Hvor mange kalorier er der i et æble?

Det kan være en stor hjælp at finde ud af, hvor mange kalorier der er i et æble, så du kan tilpasse det i din koststrategi på en hensigtsmæssig måde, og dermed få de resultater, du ønsker. Indførelsen af æbler i kosten er en smart måde at måde at tabe sig på – dels fordi, at de findes i mange varianter, og dermed aldrig bliver kedelige, og dels fordi, at de er fremragende til at dæmme sulten.

hvor mange kalorier er der i et æble

(BILLEDE) Der er en grund til, at lægen anbefaler et æble om dagen.

Antallet af kalorier i æbler generelt

Først og fremmest er størrelsen udslagsgivende for, hvor mange kalorier et æble indeholder. Æbler varierer i størrelse, og de største indeholder typisk i omegnen af 100-120 kalorier hver, hvorimod de mindre ligger et sted mellem 60 og 80. De fleste æbler ligger i den størrelsesorden, men vær alligevel opmærksom på det, så du ender med et realistisk skøn. Generelt varierer antallet af kalorier ikke synderligt mellem varianter, og derfor er størrelsen det vigtigste at se på.

Hvor mange kalorier kommer fra kostfibre?

En anden ting, der bør indgå i overvejelserne er, hvor mange kalorier der kommer fra kostfibrene i æblet. Æbler er rige på kostfibre, og de indeholder en særlig type kostfiber kaldet pectin, der faktisk er bedre til at hjælpe med at stille sulten end almindelige fibre.

Et mellemstort æble indeholder typisk omkring 4,4 gram kostfibre, hvilket kan omregnes til omtrent 20 kalorier. Men fibre optages ikke fuldstændigt i kroppen, så de kalorier tæller så at sige ikke med i det daglige kalorieoptag.

Hvad så med æblemost?

Den sidste ting, du bør have i baghovedet, når du sætter dig for at undersøge, hvor mange kalorier der er i et æble, er når æblet presses til most.

Det er ingen hemmelighed, at æblemost er populært blandt mange, men hvis du ønsker at tabe dig, bør du imidlertid holde dig langt væk. Kalorierne er langt mere koncentrerede i æblemost, og typisk er der 120 kalorier i et enkelt glas. Derudover er der ikke den samme mængde kostfibre som i et almindeligt æble.

Det betyder, at mosten hurtigt vil øge dit blodsukker og derefter ”crashe”, hvilket i sidste ende vil øge sulten betragteligt.

De fleste mennesker tilpasser ikke deres indtag, når væsker tilføjes til kosten, og derfor kan f.eks. æblemost være grunden til, at du ikke ser resultater, hvis du har sat dig for at tabe fedt.

Mange af næringsstofferne og kostfibrene sidder desuden også i selve æbleskralden, så æbler i deres naturlige form bør altid være et indlysende valg.

Ovenstående er de vigtigste informationer at inddrage, når du sætter dig for at udregne, hvor mange kalorier et æble bidrager med i den daglige kost.

Æbler kan sagtens serveres alene, gerne med lidt nøddesmør smurt ovenpå, bagt med kanel og en snert af sødemiddel – eller bare indgå i en skål havregryn.

Mulighederne er mange, når det kommer til æbler, hvilket er endnu en grund til, at du burde overveje at indføre dem i din koststrategi så meget som overhovedet muligt.

Så husk lægens gode råd, og spis et æble om dagen!

Er du overrasket over denne revolutionerende information? Så se her… Der er nemlig mere endnu…

Hvis du virkelig vil mestre træning og kost og sætte dig ind i, hvad der skal til for at tabe fedt og opnå en sand kropstransformation og følelsen af succes – uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden at skulle på ekstreme slankekure, så se videoen herunder nu.

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: