MYTEN OM PUNKTTRÆNING

Hvorfor alle former for mavebøjninger stinker til at gøre din mave flad!

Har du brugt timevis i fitnesscentret på at træne enkelte kropsdele, eller har du set andre gøre det?

En genstridig myte, der florerer i fitnesscentrene, er myten om punkttræning, hvor du fokuserer på netop den kropsdel, du har lyst til at tone.

Et typisk eksempel kunne være, at du sætter dig for at smide fedtet på maven og øjeblikkeligt kaster dig ud i at lave en masse mavebøjninger – altså punkttræne – i håb om, at det vil få maven til at forsvinde.

Laver man nok mavebøjninger, bør man jo også forbrænde fedtet på maven og dermed få den eftertragtede flade, flotte mave?

Det er muligt, at det på papiret umiddelbart giver god mening, men den CHOKERENDE kendsgerning er at mavebøjninger, sidebøjninger og andre øvelser målrettet en enkelt kropsdel er en ELENDIG løsning til at smide fedtet på bestemte områder af kroppen.

Hvorfor?

Hvis træning af enkelte kropsdele rent faktisk virkede, ville der rende en masse mennesker rundt med vaskebræt og buttede lår.

Og har du nogensinde set det?

Nej vel!

For ligesom vi ikke har direkte kontrol over, hvor kroppen oplagrer fedt, så har vi heller ingen kontrol over, hvor på kroppen vi forbrænder det og i hvilken rækkefølge.

Det bestemmer dine GENER!

På samme måde kan du heller ikke træne en enkelt del af en muskel såsom den øvre del af mavemusklerne.

Videnskabelige studier har for længst vist, at muskler faktisk IKKE forbrænder de fedtdepoter, der ligger lige ved siden af dem.

Fedtforbrænding er nemlig en proces, der involverer HELE kroppen – ikke kun enkelte dele af den.

Det betyder ikke, at du ikke kan tabe dig hurtigere enkelte steder på kroppen, men det er igen bestemt af dine gener og af, hvor meget fedt du har.

Mavebøjninger vil ganske vist gøre dine mavemuskler stærkere til en vis grænse, men det betyder altså ikke, at fedtet på maven forsvinder af dén grund.

Ser man fedtforbrænding som en SAMLET kropslig proces, giver det lige pludselig mening at de mennesker i TV Shop-reklamerne, der poserer med vaskebræt, ikke bare har en veltrænet mave, men generelt har en veltrænet krop.

isolationsøvelser

Det samme gælder, hvis du kigger dig omkring i træningscentret, og får øje på de mest veltrænede medlemmer.

Læg mærke til at HELE kroppen, og ikke kun dele af den, er veltrænet.

Hvorfor?

Fordi du KUN opnår en flad mave ved at fokusere på træning af hele kroppen, og hvis din kost indeholder færre kalorier, end du forbrænder.

Det er derfor, at den rigtige kost er så vigtig.

For de fleste kommer det som noget af en overraskelse, at direkte træning af maveregionen faktisk er den MINDST vigtige faktor, når det kommer til at få en flad mave.

Jo hurtigere du accepterer dét, desto hurtigere er du på rette vej.

Og det bør jo egentlig også være glædelige nyheder, for det betyder, at der er en bedre måde til at komme af med den bløde, buttede mave, der ikke involverer en masse tortur på gulvet i form af mavebøjninger.