Fra vanvid til varige resultater

Et af vores yndlingscitater fra Einstein forklarer rigtig fint, hvad der sker, når vi lader os styre af vores quick fix -mentalitet, som vi var inde på i går:

Definitionen af vanvid er at gøre den samme ting om og om igen og forvente et andet resultat.

Det er dog vigtigt at pointere, at det ikke nødvendigvis er din skyld, hvis du er endt i den onde cirkel.

Som vi også illustrerede i går, står der en hel industri klar til at bære brænde til bålet, fordi de ved, at “quick fix vejen” simpelthen er for stærk til, at man som almindeligt menneske kan modstå fristelsen – og at mange mennesker ikke engang ved, at der er et alternativ …

… derfor er det ikke din skyld. Adfærden er simpelthen så stærkt i indgroet vores hjerner.

Du er dømt til at fejle lige fra starten – så snart du har puttet mønten i den forfærdelige maskine.

GAME OVER… Tak, fordi du spillede…

… Indsæt en ny mønt for at prøve igen!

Og det er ikke kun vores klienter, der har været igennem den opslidende tur i den onde cirkel i årevis, inden de kom hos os.

Faktisk deler de den oplevelse med en del af vores trænere, der også har stået med de samme frustrationer, inden de valgte at uddanne sig til personlig træner.

Du behøver heldigvis ikke at tage uddannelse som træner, for at komme problemerne til livs, og du kan sagtens komme ud af den onde cirkel igen.

Det bedste og mest værdifulde tip vi giver til vores klienter, og nu giver dig, er dette:

For at undslippe quick fix-dilemmaet skal du stoppe med at fokusere på at nå målet så hurtigt som muligt og begynde at fokusere på processen, der får dig frem til målet!

Fik du den?

ALDRIG fokusere på, hvordan du kommer til dit slutmål så hurtigt som muligt.

”Hurtigt” er nøgleordet – hele essensen af den forfejlede mentalitet, som vi viste dig i går, er overalt i vores samfund.

DEN HURTIGE, DEN KRÆVENDE OG DEN SMARTE MÅDE

Du står dybest set over for 3 valg, når du skal i gang:

  • Den hurtige er, som du har læst, en fælde. Du lærer ikke noget ved at forsøge at springe over, hvor gærdet er lavest, og det svarer til at vælge hammeren, dejskraberen eller bananen i det køkkenscenarie, vi stillede op i den første artikel.

    Så farvel til den.

  • Den krævende er at sætte sig ind i alt omkring fitness, kost og vægttab fra bunden og forsøge at læse og eksperimentere sig frem med de rette værktøjer – men de skal jo lige findes først.

    Du vil uden tvivl lære en masse af dette, men det er også temmelig tidskrævende, og der er masser af blindgyder og falsk information derude, man skal forstå at komme uden om, inden man står med de værktøjer, som rent faktisk er brugbare.

    Du skal altså ud og finde skruemaskinen mellem alt det andet derude, inden du kan komme i gang, og, derefter skal du læse brugsanvisningen, lære at indstille den, finde det rigtige bit og lære at betjene den.

    Det er omstændeligt og besværligt, og der skal muligvis en del eksperimenter til i starten, men at sætte sig dybt ind i tingene, er den eneste holdbare løsning på den lange bane, hvis du helt selv vil stå for projektet fra start til slut.

  • Den smarte er at opsøge fagmanden og få rådgivning. Ligesom hvis du i køkkeneksemplet havde ringet til et firma med speciale i køkkener og fået dem til at installere det, så du kunne komme i gang med at kokkerere.

    bedste resultater

    Her kommer du i gang med de rigtige værktøjer fra start, og slipper for at eksperimentere, så du undgår at spilde en hulens masse tid og energi på at skulle starte forfra igen og igen eller at sætte dig ind i alt fra bunden. Dermed bliver fagmanden den eneste måde at komme ”hurtigere” frem til de holdbare resultater.

    (Det kræver selvfølgelig, at du vælger den rigtige samarbejdspartner for dig, og senere i Insider får du i øvrigt en guide over, hvad du skal kigge efter, for at undgå at købe katten i sækken, hvis du vælger at opsøge fagmanden).

Der er ingen vej uden om.

Hvis du VIRKELIG ønsker resultater, kræver det, at du ændrer din mentalitet og din tilgang, så dit fokus er på at finde en livsstil, du kan leve med resten af dit liv, og som ikke kun får dig frem til dit mål med tiden, men også indarbejder nye holdbare vaner.

Altså totalt omvendt i forhold til, hvad de hurtige løsninger er bygget op omkring.

Det handler om at få din krop til at arbejde med dig i stedet for imod dig og at dygtiggøre dig, så du altid kan komme uden om faldgruberne, og det kan du kun med ”den krævende” eller ”den smarte” måde.

Din kost og din træning skal selvfølgelig give resultater, men dine nye vaner skal kunne glide ind og blive en del af dit liv – din rutine – uden at det føles som et overgreb, og uden at du skal slå knuder på dig selv.

Det skal være en proces!

Og ved at fokusere på processen, begynder du at tænke langsigtet i stedet for kortsigtet. Permanent i stedet for hurtigt.

Resultatet bliver så at sige en ”bivirkning” af selve processen.

Du skal med andre ord have ændret din mentalitet fra quick fix til lifestyle fix.

Vi ved godt, at det ikke er sexet som de lækre overskrifter med de store løfter, men det er sådan, du vil lykkes på lang sigt, og sådan du slipper ud af quick fix mareridtet for altid.

Varige resultater kræver en varig indsats, men det betyder ikke, at det skal være hårdt og besværligt.

Faktisk bliver det, som nedenstående model viser, en langt mere enkel proces at nå sine mål, og følger du den i stedet, får du med garanti vedvarende resultater i modsætning til gårsdagens quick fix model, hvor du hele tiden slås med blindgyder og bliver sendt tilbage til start.

Og vi tør godt love dig, at denne model ALDRIG fejler!

resultat

  • Langsigtet Mentalitet: ”Giv en mand en fisk, og han har mad i dag. Lær ham at fiske og han har mad for livet,” siger ordsproget. Med den langsigtede mentalitet får du ikke alene resultater – du sikrer også, at du kan vedligeholde dem, så du aldrig mere skal ty til midlertidige løsninger, der blot sender dig tilbage til start.

    Fokus er på permanente ændringer af vaner og livsstil i stedet for på den hurtige umiddelbare løsning.

    Nok er kropstransformeringen resultatet, men den overordnede motivation er drevet af ønsker om eksempelvis et sundere liv og udseende, et bedre helbred eller mere energi i hverdagen gennem en langsigtet plan.

  • De rigtige værktøjer: Når du tænker langsigtet, begynder du automatisk at kigge efter holdbare løsninger, der fungerer i DIT liv. Modellen muliggør ændring af vaner inden for de rammer, der passer ind i hverdagen på sigt.

    Hvordan du får de rigtige værktøjer, vender vi tilbage til.

  • Resultater: Med den rette indstilling, og de rette værktøjer på plads, er du allerede 90% i mål og resultater vil komme stille og roligt og bygge sig op over tid, som en ”bivirkning” af din langsigtede mentalitet.
  • Udfordringer: Uanset hvor god din model er, vil der ALTID opstå udfordringer, men her er modellen tilpasset din situation, så udfordringerne er lette at løse, hvorimod de i quick fix-modellen ender som uoverskuelige forhindringer i stedet.

    Acceptér disse udfordringer. De er en normal del af processen, og gør dig stærkere og bedre, og der er altid en enkel løsning på dem, men det kommer vi til.

Ved at følge Insider vil du opdage, hvor meget lettere det hele bliver, når du ikke er tynget af følelser som skyld, skam, fiasko og dårlig selvtillid, som quick fix- mentaliteten leder frem til, når forsøget fejler.

Hvis du ikke var glad for dit spejlbillede, inden du forsøgte at quick fixe det, hvordan tror du så, at du har det efterfølgende?

bedre resultater

Hvis du ikke kunne passe dit tøj inden, og du måske ovenikøbet endte med at gå endnu størrelse op som følge af quick fix, hvordan vil du så have det bagefter?

Hvis din vægt påvirkede dit helbred inden quick fix, hvordan har din krop det så efter det fejlslagne forsøg?

Når du følger den langsigtede mentalitet og model, bliver mirakelkure og vidundermaskiner irrelevante og usynlige, og du kan fokusere på dine fremskridt, og glæde dig over dem i stedet.

Ironisk nok vil denne langsigtede og ”langsomme” løsning ende op som den ”hurtige”, da der ikke er nogen spildtid – kun personlig udvikling.

Mens quick fixene som synes hurtige, og sælges som sådan, ender med at blive blindgyder, hvor du hele tiden bliver tvunget til at starte forfra.

Kan du huske vores indledende spørgsmål fra i går?

Hvis du har to valgmuligheder…

  1. en hurtig, eller…
  2. en lidt langsommere…

… metode til at opnå DINE mål – hvilken metode, ville du så vælge?

Hvis dit oprindelige valg var den hurtige, vil du så stadig gå efter den med den viden, du nu har, om at dine forsøg vil kuldsejle?

Eller vil du foretrække at komme i mål, selv om det måske tager en smule længere tid?

Svarer du den lidt langsommere, vil du nu kunne komme ind i en god cirkel, der kun bliver bedre, jo længere du kommer i den.

For ved at fokusere på processen bliver resultaterne, som tidligere nævnt, en ”bivirkning” af den og det skaber en selvforstærkende motivation.

Der er dog et punkt i modellen, som skal uddybes, for det er afgørende for, at du kan forvandle dine udfordringer til resultater.

Så i næste del begynder vi så småt at kigge på, hvordan du bruger de rigtige værktøjer til at sikre dig løbende fremgang.

De bedste hilsner

Kasper og Joan
Personlige trænere og grundlæggere af Fortius Fitness