Personlig Træner
Jinnie Storbank

Træner profil

Jinnie Storbank – Personlig Træner

Jinnie blev adopteret fra Korea, da hun var 22 måneder gammel – meget underernæret og med en vægt på blot 7 kg, hvilket svarer til en dansk baby på ca. 3 mdr.

Mad havde hun ikke fået meget af, og derfor havde hun svært ved at stoppe igen, når først hun fik noget at spise.

Efter få måneder i nye omgivelser fik hun konstateret en meget slem mellemørebetændelse, hvilket medførte en indlæggelse på hospitalet.

Den gang måtte forældre ikke blive indlagt på hospitalet sammen med deres barn, og det betød derfor et stort svigt for et så lille barn, der netop er blevet trukket ud af sine vante omgivelser på børnehjemmet i Korea.

Vel hjemme igen blev hendes mor syg og måtte også indlægges på hospitalet i en kort periode – dette betød, at hun indenfor meget kort tid oplevede mange svigt og for at beskytte sig selv, blev maden det eneste hun kunne finde tryghed ved i hendes første periode i Danmark.

Hun var igennem hele barndommen meget tynd, og hendes forældre blev ofte spurgt, om hun var syg, fordi hun var så tynd, men hun har aldrig haft problemer med at spise, tværtimod havde hun svært ved at stoppe, når først hun kom i gang.

Jinnie har igennem hele sin barndom været aktiv, og prøvet mange forskellige former for sport, såsom fodbold, dans, svømning, ridning samt spring gymnastik mv.

Som 15-årig trådte hun for første gang ind i et lille motionscenter, og dette blev starten på en sport, som kom til at betyde rigtig meget for hende både på den ene og den anden måde.

Hun blev hurtigt meget glad for træning med vægte, og fandt ud af at hun her kunne tage lidt kg. på, og selv kunne være med til at bestemme, hvor på kroppen de ekstra kilo skulle sidde.

Det var også her, hun fandt sit første job i fitness branchen som receptionist og senere også som fitness instruktør.

Som 18-årig rejste Jinnie 1 år til USA som au-pair-pige, og her blev cyklen – der hidtil havde været det foretrukne transportmiddel – skiftet ud med bil.

Almindelig dansk mad blev udskiftet med masser fast food samt litervis af cola, og daglig motion blev erstattet med hygge og sjov med nye venner og veninder, hvilket betød at hun vendte 10 kg. tungere hjem.

Hun var nu det man kalder “normal vægtig”, men formen og de nye madvaner var dårlige, og det samme var energiniveauet.

Hun brugte noget af sin fritid på at dygtiggøre sig indenfor fitness, da USA jo var en del længere fremme i forhold til bl.a. fordele ved træning som gravid.

Hjemme igen startede hun igen i fitnesscentret og fandt hurtig tilbage til sin gamle form.

Der blev prøvet mange forskellige træningsmetoder af – både let og tung vægttræning, mange og få gentagelser samt masser af cardio oveni – og der blev fejlet mange gange undervejs.

Hun fandt dog ret hurtigt ud af, at styrketræningen var det, der skulle til, for at hun fortsat kunne spise frit – for Jinnie elsker god mad og søde sager – og holde vægten.

Som 27-årig og med 12 års erfaring indenfor fitness, ventede hun sit første barn.

Og her gjorde hun stor brug af sin viden fra USA, hvor hun havde lært, at det ikke var farligt at træne under en graviditet.

Det blev til en del kommentarer om, at hun skulle tænke på sit barn i stedet for på sig selv og lign., da det ikke var normalt, at man trænede under en graviditet – det er det heldigvis blevet i dag.

Jinnie fortsatte dog med at træne under hele graviditeten, og havde sin sidste træning to dage før hun fødte sit første barn – en dejlig sund og rask pige.

Det samme gentog sig 2 år senere, da hun fødte sit andet barn – en stor og dejlig dreng.

Begge gange var hun i så fysisk god form, at de 13 kg. hun tog på under begge graviditeter, var borte igen efter blot få uger.

Hverdagen efter barsel var nu meget travl, og med et fuldtids job i Aarhus, transporttid samt “villa, Volvo og vovse”, 2 små børn og en mand, der rejste omkring 150 dage om året, var det en meget travl og til tider hektisk hverdag, hvor det på trods af en meget skemalagt uge, ikke altid var muligt at få alle enderne til at hænge sammen.

En helt almindelig arbejdsdag endte med en frygtelig og pludselig opstået hovedpine.

På vej hjem for at hente børn, blev hun nødt til at holde ind og ringe efter en taxi, der kørte hende til hospitalet, og her troede lægerne, at hun havde fået en hjerneblødning.

Hun blev scannet og fik taget en rygmarvsprøve, men intet tydede på noget alvorligt.

Her fandt Jinnie ud af, at hvis hun ikke passede på sig selv, og helbredet ikke var i top, kunne hun umuligt være en god mor for sine to små børn, som jo er alle mødres højeste ønske.

Men ligesom rigtig mange andre mødre, så glemte hun sig selv i en travl hverdag.

Det medførte at hun skiftede jobbet i Aarhus ud med et i Silkeborg, og samtidig gik ned i tid.

Hun skemalagde 2-3 gange træning om ugen, så hun på trods af mandens rejseaktivitet stadig kunne passe på sit helbred.

Disse alene timer, gjorde også en kæmpe forskel på, hvordan hun fungerede i sit liv som “alenemor” til 2 små børn.

Familien vil naturligvis altid være det vigtigste, men hvis man ikke passer på sit helbred, så er man intet værd som mor, hustru eller medarbejder, og de få timer om ugen gav et kæmpe psykisk overskud i den travle hverdag.

Jinnie har igennem flere år arbejdet indenfor sygehussektoren, hvor hun bl.a. har haft kontakt med psykisk sårbare og syge mennesker.

Og her har hun med glæde kunne følge forsøg med at få dem til at dyrke motion 2-3 gange om ugen, og på den måde få det langt bedre – og i nogle tilfælde endda også kunne nedjustere deres medicinforbrug.

Efter nogle meget travle år fik manden nyt job – med færre rejsedage – og børnene var blevet teenagere.

Nu var det et stort ønske at prøve “lykken” med hendes store passion “fitness”.

Samtidig med arbejdet brugte Jinnie sin fritid på at opdatere sin viden indenfor kost og træning, så hun havde de bedste forudsætninger, for at vende tilbage til en branche, der havde ændret sig rigtig meget i de sidste årtier.

Og for 6 år siden skiftede hun sit gode og faste arbejde ud – først som deltid i et par mindre fitnesscentre – og de seneste 5 år med stor succes som centerleder i et stort fitnesscenter i Silkeborg.

Hun har igennem sit arbejde set, hvor svært og grænseoverskridende det kan være at træde ind i et fitnesscenter og har oplevet gang på gang, at folk melder sig ind, men aldrig kommer ordentlig i gang, da de simpelthen mangler “redskaberne” samt modet til at stå side om side med de andre “rutinerede og perfekte” medlemmer, og derfor hurtigt melder sig ud igen.

Det vil hun gerne være med til at ændre, og vil som personlig træner gøre DIG klar til at tage udfordringen op, og gøre træning og sund kost til en livsstil med alle de fordele, der hertil følger.

Med over 30 års viden og erfaring med træning, der virker, brænder Jinnie for at hjælpe og motivere andre til at få glæde og overskud i hverdagen, og hun har på egen krop mærket fordelene ved at træne både før, under og efter sin graviditet.