Er du træt af topmaven?

Har du prøvet at cykle, løbe eller andre motionsformer uden nogen synderlig effekt?

Har du kæmpet med mavebøjninger og stadig ikke fået en flad og markeret mave?

Er du blot blevet mere og mere træt af at gøre en indsats, der i sidste ende ikke har givet dig skyggen af de resultater, som du er blevet stillet i udsigt?

Så er du ikke den eneste!

Hver dag kæmper mange mænd verden over mod den forhadte topmave uden aldrig at komme den til livs.

De er ofre for myterne, som lever i bedste velgående – både på nettet, livsstilsmagasiner og i fitnesscentrene.

Er du på udkig efter en løsning, som virker?

Så læs med her, og bliv klogere.

Jeg giver dig den rigtige løsning, men først rydder jeg ud i de irriterende myter, som forhindrer dig i at opnå de resultater, som du gerne vil nå.

FÆLLES FOR TRÆNINGSMYTERNE ER

  • At du hører dem igen og igen
  • At du støder på dem de steder, hvor du forventer at få reel viden
  • At de ikke giver mening, når du går dem efter i sømmene

I JAGTEN PÅ DEN FLADE MAVE SKAL DU VÆRE SÆRLIGT OPMÆRKSOM PÅ ISÆR TO MYTER

  • Myten om konditionstræning (cardio)
  • Myten om punkttræning

For at få en markeret og flad mave skal du have fedtet væk derfra.

Og for at få fedtet væk skal du forbrænde det – og for at forbrænde fedt skal du være i kalorieunderskud.

Så langt så godt.

Problemet ligger i, at kroppen er indrettet på en helt anden måde, end du sædvanligvis får at vide.

For det kan jo virke ganske logisk, at cardio (konditionstræning) hjælper dig med at forbrænde kalorier, mens mavebøjninger (såkaldt punkttræning) fjerner fedtet fra din mave.

Sådan forholder det sig bare ikke i virkeligheden.

MYTEN OM KREDSLØBSTRÆNING (CARDIO)

Er du fanget i troen på, at en masse pinsler på løbebåndet eller spinningcyklen er vejen frem til den flade mave?

I så fald er du bestemt ikke den eneste – se bare på de endeløse strømme af folk, der løber eller jogger asfalten tynd eller sveder på cardiomaskinerne og holdene i træningscentret.

Det vil muligvis komme som en overraskelse, måske endda en lettelse, men kredsløbstræning er en kuldsejler og en af de mest ineffektive træningsformer, når det kommer til fedttab.

Det lyder ellers indlysende.

”Når man cardiotræner over længere tid, forbrænder man en masse kalorier, og når man forbrænder en masse kalorier, bør man også forbrænde en masse fedt.”

Men i virkeligheden er den anskuelse en fejlslutning.

Kalorier er i evolutionens historie meget værdifulde – og der er fortsat steder i verden, hvor det at kunne spise sig mæt dagligt ikke er en selvfølge.

Derfor er din krop fra naturens side skabt til at forbrænde så få af dem som muligt, og jo flere kalorier der kan lagres i fedtdepoterne, jo længere tid kan du overleve, hvis der opstår regulær sult.

Så tænk engang – hvis cardiotræning forbrændte så mange kalorier, som maskinerne i fitnesscentret påstår, ville vores forfædre have sultet ihjel under jagten på bisonokser og mammutter, fordi de ville have brugt mere energi på at jage, end de ville have indtaget fra selve byttet.

Kroppen er altså skabt til at holde dig i live længst muligt ved at forsvare sine fedt- og energidepoter, og den er ligeglad med, at du gerne vil tage dig godt ud i badebukser.

Den garvede maratonløber Kim Raine rammer hovedet på sømmet:

Ikke nok med at cardiotræning er tidskrævende og giver minimal kalorieforbrænding, så gør det heller ikke noget for din muskelmasse, som er selve grundstenen til, at du kan få din drømmekrop, og som du selv har stor indflydelse på.

Tværtimod.

Det vender jeg tilbage til.

Naturligvis giver det stadig god mening at gå eller cykle en tur.

Det er sundt at røre sig.

Men at bruge kredsløbstræning som eksempelvis jogging med middel intensitet, når du gerne vil tabe dig eller slippe af med bildækket, er en decideret misforståelse.

MYTEN OM PUNKTTRÆNING

Den sidste myte, der forhindrer dig i at få den flade og markerede mave, er myten om punkttræning.

Altså at træne målrettede øvelser eller i specielt udstyr med det formål at forbrænde fedt fra en given kropsdel.

Med andre ord – vil du have en flad mave, så lav mavebøjninger, og hvis du vil have flotte arme, så lav øvelser for dine arme.

I teorien lyder det muligt, men umuligt i praksis.

Også selvom Tv-shop prøver at overbevise dig om det modsatte med yderst overbevisende reklamer.

Når skuespillere, fotomodeller og andre veltrænede mennesker præsenterer noget på Tv-shop, som skal revolutionere din træning og give dig en gudeskøn krop på ”indsæt urealistisk tid”, skal du tænke dig godt om, inden du slår til og køber det produkt, som de reklamerer for.

Disse mennesker er veltrænede.

Ikke blot på maven eller hvor den pågældende dims skal have sin effekt.

Men over hele kroppen.

Drop derfor alle tanker om, at du kan lave specifikke øvelser for maven og på den måde fjerne overflødigt fedt.

Det er dine gener, der bestemmer, hvor dit fedt bliver lagret, og hvor det bliver forbrændt på din krop.

Når du forbrænder fedt, foregår processen over hele kroppen og ikke kun lokalt.

Din mavemuskel suger eksempelvis ikke alt fedtet til sig og forbrænder det, så du kan stå tilbage med verdens mest markerede mave – mens du i øvrigt stadig har en lasket krop.

Har du nogensinde set det på en mand?

Næste gang du er i fitnesscentret eller ser sport på tv, så kig nøje på de veltrænede mænd og kvinder.

De er trimmede over hele kroppen og ikke kun på ‘udvalgte steder’.

Tro derfor ikke, at det pludselig kan lade sig gøre for dig, og at du kan trodse din egen genetik og kroppens fysiologi.

Fedt kan forsvinde hurtigere fra nogle steder på kroppen end andre – men det er stadig genetisk bestemt.

Nu ved du, at der ikke er nogen grund til at kaste penge efter de dyre løbesko eller smarte maskiner til punkttræning, hvis det er topmaven, du vil af med.

Det virker nemlig ikke.

Men hvad gør du så?

Det kommer vi til nu.

Nu, hvor vi har fået fejet myterne af banen, er det tid til at se nærmere på de tiltag, der på redelig og videnskabelig vis sætter dig i stand til at få den mave – og som en ekstra bonus – den krop, som du gerne vil have.

Det er nemmere, end du tror.

TIP #1: SPIS FLERE GRØNTSAGER

For at tabe fedt skal du indtage færre kalorier.

Men når du reducerer dit kalorieindtag, vil du samtidig blive mere sulten.

Det er en simpel overlevelsesmekanisme, som ikke gavner os i nutiden, hvor mad er let tilgængelig.

Det bedste våben mod dette er at spise mad med stor volumen for få kalorier, som vil holde dig mæt i længere tid.

Og grøntsager er perfekte til dette.

Udover at kunne spise lige så mange som du vil, giver grøntsager også din krop masser af fibre og livsvigtige vitaminer og mineraler.

Grøntsager kan tilberedes på et hav af måder, så det behøver ikke at være ensformigt.

TIP #2: ØG PROTEININDTAGET

Protein, som du blandt andet finder i kylling, kalkun, æg, fisk, hytteost, bønner og linser, er byggestenene til dine muskler.

Når du er i kalorieunderskud, nedbryder din krop fedt for at få dækket sit energibehov.

Men den æder også af dine muskler, og det er problematisk, da det er dine muskler, der giver din krop form og er med til at styre din forbrænding (det kommer vi mere ind på i tip #4).

Derfor er det vigtigt at få nok protein igennem din kost for at modvirke denne reaktion.

Protein forbrænder også en stor del af deres egen energi, når de fordøjes (også kaldet den termogeniske effekt).

Dvs. at du kan spise mere for det samme antal kalorier, og samtidig giver protein, ligesom grøntsager, stor mæthed.

TIP #3: DROP KALORIETUNG MAD – FOR DET MESTE

Vi ved godt, at vi skal begrænse godter som chips, is, slik og kage, når vi ønsker at smide det overflødige fedt, men mange tænker ikke over at pasta, ris, brød og havregryn og den slags produkter faktisk er fyldt med kalorier.

Den type af fødevarer indeholder ofte store mængder kulhydrater, og selv om kulhydrater ikke er din fjende, så er det nemmere at styre dit kalorieindtag, hvis du ikke spiser for meget af den slags.

Så slipper du også udenom at skulle måle, tælle og veje din mad, hvilket ikke er holdbar løsning, når du gerne vil tabe dig og ikke mindst vedligeholde det efterfølgende.

Så sæt turboen til, og lad fedtet smelte af ved at skifte de kalorietunge madvarer ud med grøntsager og kød som beskrevet i tip 1 og 2.

Det vil din mave takke dig for.

”Skal jeg så aldrig have min livret eller hygge med familien eller vennerne igen?”

Jo da!

Ved at være lidt strategisk kan du få de kalorie- og kulhydrattunge fødevarer til at arbejde med dig i stedet for imod dig.

Selvom du gerne vil tabe dig, kan og skal der være plads til, at du jævnligt kan nyde dine livretter uden følelsen af skyld eller skam.

Det handler ikke om at være fanatisk og forsage alt godt i livet, og projektet er dømt til at fejle, hvis du ikke giver plads til at skeje ud med jævne mellemrum.

At tabe sig handler ikke om at udholde mest smerte eller leve som en munk men om at finde den gyldne middelvej, hvor man ikke blot når sit mål, men også kan bibeholde det efterfølgende.

Det gør det også muligt for dig at deltage i arrangementer, når det eksempelvis er weekend, og du skal til middag hos vennerne, nyde fredagsslik med ungerne, eller når du skal med til et andet socialt arrangement, mens du arbejder hen imod din drømmekrop.

TIP #4: STYRKETRÆN

Vi kommer ikke udenom det: Flere grøntsager og proteiner får dig langt, men der skal træning til, før du får den flade mave, som du drømmer om.

Nærmere bestemt: styrketræning.

Hvorfor lige styrketræning? tænker du måske og sukker indvendigt over tanken om at løfte tunge, kolde vægte.

Forklaringen er lidt langhåret, men tillad mig at blive nørdet et øjeblik – der er en pointe med det:

Udført på den RIGTIGE måde kan styrketræning:

  1. øge din forbrænding generelt
  2. styrke og opbygge dine muskler
  3. styrke dine sener, led og knogler
  4. styrke din kondition og udholdenhed
  5. styrke dit immunforsvar og forebygge sygdom
  6. give mere energi og overskud
  7. give mental styrke og selvtillid
  8. forhindre aldersbetinget muskeltab

Kort sagt er styrketræning den eneste træningsform, der kan opbygge din muskelmasse.

Ingen muskelmasse – ingen markering og form af hverken maven eller resten af kroppen.

Det er også grunden til, at mange mandlige fotomodeller og hollywoodskuespillere styrketræner på livet løs.

Hvor vigtig muskelmasse er, kan bedst illustreres ved at sammenligne størrelse på bilmotorer.

Putter du en LILLE motor i bilen, kræver det lidt benzin.

Putter du en STØRRE motor i bilen øges benzinbehovet.

Præcis det samme sker i kroppen, når du putter en større motor i den i form
af muskelmasse.

Og hvad det fører med sig, kan du se på mine klienter Martins og Louises forvandlinger her.

god form

Disse forvandlinger er skabt med den korrekt udførte styrketræning – og ingen anden træning.

Se på styrketræningen som en tretrinsraket, hvor den større muskelmasse fører til en øget forbrænding, som giver hurtigere og bedre mulighed for et permanent fedttab.

Og dermed en flot flad mave.

Det fede ved styrketræning er, at det er en effektiv træningsform: 2-3 gange om ugen af 30 minutters varighed er rigeligt.

Og modsat andre træningsformer sker der ikke noget ved at holde fri ind mellem.

Dine resultater forsvinder ikke blot, fordi du springer en træning over eller holder ferie et par uger.

Altså opnår du en helt anden fleksibilitet end ved eksempelvis cardio, hvor du er afhængig af at træne hele tiden for en minimal effekt.

Den bedste progression i styrketræningen får du ved at starte let og fokusere på at lære øvelserne korrekt, hvorefter du langsomt øger vægten efter din formåen.

Så styrketræn, og se en forvandling, du ikke troede mulig.

TIP #5: VÆR VEDHOLDENDE

Du skal aldrig give op.

Det kræver naturligvis målrettet arbejde for at få drømmekroppen, men det er ikke raketvidenskab og behøver absolut ikke at være svært.

Heller ikke selvom du har prøvet før uden held.

Det er ikke dig, der er noget galt med.

Du har bare ikke fundet de rigtige værktøjer endnu.

Du har været i gang med en hammer, hvor du skulle have brugt en skruetrækker.

Det bliver bare aldrig helt godt, uanset hvor meget og hvor hårdt du prøver.

Og præcis det samme sker, når du prøver at komme topmaven til livs med de forkerte metoder (myterne).

Så snart du vælger skruetrækkeren (mine tips til dig) fremfor hammeren (myterne), løser alt sig i løbet af meget kort tid og du vil se resultater, som du måske kun har drømt om, kunne lade sig gøre for dig.

Og med resultaterne følger motivationen, som vil skabe en positiv og selvforstærkende spiral.

Indse og accepter at de lette genveje, som Tv-shop, magasiner, fedtforbrændingspiller, pulver og diverse slankekure lover dig, desværre ikke findes.

Så tænk positivt, og kast dig ud i det.

Så skal den flade mave sammen med en markeret og stærk krop fyldt med energi nok komme til dig.

HVEM ER EGENTLIG HAM MANDEN BAG ORDENE OG PÅ ALLE BILLEDERNE I DENNE ARTIKEL?

Jeg hedder Kasper og har 25 års erfaring som personlig træner.

Jeg har selv skiftet frustrationer og utilfredshed ud med en stærk, markeret og veltrænet krop – med netop de tips, jeg har lært dig i artiklen her.

Men jeg ved også godt, hvor svært det kan være at komme i gang med nye vaner og at holde fast i dem, indtil du ser resultaterne på din egen krop.

Derfor har jeg sammen med min kone Joan Lang udviklet Fortius Fitness, der er et af Danmarks stærkeste koncepter inden for personlig træning.

Vi har hjulpet titusindvis af mænd i alle aldre, størrelser og former med at få:

  • Den atletiske og spændstige krop som de ikke troede, at de kunne opnå
  • Skovlen under ”ølmave” og ”bildæk” og opnå en markeret mave – også selvom de aldrig har set deres mavemuskler før
  • Deres kropsglæde, mentale styrke og selvværd tilbage
  • En hverdag med mere energi og overskud til alt det sjove
  • Gang i soveværelset og at elske en tur på stranden

Uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden ekstreme slankekure – så effektivt er vores koncept.

Og vi kan også hjælpe dig!