb og cykling, som der ellers næsten altid bliver anbefalet i samme åndedrag.

For det handler jo i bund og grund om at tabe fedt og her er konditionstræning noget af det mest ineffektive, som du kan foretage dig.

Uanset hvor mange kilometer du tilbagelægger på cyklen eller i løbeskoene, kommer du ikke af med den bulede overflade på lårene.

Cardio-træning som eksempelvis aerobic eller løb er desværre IKKE en effektiv måde at fjerne fedt på lår og baller, selv om der forbrændes kalorier!

Har du nogensinde set dyr jogge?

Nej vel!

Både mennesker og dyr er skabt til at bevæge sig, men det vi er skabt til er flugt og jagt. Altså kortvarige eksplosive udbrud, eller aktiviteter ved lav intensitet som gang – ikke 30 minutter eller mere i moderat tempo.

En krop er designet til at overleve, og hvis vi forbrændte lige så mange kalorier som maskinerne i fitnesscentrene bilder os ind, når vi stepper, cykler eller løber, ville vi mennesker være døde af sult, inden vi nåede at rende vores bytte op i tidernes morgen.

Naturen har nemlig skabt din krop til kun at tænke på overlevelse og ikke på, om du er lækker i bikini og kan fremvise velformede tynde lår og faste baller helt uden appelsinhud.

Kalorier er i evolutionens øjne meget værdifulde, og det er smart, for der er stadig fortsat steder i verdenen, hvor det at spise sig mæt ikke er en selvfølge. Derfor sørger den også for at forbrænde så få som muligt. Jo flere kalorier den kan holde på, og som kan blive til fedt, jo længere kan kroppen overleve, når der opstår regulær sult.

Få hele forklaringen på, hvorfor cardio er det dårligste, du kan udsætte dig selv for, hvis du ønsker at smide fedtet og få slanke faste lår uden appelsinhud. Tilmeld dig vores GRATIS “Fortius Fitness Insider”.

VIGTIG NOTE: Det betyder ikke, at du skal droppe at cykle til arbejde, hvis du nyder den, eller gåturen med hunden, for selvfølgelig er det sundt at bevæge sig. Problemerne opstår når du bruger kredsløbstræning som jogging, der foregår med middel intensitet, når du forsøger at tabe dig.

#4 Myten om punkttræning

Punkttræning er den sidste myte, der afskærer dig fra at få tynde lår og en velformet numse uden appelsinhud.

”Fedtet forsvinder fra udvalgte områder, når du punkttræner med målrettede øvelser eller specielt udstyr!”

Nej!

Uanset hvor meget du laver øvelser kun for baller og lår, er det ikke muligt at fjerne appelsinhuden med punkttræning. Og heldigvis for det!

Så kunne du stå der verdens mest veltrænede lår og muffintop samtidig.

Du kan ikke kontrollere, hvor dit fedt lagres eller forsvinder.

Har du faste og slanke lår, har du ikke samtidig blæverende baller.

Glem også alt om kun at træne yderlår, hvis du vil gøre kål på appelsinhuden og fedtet lige præcis der. Det er dine gener, der bestemmer hvor og hvornår fedt lagres og forbrændes på din krop.

Forbrænder du fedt, sker processen over hele kroppen og ikke kun lokalt, hvor eksempelvis din lårmuskel suger fedtet til sig og forbrænder det, så du står tilbage med tynde lår uden appelsinhud – og det kan i øvrigt KUN lade sig gøre, hvis din krop befinder sig i kalorieunderskud.

Appelsinhud og træningTV-Shop vil have dig til at tro at punkttræning er muligt

Fedt kan forsvinde langt hurtigere fra nogle steder på kroppen end andre, men igen – det er genetisk bestemt – så klø på med den rigtige form for træning og den korrekt kost længe nok, så skal selv det mest genstridige fedt og appelsinhuden også nok forsvinde.

Punkttræner du dine lår, vil du gøre dem stærkere og fastere til en vis grad, men fedtet der dækker musklerne, og er skyld i appelsinhuden, forsvinder ikke af sig selv, og de tynde velformede lår træder først frem, når fedtet, der dækker for dine trænede muskler er væk.

Direkte træning af dine lår og baller er faktisk den ALLERMINDST vigtige faktor for flotte slanke lår.

Det er kosten, der i samspil med træningen af hele din krop, spiller den vigtigste rolle.

VIGTIG NOTE: Er du fortsat skeptisk, så se, hvad videnskaben er kommet frem til omkring cardio som vægttabsmetode og punkttræning i bunden af artiklen.

Med de 4 værste myter af vejen, er det blevet tid til at se på, hvordan du skal gribe det an, når du ønsker at blive af med appelsinhud og få slanke og tonede lår, som du kan vise frem i bikini og korte kjoler.

Det er lettere end du tror.

5 tips til slanke og tonede lår uden cellulite

Med disse 5 tips er du appelsinhuden kvit.

#1 Spis grøntsager i store mængder

For at tabe fedt skal du indtage færre kalorier, men når du nedsætter kalorieindtaget, vil du blive mere sulten, fordi kroppen betragter et drop i kalorieindtaget som en trussel mod din overlevelse.

Grøntsagerne indeholder meget få kalorier i forhold til, hvor meget du kan indtage, så de kaloriefattige grøntsager er en vigtig del af kosten, når du vil tabe dig. Ud over vitaminer og mineraler, indeholder grøntsager masser af fibre, så du forbliver mæt længe.

#2 Øg dit indtag af protein

Protein forbrænder kalorier for at blive fordøjet – også kaldet den termogeniske effekt og holder dig mæt. Dvs. at du kan spise mere for det samme antal kalorier. Derudover vedligeholder og øger protein din muskelmasse og stabiliserer dit blodsukker.

Kroppen nedbryder fedt, når du er i kalorieunderskud, for at få brændstof, men den æder også af dit muskelvæv, hvilket er et problem da musklerne styrer din forbrænding. MEDMINDRE du giver din krop protein såsom kalkun, kylling, kalkun, æg, fisk og hytteost og den rette træning (mere om dette følger), vil din forbrænding nemlig falde grundet den tabte muskelmasse, så sørg for godt med proteiner – kalkun, kylling, kalkun, æg, fisk og hytteost er gode kilder.

#3 Drop kalorietung mad

Vi ved godt, at vi skal gå uden om godter som slik, kage og alkohol, når vi ønsker at smide fedtet, men mange tænker ikke over, at pasta, ris, brød og havregryn og den slags produkter faktisk er fyldt med kalorier.

Den slags fødevarer er som regel også kulhydrattunge. Ikke at det er kulhydrat der pludselig er fjenden. Det er bare den absolut letteste metode til at styre kalorierne på, så du slipper for at skulle måle, tælle og veje din mad.

Så for at sætte turboen til, og se fedtet smelte af, kan de typer af madvarer skiftes ud med grøntsager og kød størstedelen af tiden, som beskrevet ovenfor og samtidig opnår du en langt bedre mæthed og næring.

Dine lår vil takke dig.

På trods af alle de dårlige egenskaber, skal du ikke droppe den kalorietunge mad helt, for din krop har faktisk behov for at få et godt skud kulhydrat med jævne mellemrum for at fungere optimalt, men altså ikke i de mængder, som vi ofte har for vane at indtage.

Så har du også muligheden for at hygge dig med nogle af dine livretter, som med garanti rummer kulhydrat og fedt ind i mellem samt deltage i eksempelvis weekendens middage, fester eller andre sociale arrangementer.

Det lyder måske en smule forvirrende, men hæng på alligevel, for det vender vi tilbage til.

#4 Styrketræn

Den bedste træning for din krop er styrketræning, som øger muskelmassen og dit stofskifte og holder det så højt som muligt. Vægttab uden styrketræning efterlader kroppen med et problem.

For når du spiser færre kalorier, for at tabe fedt, så æder din krop af musklerne i stedet for fedtet. Den skal have en grund til at holde på den omkostningsrige muskelmasse. Kroppen er kun interesseret i overlevelse, og gemmer derfor fedtet til sidst samtidig med, at din krop sænker forbrændingen, ligeså snart den ser sit snit til det.

Stofskiftet skal altså have et ordentligt los OG holdes i gang med den rette styrketræning:

Styrketræning = større muskelmasse

Større muskelmasse = Højere stofskifte

Højere stofskifte = Øget kalorieforbrænding = Hurtigere og bedre mulighed for permanent fedttab

Styrketræner du ikke, mens du er i gang med dit vægttab, ender du med at blive tyndfed med tiden og få nedsat forbrænding, så det bliver en daglig kamp at holde de ekstra kilo og appelsinhuden i skak.

Styrketræning skal dog være udført på den rigtige måde, for at du kan høste disse fordele. Laver du for mange gentagelser eller øvelser for enkelte muskelgrupper, går du glip af den mest effektive træning. Vælg i stedet 3-5 af de mest basale og krævende øvelser, der er målrettet hele kroppen og fokuser på progression i vægt og få gentagelser.

Jo flere led- og muskelgrupper, der er involveret i en øvelse, jo større vægt kan der trænes med, og det vil resultere i langt bedre og hurtigere resultater end hvis man benytter små isolationsøvelser, som vi gennemgik under myten om punkttræning.

De bedste øvelser for at nå dit mål så hurtigt som muligt er de såkaldte flerledsøvelser som dødløft, squat og bænkpres, hvor der er mulighed for at træne med progression – altså at øge vægten over tid.

Øvelserne kombineret med den øgede vægt vil bygge musklerne op over hele kroppen og sparke dit stofskifte samt kalorie- og fedtforbrænding i vejret, så din fedttabsproces ikke går i stå, og du kommer dermed hurtigere frem til dit mål.

Og bare rolig – styrketræning vil ikke gøre at du kommer til at ligne en bodybuilder. Kvinder er ikke genetisk disponeret til at opbygge stor muskelmasse. Muskler er din allierede til at forme din krop, så du kan få de flotte tonede slanke lår uden appelsinhud, som du ønsker.

Med alderen svinder muskelmassen desværre automatisk, hvilket også er hvorfor mennesker der ellers har været meget aktive hele deres liv, pludselig oplever at det er helt umuligt at holde fedtet fra kroppen, selvom de øger mængden af cardiotræning.

Selv garvede sportsfolk, der dyrker den type sport kommer i problemer, fordi træningen tærer på muskelmassen. Som eksempelvis den garvede kvindelige maratonløber Kim Raine.

Træn dig til slanke lår

Så styrketræn!

#5 Attitude og motivation

Opgiv aldrig!

Det kræver naturligvis målrettet arbejde at komme i form, men det behøver ikke at være svært- heller ikke, hvis du har forsøgt tidligere uden held.

For alt for mange afløser den ene creme og/eller kur den anden og det ene uvirksomme motionsredskab efter det andet ryger ud i garagen eller op på loftet, eller de taber modet, når deres træningsprogram ikke virker.

MEN de superlette genveje, som dem TV Shop -reklamer og modekure lover, findes ikke.

Så snart du accepterer dette og til i stedet bruger de overstående råd, skal du nok se resultater og ikke mindst nå dine mål hurtigere, end du tror er muligt.

Og med resultaterne kommer motivationen som vil skabe en positiv og selvforstærkende spiral.

Så tænk positivt og kast dig ud i det.

Har alt denne information vendt op og ned på nogle af dine forestillinger? Så se her… Der er nemlig mere endnu…

Den information, du står med nu, har nok givet dig stof til eftertanke. Du finder mange flere værdifulde informationer om træning, kost, og hvordan du får den hurtigste og mest effektive vej til de bedste resultater i vores GRATIS “Fortius Fitness Insider”, INKLUSIV som lovet i punkt 3, hvordan du nyder dine yndlingsretter og undgår at sabotere dit hårde arbejde for at få de faste og slanke lår uden appelsinhud, som du drømmer om.

Ønsker du kontrol over din kost og træning og at vide, hvordan du bedst forbrænder fedt og transformerer din krop – uden at bo i et fitnesscenter og uden kure, så klik her og tilmeld dig GRATIS nu!

Væk med appelsinhud hvordan

”Klik her for videnskabelige referencer der understøtter artiklen”

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: