Er du træt af appelsinhud og laskede lår?

Har du prøvet at steppe, cykle, løbe og lave specifikke træningsøvelser uden nogen synderlig effekt?

Brugt penge på dyre cremer og lotions, som i flotte vendinger har lovet dig guld og grønne skove?

Eller været fanget i stramme slankekure og ensformige detoxkure, der på magisk vis skulle komme ”affaldsstoffer” til livs?

Så er du ikke den eneste!

Hver dag kæmper mange kvinder verden over mod den forhadte appelsinhud uden aldrig at komme det til livs.

De er ofre for myterne, som lever i bedste velgående – både på nettet, livsstilsmagasiner og i fitnesscentrene.

Er du på udkig efter en løsning, som virker?

Så læs med her, og bliv klogere.

Jeg giver dig den rigtige løsning, men først rydder jeg ud i de irriterende myter, som forhindrer dig i at opnå de resultater, som du gerne vil nå.

FÆLLES FOR TRÆNINGSMYTERNE ER

  • At du hører dem igen og igen
  • At du støder på dem de steder, hvor du forventer at få reel viden
  • At de ikke giver mening, når du går dem efter i sømmene

DE 4 MEST SEJLIVEDE MYTER, NÅR DET KOMMER TIL BEHANDLING AF APPELSINHUD, ER

  • Myten om cremer og lotions
  • Myten og affaldsstoffer
  • Myten om konditionstræning (cardio)
  • Myten om punkttræning

Men inden vi tager fat i myterne, tager vi lige et kig på, hvad appelsinhud egentlig er for en størrelse.

HVAD ER APPELSINHUD?

Appelsinhud er fedt, som består af fedtceller, der ligger i små klynger adskilt af bindevæv.

Når du kan se den struktur gennem huden, er der tale om appelsinhud.

Betegnelsen cellulite, som er et andet ord for appelsinhud, bliver i mange tilfælde forvekslet med cellulitis.

Der er dog tale om to vidt forskellige ting.

Mens cellulite dækker over den uklædelige, men uskadelige appelsinhud, dækker cellulitis over en infektion i huden.

HVORFOR FÅR DU APPELSINHUD?

Det spørgsmål er der flere svar på.

Et af dem går på alder.

Tendensen til at få appelsinhud har det nemlig med at blive værre med alderen.

Når du bliver ældre, mindskes hudens elasticitet, og strengene af bindevæv mellem fedtcellerne bliver samtidig stivere.

Vægt er et andet parameter, som også kan spille ind, når vi taler om appelsinhud.

Jo mere frodig du er som kvinde, des mere udsat er du nemlig for at få appelsinhud.

Men appelsinhud er dog ikke alene et spørgsmål om at være tyk eller tynd.

Tynde kvinder kan også sagtens få det.

Det er de kvinder, der går under betegnelsen ‘tyndfede’.

Deres fedtandel er høj i forhold til deres muskelmasse, men de ser stadig slanke ud, når de har tøj på.

HVORDAN FOREBYGGER DU APPELSINHUD?

  1. Skrump dine fedtceller.
    Er de først dannet, forsvinder de aldrig. Men du kan gøre dem mindre og dermed eliminere appelsinhuden. Det svarer faktisk til, at du lukker luften ud af en ballon. Derfor…
  2. Spis en sund og varieret kost.
    Så sikrer du, at du ikke tager på og dermed fodrer appelsinhuden.
  3. Træn styrketræning.
    Muskler kan ikke fortrænge fedtceller, men de er medvirkende til at forme lårene og vil have en gavnlig effekt på din energiomsætning.

Selv hvis du er arveligt disponeret, kan du holde cellulite nede ved hjælp af disse simple råd.

Men hvad så, hvis skaden er sket?

Så er det, at du typisk bliver udsat for 4 genstridige myter om appelsinhud, som jeg nu vil aflive en gang for alle.

MYTE #1: CREMER OG LOTIONS

Både kosmetikfirmaer og medicinalindustrien er vilde med at bilde dig ind, at netop deres creme eller lotion mod appelsinhud virker.

Men det gør den altså ikke.

En creme kan ikke trænge gennem hudens mange lag og tilintetgøre fedtcellerne.

Den massage, som du giver din hud, når du smører dig ind i de dyre cremer og lotions, kan måske hjælpe på blodgennemstrømningen i lårene.

Og det er jo altid rart.

Men det helbreder altså ikke noget som helst.

Samme effekt kunne du have fået med en ganske almindelig fugtighedslotion eller massageolie.

MYTE #2: AFFALDSSTOFFER

I forbindelse med de famøse cremer, lotions og detoxkure mod appelsinhud har du sikkert også hørt om de såkaldte affaldsstoffer.

Men den myte har absolut intet på sig og er igen et udokumenteret trick, der skal få dig til at bruge dine penge.

Din krop er så smart indrettet, at den renser sig selv for det, som den ikke har behov for.

Din tarm, lever og nyrer sørger helt automatisk for at skille sig af med nedbrydningsprodukter, og det, som du ikke skal bruge, ender enten i toilettet som urin eller afføring eller som ren udåndingsluft.

De såkaldte affaldsstoffer, som selvudnævnte kostguruer, kostvejledere og behandlere fremhæver gang på gang, findes simpelthen ikke.

Der bliver aldrig fulgt op på, hvad de famøse affaldsstoffer egentlig består af, og du vil med en smule research nemt kunne finde frem til, at det simpelthen ikke er sandt.

Så vær altid på vagt, når du støder på ordet ”affaldsstoffer”.

MYTE: #3: KREDSLØBSTRÆNING (CARDIO)

Er du fanget i troen på, at en masse pinsler på løbebåndet eller spinningcyklen er vejen frem til de slanke lår?

I så fald er du bestemt ikke den eneste – se bare på de endeløse strømme af folk, der løber eller jogger asfalten tynd eller sveder på cardiomaskinerne og holdene i træningscentret.

Det vil muligvis komme som en overraskelse, måske endda en lettelse, men kredsløbstræning er en kuldsejler og en af de mest ineffektive træningsformer, når det kommer til fedttab.

Det lyder ellers indlysende.

”Når man cardiotræner over længere tid, forbrænder man en masse kalorier, og når man forbrænder en masse kalorier, bør man også forbrænde en masse fedt.”

Men i virkeligheden er den anskuelse en fejlslutning.

Kalorier er i evolutionens historie meget værdifulde – og der er fortsat steder i verden, hvor det at kunne spise sig mæt dagligt ikke er en selvfølge.

Derfor er din krop fra naturens side skabt til at forbrænde så få af dem som muligt, og jo flere kalorier der kan lagres i fedtdepoterne, jo længere tid kan du overleve, hvis der opstår regulær sult.

Så tænk engang – hvis cardiotræning forbrændte så mange kalorier, som maskinerne i fitnesscentret påstår, ville vores forfædre have sultet ihjel under jagten på bisonokser og mammutter, fordi de ville have brugt mere energi på at jage, end de ville have indtaget fra selve byttet.

Kroppen er altså skabt til at holde dig i live længst muligt ved at forsvare sine fedt- og energidepoter, og den er ligeglad med, at du gerne vil tage dig godt ud i badetøj.

Den garvede maratonløber Kim Raine rammer hovedet på sømmet:

Ikke nok med at cardiotræning er tidskrævende og giver minimal kalorieforbrænding, så gør det heller ikke noget for din muskelmasse, som er selve grundstenen til, at du kan få din drømmekrop, og som du selv har stor indflydelse på.

Tværtimod.

Det vender jeg tilbage til.

Naturligvis giver det stadig god mening at gå eller cykle en tur.

Det er sundt at røre sig.

Men at bruge kredsløbstræning som eksempelvis jogging med middel intensitet, når du gerne vil tabe dig eller slippe af med din appelsinhud, er en decideret misforståelse.

Hvis du virkelig vil mestre træning og kost og sætte dig ind i, hvad der skal til for at tabe fedt og opnå en sand kropstransformation og følelsen af succes – uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden at skulle på ekstreme slankekure, så se videoen herunder nu, der viser hvordan personlig træning foregår hos os i Fortius Fitness.

prisen på personlig træner

MYTE #4: PUNKTTRÆNING

Den sidste myte, der forhindrer dig i at få slanke og tonede lår uden appelsinhud, er myten om punkttræning.

Altså at træne målrettede øvelser eller i specielt udstyr med det formål at forbrænde fedt fra en given kropsdel.

I teorien lyder det muligt, men umuligt i praksis.

Også selvom Tv-shop prøver at overbevise dig om det modsatte med yderst overbevisende reklamer.

Når skuespillere, fotomodeller og andre veltrænede mennesker præsenterer noget på Tv-shop, som skal revolutionere din træning og give dig en gudeskøn krop på ”indsæt urealistisk tid”, skal du tænke dig godt om, inden du slår til og køber det produkt, som de reklamerer for.

Disse mennesker er veltrænede.

Ikke blot på maven eller lårene eller hvor den pågældende dims skal have sin effekt.

Men over hele kroppen.

Drop derfor alle tanker om, at du kan lave specifikke øvelser for baller og lår og på den måde fjerne overflødigt fedt og appelsinhud.

Det er dine gener, der bestemmer, hvor dit fedt bliver lagret, og hvor det bliver forbrændt på din krop.

Når du forbrænder fedt, foregår processen over hele kroppen og ikke kun lokalt.

Din lårmuskel suger eksempelvis ikke alt fedtet til sig og forbrænder det, så du kan stå tilbage med verdens mest veltrænede lår – mens du i øvrigt har en muffin-top og blævrende baller.

Har du nogensinde set det på en kvinde?

Næste gang du er i fitnesscentret eller ser sport på tv, så kig nøje på de veltrænede mænd og kvinder.

De er trimmede over hele kroppen og ikke kun på ‘udvalgte steder’.

Tro derfor ikke, at det pludselig kan lade sig gøre for dig, og at du kan trodse din egen genetik og kroppens fysiologi.

Fedt kan forsvinde hurtigere fra nogle steder på kroppen end andre – men det er stadig genetisk bestemt.

Nu ved du, at cremer og kure, der lover ’at gøre dig fri for affaldsstoffer’, har præcis ingen effekt mod appelsinhuden.

Ligesom der heller ikke er nogen grund til at kaste penge efter de dyre løbesko eller smarte maskiner til punkttræning, hvis det er appelsinhuden, du vil af med.

Det virker nemlig ikke.

Men hvad gør du så?

Det kommer vi til nu.

Nu, hvor vi har fået fejet myterne af banen, er det tid til at se nærmere på de tiltag, som rent faktisk virker, og som vil give dig slanke og tonede lår, som du stolt kan vise frem i bikini og korte kjoler.

Det er nemmere, end du tror.

TIP #1: SPIS FLERE GRØNTSAGER

For at tabe fedt skal du indtage færre kalorier.

Men når du reducerer dit kalorieindtag, vil du samtidig blive mere sulten.

Det er en simpel overlevelsesmekanisme, som ikke gavner os i nutiden, hvor mad er let tilgængelig.

Det bedste våben mod dette er at spise mad med stor volumen for få kalorier, som vil holde dig mæt i længere tid.

Og grøntsager er perfekte til dette.

Udover at kunne spise lige så mange som du vil, giver grøntsager også din krop masser af fibre og livsvigtige vitaminer og mineraler.

Grøntsager kan tilberedes på et hav af måder, så det behøver ikke at være ensformigt.

TIP #2: ØG PROTEININDTAGET

Protein, som du blandt andet finder i kylling, kalkun, æg, fisk, hytteost, bønner og linser, er byggestenene til dine muskler.

Når du er i kalorieunderskud, nedbryder din krop fedt for at få dækket sit energibehov.

Men den æder også af dine muskler, og det er problematisk, da det er dine muskler, der giver din krop form og er med til at styre din forbrænding (det kommer vi mere ind på i tip #4).

Derfor er det vigtigt at få nok protein igennem din kost for at modvirke denne reaktion.

Protein forbrænder også en stor del af deres egen energi, når de fordøjes (også kaldet den termogeniske effekt).

Dvs. at du kan spise mere for det samme antal kalorier, og samtidig giver protein, ligesom grøntsager, stor mæthed.

TIP #3: DROP KALORIETUNG MAD – FOR DET MESTE

Vi ved godt, at vi skal begrænse godter som chips, is, slik og kage, når vi ønsker at smide det overflødige fedt, men mange tænker ikke over at pasta, ris, brød og havregryn og den slags produkter faktisk er fyldt med kalorier.

Den type af fødevarer indeholder ofte store mængder kulhydrater, og selv om kulhydrater ikke er din fjende, så er det nemmere at styre dit kalorieindtag, hvis du ikke spiser for meget af den slags.

Så slipper du også udenom at skulle måle, tælle og veje din mad, hvilket ikke er holdbar løsning, når du gerne vil tabe dig og ikke mindst vedligeholde det efterfølgende.

Så sæt turboen til, og lad fedtet smelte af ved at skifte de kalorietunge madvarer ud med grøntsager og kød som beskrevet i tip 1 og 2.

Det vil dine lår takke dig for.

”Skal jeg så aldrig have min livret eller hygge med familien igen?”

Jo da!

Ved at være lidt strategisk kan du få de kalorie- og kulhydrattunge fødevarer til at arbejde med dig i stedet for imod dig.

Selvom du gerne vil tabe dig, kan og skal der være plads til, at du jævnligt kan nyde dine livretter uden følelsen af skyld eller skam.

Det handler ikke om at være fanatisk og forsage alt godt i livet, og projektet er dømt til at fejle, hvis du ikke giver plads til at skeje ud med jævne mellemrum.

At tabe sig handler ikke om at udholde mest smerte eller leve som en munk men om at finde den gyldne middelvej, hvor man ikke blot når sit mål, men også kan bibeholde det efterfølgende.

Det gør det også muligt for dig at deltage i arrangementer, når det eksempelvis er weekend, og du skal til middag hos vennerne, nyde fredagsslik med ungerne, eller når du skal med til et andet socialt arrangement, mens du arbejder hen imod din drømmekrop.

TIP #4: STYRKETRÆN

Vi kommer ikke udenom det: Flere grøntsager og proteiner får dig langt, men der skal træning til, før du får de slanke lår uden appelsinhud, som du drømmer om.

Nærmere bestemt: styrketræning.

Hvorfor lige styrketræning? tænker du måske og sukker indvendigt over tanken om at løfte tunge, kolde vægte.

Forklaringen er lidt langhåret, men tillad mig at blive nørdet et øjeblik – der er en pointe med det:

Udført på den RIGTIGE måde kan styrketræning:

  1. øge din forbrænding generelt
  2. styrke og opbygge dine muskler
  3. styrke dine sener, led og knogler
  4. styrke din kondition og udholdenhed
  5. styrke dit immunforsvar og forebygge sygdom
  6. give mere energi og overskud
  7. give mental styrke og selvtillid
  8. forhindre aldersbetinget muskeltab

Kort sagt er styrketræning den eneste træningsform, der kan opbygge din muskelmasse.

Og vi vil gerne opbygge muskelmasse, fordi det er det, der får lårene til at blive slankere – og som forbedre hudens udseende.

Ingen muskelmasse – ingen toning af kroppen.

Det er også grunden til, at mange kvindelige fotomodeller og hollywoodskuespillerinder styrketræner på livet løs.

Hvor vigtig muskelmasse er, kan bedst illustreres ved at sammenligne størrelse på bilmotorer.

Putter du en LILLE motor i bilen, kræver det lidt benzin.

Putter du en STØRRE motor i bilen øges benzinbehovet.

Præcis det samme sker i kroppen, når du putter en større motor i den i form af muskelmasse.

Og hvad det fører med sig, kan du se på mine klienter Martins og Louises forvandlinger her.

god form

Disse forvandlinger er skabt med den korrekt udførte styrketræning – og ingen anden træning.

Se på styrketræningen som en tretrinsraket, hvor den større muskelmasse fører til en øget forbrænding, som giver hurtigere og bedre mulighed for et permanent fedttab.

Og dermed flottere lår.

Det fede ved styrketræning er, at det er en effektiv træningsform: 2-3 gange om ugen af 30 minutters varighed er rigeligt.

Og modsat andre træningsformer sker der ikke noget ved at holde fri ind mellem.

Dine resultater forsvinder ikke blot, fordi du springer en træning over eller holder ferie et par uger.

Altså opnår du en helt anden fleksibilitet end ved eksempelvis cardio, hvor du er afhængig af at træne hele tiden for en minimal effekt.

Den bedste progression i styrketræningen får du ved at starte let og fokusere på at lære øvelserne korrekt, hvorefter du langsomt øger vægten efter din formåen.

Nu tænker du måske at alt den styrketræning vil få dig til at ligne en bodybuilder.

Men nej, det behøver du ikke at være bange for.

Se blot Louise i motor-eksemplet ovenover.

Som kvinde er du slet ikke genetisk disponeret til at opbygge stor muskelmasse.

Ansku i stedet dine muskler som dine allierede til at forme din krop, så du kan få de flotte tonede og slanke lår, som du drømmer om – og som med garanti også har en positiv effekt på appelsinhuden.

Så styrketræn, og se en forvandling, du ikke troede mulig.

TIP #5: VÆR VEDHOLDENDE

Du skal aldrig give op.

Det kræver naturligvis målrettet arbejde for at få drømmekroppen, men det er ikke raketvidenskab og behøver absolut ikke at være svært.

Heller ikke selvom du har prøvet før uden held.

Det er ikke dig, der er noget galt med.

Du har bare ikke fundet de rigtige værktøjer endnu.

Du har været i gang med en hammer, hvor du skulle have brugt en
skruetrækker.

Det bliver bare aldrig helt godt, uanset hvor meget og hvor hårdt du prøver.

Og præcis det samme sker, når du prøver at komme fedtet og appelsinhuden til livs med de forkerte metoder (myterne).

Så snart du vælger skruetrækkeren (mine tips til dig) fremfor hammeren (myterne), løser alt sig i løbet af meget kort tid og du vil se resultater, som du måske kun har drømt om, kunne lade sig gøre for dig.

Og med resultaterne følger motivationen, som vil skabe en positiv og selvforstærkende spiral.

Indse og accepter at de lette genveje, som Tv-shop, magasiner, cremer og diverse modekure lover dig, desværre ikke findes.

Så tænk positivt, og kast dig ud i det.

Så skal de slanke lår uden appelsinhud sammen med en tonet og stærk krop fyldt med energi nok komme til dig.

HVEM ER EGENTLIG HENDE DAMEN BAG ORDENE OG PÅ ALLE BILLEDERNE I DENNE ARTIKEL?

Jeg hedder Joan og har 25 års erfaring som personlig træner.

Jeg har 3 graviditeter bag mig og har selv skiftet appelsinhud ud med en stærk og tonet krop – med netop de tips, jeg har lært dig i artiklen her.

Men jeg ved også godt, hvor svært det kan være at komme i gang med nye vaner og at holde fast i dem, indtil du ser resultaterne på din egen krop.

Derfor har jeg sammen med min mand Kasper V. Christensen udviklet Fortius Fitness, der er et af Danmarks stærkeste koncepter inden for personlig træning.

Vi har hjulpet titusindvis af kvinder i alle aldre, størrelser og former med at få:

  • Den tonede og spændstige krop som de ikke troede, at de kunne opnå
  • En slankere, fastere og stærkere krop end de havde inden deres graviditeter
  • Bugt med genstridig appelsinhud og mormorarme
  • Deres kropsglæde, mentale styrke og selvværd tilbage
  • En hverdag med mere energi og overskud til alt det sjove
  • Gang i soveværelset, elimineret angsten for prøverum og at elske en tur på stranden

Uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden ekstreme slankekure – så effektivt er vores koncept.

Og vi kan også hjælpe dig!