Trækker din kost dig rundt i en ond cirkel?

Hvor længe kan du holde vejret?

Prøv, at tage en dyb indånding og tag tid på, hvor længe du overhovedet kan.

Bemærk dig alt, hvad der sker undervejs, og når du næsten ikke kan mere og, hvad der sker, når du endelig kan komme til at trække vejret igen.

Og husk det!

Det vil give mening om lidt.

Når man ønsker et vægttab, og en kropstransformation, er kosten afgørende for, at du kan nå dit mål.

Og som med træningen, som vi så på i går, har kosten sine helt egne udfordringer og problemstillinger.

For de fleste mennesker betyder det, at de trækkes ind i en ond cirkel, der saboterer deres indsats for at ændre deres krop.

Alt dette går vi i dybden med i dag, hvor vi også viser dig, hvorfor en koststrategi i modsætning til kure eller kostplaner kan transformere din krop med vedvarende resultater.

kostprincipper

KURE, DIÆTER OG KOSTPLANER – SAME SHIT – DIFFERENT WRAP!

Hvor mange af de 12 nedenstående metoder, har du afprøvet for at få styr på vægten gennem tiden?

  1. Kalorietælling
  2. Spise bestemte mængder proteiner, kulhydrater eller fedt ved hvert måltid
  3. Pointtælling
  4. Vejning af maden
  5. Måle portionsstørrelser
  6. Udelukkelse af kulhydrat eller fedt fra din kost
  7. Leve overvejende af flydende måltider
  8. Faste måltidstidspunkter, skippe måltider eller direkte faste
  9. Spise morgenmad som en konge, frokost som en dronning og aftensmad som en knægt
  10. Detox og juicing
  11. Fat burner piller og tilskud
  12. At forbyde dig selv dine yndlingsretter, sukker, alkohol eller snacks (ofte i kombination med alle de førstnævnte)

Spørg nu dig selv:

  • Hvor mange af dem lykkedes trods stor motivation og gode intentioner fra din side?
  • Hvor lang tid kunne du holde ud at være på dem?
  • Hvor lang tid gik der med små eller ingen resultater?
  • Hvor lang tid gik der, før de tabte kilo vendte tilbage?
  • Hvor mange gange du er gået videre til en ny kur?

Tænk over, HVORFOR du ikke kan holde dem i længden?

Svaret er ret enkelt.

REGLER, KONTROL OG RESTRIKTIONER

Fælles for alle punkterne ovenover er, at de er bygget om omkring regler og ting du IKKE må.

Og det er uanset om den plan, du følger, kalder sig selv en kur eller en kostplan. Det er det samme, uanset om du får den serveret i en bog eller på nettet eller af en kendis, en kostvejleder eller personlig træner.

Det er det samme – Same shit – Different wrap!

Et sæt stramme regler og snævre rammer, som du skal holde dig inden for i en given periode. Akkurat som en slankekur – der er en hurtig løsning – et quick fix – og et midlertidigt onde – uanset om den kommer fra en diætist eller en bog.

Din verden bliver sort/hvid, og mad kun kan spille rollen som skurk eller helt i stedet for at være farverig og fuld af muligheder.

Alle kure/ kostplaner er bygget op om et eller flere af de 12 nævnte punkter:

  • Tal-lege (punkt 1-5) hvor du bliver matematisk og skal tælle, måle og veje din mad
  • Udelukkelse eller administration af fødevarer/grupper/måltider (punkt 6-9) hvor du udelukker hele fødevaregrupper, eller spiser efter et bestemt måltidmønster.
  • Den alternative vej (punkt 10-11) hvor du detoxer og lever af bestemte fødevarer for en periode med det formål at ”afgifte” kiloene af kroppen eller supplerer med piller eller kosttilskud, der lover dig at du forbrænder mere, når du bruger dem.
  • Forbud imod det usunde og det forbudte (punkt 12) som betyder, at dine livretter, der oftest indeholder sukker, fedt eller kulhydrat sættes i skammekrogen.

Så du vil ”falde i”!

Det er kun et spørgsmål om tid, for forbud avler kun frustration.

Kan du huske, at vi i starten bad dig om at holde vejret?

Hvor længe kunne du det?

Ikke ret længe vel?

På et eller andet tidspunkt, er du nødt til at trække vejret, så du starter automatisk med at trække vejret helt i bund.

Du har brug for en ordentlig mundfuld luft.

Det samme sker, når du går på kur eller følger en kostplan.

Ingen kur eller kostplan tager hensyn til dig som et individ og din hverdag, og for de fleste mennesker er det simpelthen for besværligt og/eller ensformigt.

Du træder ind i et sæt regler, som DU skal få til at passe ind i dit liv. Jo flere regler og jo mere restriktiv kuren er, jo kortere tid kan du holde vejret.

  • Du bliver sulten
  • Kage på arbejdet
  • Børnefødselsdag
  • Aftensmad med familien
  • Højtider som jul og påske kan få selv den mest viljestærke til at gå i knæ
  • Hygge med familie og venner
  • Du er træt eller stresset

Hvert scenarie er som at holde vejret.

Så du kaster dig før eller siden over alle de retter du savner – ofte i ædeflip, hvorefter du ender med at slå dig selv oven i hovedet, og måske endda trøstespise efterfølgende, for nu kan det også være lige meget, når du nu er røget af hesten og (endnu engang).

Det er ikke dig, der styrer kuren – men kuren der styrer dig!

Og hvad sker der så?

Du ryger en tur i skyldmøllen.

Du starter med entusiasme, men indser hvor irriterende reglerne er, og til sidst ender du trist og flov over, at du ikke kunne stå distancen.

principper i kost

De der sælger dig kurene og kostplanerne hjernevasker dig til at tro, at det er din mangel på viljestyrke, der gør at du ikke kan gennemføre den.

Du er svag!

Du slår dig selv i hovedet med din ”manglende viljestyrke og bebrejder dig selv, at du ikke kunne sige nej og for nogle fører det ligefrem til selvhad.

Det bliver ikke bedre af, at du ofte også kommer til at have dårlig samvittighed over for dine venner og familie, når du ikke kan/må spise de lækkerier, de har tilberedt til dig.

Og det er desværre ikke usædvanligt, at der bliver takket nej til invitationer for at undgå at komme til at udstille sig selv og sin medbragte madpakke eller for at undgå at blive fristet.

Du har svært ved eller kan ikke komme op på hesten igen, efter du har syndet og kuren glider ud i sandet.

Nogle kure og kostplaner lægger en såkaldt ”snydedag” ind.

Det er dem, hvor skaberen godt ved, at den er umulig at overholde.

Der er som regel tale om en fast dag om ugen, ofte lørdag, men hvad sker der så lige når chefen giver pizza onsdag, og du er inviteret ud fredag eller en ven kommer forbi med hjemmebag dagen efter din snydedag?

Uanset hvor mange gange du falder i, og kommer tilbage på kuren, giver det mere skyld med skyld på!

Og hvad så nu?

Så går du i gang med at lede efter den næste magiske løsning, der kan trække dig rundt i den nøjagtig samme onde skyldcirkel.

Og når man hopper fra kur til kur, er det eneste resultat ofte elevatorvægt eller yoyovægt, som det også kaldes, der skaber en afhængighed af at finde en ny hurtig løsning.

For de fleste tager ikke bare det hele på igen – ofte tager kiloene venner med, så du ender med at være tungere, end du var før.

Selv de, der med rå viljestyrke får kæmpet sig hele vejen igennem en kur oplever dette, så hvad nytter det?

Og gæt, hvad du så føler?…SKYLD!

Og helt ærligt – er det den måde du drømmer om at leve på?

Der er ikke noget mere destruktivt end skyld, for det forhindrer dig i at nå dine mål og ødelægger dit selvbillede og velbefindende.

Så skyldcirklen SKAL brydes!

Og måden at gøre det på er ved at indse, at det IKKE er dig, den er gal med, men kuren/kostplanen der er urealistisk.

Den er ikke lavet på en måde, der gør det muligt for dig at følge den.

Og DERFOR brød du reglerne.

Da det jo er en kur, du ”går på” –  ”går du jo også af” på et tidspunkt.

Og fælles for kurene er, at der ingen plan er for, hvordan resten af dit liv skal se ud, for du har intet ændret i dine vaner – du har blot været slave af en ”manual”.

De fleste vender tilbage til deres gamle vaner og mønstre. De har intet lært, og deres yndlingsretter er fortsat forbundet med et had/kærlighedsforhold.

Derfor er kure og kostplaner det absolut værste du kan gøre ved din krop, når du ønsker at tabe dig.

KAMPEN OM KALORIERNE

ALLE kure og kostplaner fungerer ved, at der skabes et kalorieunderskud.

Uanset hvordan de prøver at sælge det, er det en naturlov som må efterleves.

Men det kan du ikke sælge en kur på, for her er ingen marketingtricks at tage fat i.

Hvert år dukker ”nye smarte metoder og fremgangsmåder” op på internettet og i medierne og alligevel stiger problemet med overvægt og fedme med raketfart?

Nogle af de tricks der benyttes er:

  • at bilde dig ind, at den enkelte kur eller kostplans tilgang til problemet er en unik metode
  • at få kuren til at lyde videnskabelig
  • at betale kendisser eller ”autoriteter” for at anbefale metoden
  • at bruge skræmmetaktikker

Fælles for kurene er, at der er en masse regler, som du skal overholde.

Og derfor skal hver kur have sit eget tvist.

Det skal virke nytænkende eller på anden måde spændende, selv om det der i virkeligheden skal til er så enkelt, at selv et barn vil kunne forstå det.

Og det bedste ved det hele er, at det slet ikke behøver at være svært eller surt at blive et sundere menneske og få sin ønskekrop.

For i virkeligheden er opskriften på at komme af med fedtet nemlig meget enkel.

Indtag færre kalorier (energi) end du behøver og din krop vil ENTEN:

  1. forbrænde fedt
  2. forbrænde muskel (dette forhindrer du i at ske med styrketræning)

Indtag flere kalorier (energi) end du behøver og din krop vil ENTEN:

  1. lagre fedt
  2. opbygge muskel (dette kan du gøre med effektiv progressiv styrketræning)

Det er super simpelt!

Kroppen har brug for et bestemt antal kalorier/ mængde energi for at kunne opretholde alle dens funktioner. Når der er mangel på føde, napper den det, den har brug for i fedtdepoterne.

Spis mere end du har brug for og din krop lagrer det omvendt som fedt. Fedtcellerne bliver større i takt med at de fyldes med ubrugte kalorier.

Enkelt – ikke sandt?

Men svært at sælge som ny og spændende slankekur.

kostprincip

Se blot, hvilke af følgende overskrifter du bliver mest tiltrukket af?

  • Spis færre kalorier end din krop har behov for og tab dig
  • Spis efter din kropsform og tab dig én gang for alle
  • Spis efter din blodtype.
  • Spis dig slank efter dit blodsukker
  • Detox dig slank
  • Boost dit vægttab: Bliv sund og slank med faste-kur

Svar: Alle undtagen den første!

Og nummer 2-5 er da også vaskeægte overskrifter og titler på journalistiske artikler, bøger og blogs mm.

2 af dem stammer fra bøger, 1 fra en blog, 1 fra en avis og 1 fra et dameblad – og nej det er ikke Ude og Hjemme, som vi tidligere kiggede på under quick fix, men derimod Femina.

Og det er i øvrigt tankevækkende, hvor mange bøger den samme forfatter eller et enkelt forlag kan udgive om det samme emne.

Google gerne overskrifterne selv og se, hvad der kommer frem.

Det er overraskende…

Og en smule skræmmende…

For uanset om dit mål er vægttab eller vedligeholdelse af vægten, handler det om, hvor mange kalorier du indtager dagligt i forhold til, hvor mange du forbrænder.

Samtlige kure og kostplaner derude, uanset hvor ekstreme eller mærkelige de forekommer, er ganske enkelt ”kalorier ind, kalorier ud” i forklædning.

Altså er der kun en grund til at klæde det ud:

At kunne markedsføre det som noget specielt, nyt og anderledes.

principper

Igen – intet hokus pokus. Uanset hvor speciel metoden lyder, er det kalorieunderskuddet, der gør udslaget.

Så mad er IKKE din fjende!

Hverken sukker, fedt, kulhydrat eller hvad der nu lige bliver udråbt til skurk for tiden.

Det er kuren eller kostplanen derimod.

Alle fødevarer, uden undtagelse, kan indgå i en sund og nærende kost – så længe din krop forbrænder mere, end du indtager.

Det er det SAMLEDE overskud af kalorier, du tager på af – ikke en enkelt stående fødevare eller gruppe.

Der er ikke noget der er ”fedende” eller ”slankende” i den forstand.

KUN et SAMLET over- eller underskud af energi.

Tænk på din kost som værende næring, brændstof og nydelse, og ikke en evig kilde til skyldfølelse forårsaget af dine spisevaner.

Det er faktisk befriende!

For nu kan du fokusere på at tilegne dig de vaner, der passer ind i dit liv og gør en sund kost til en ligeså naturlig del af din hverdag, som det at trække vejret er.

Det kræver jo normalt heller ikke viljestyrke, vel!

SLIP VILJESTYRKEN OG KILOENE

Og hvad skal du så bruge i stedet for kure, kostplaner og viljestyrke?

Den langsigtede mentalitet, som vi tidligere har nævnt, får dig til at se dit vægttab som en proces i stedet, så du ændrer dine vaner på lang sigt i modsætning til kurenes midlertidige kostændringer, der resulterer i midlertidige resultater.

Forskellen på en kur og en strategi er, at kuren har sig selv i centrum og du skal passe ind i den, men ved en strategi er du og dit reelle behov i centrum og kosten der tilpasses dit liv og ikke dig der skal passe ind i alle mulige kure, kasser eller programmer.

Ved strategien er fokus på at få brudt de rammer, der bragte dig i situationen til at starte med.

Når du står med et problem som vægtøgning eller for meget overflødigt fedt, stikker problemet dybere end de synlige kropslige forandringer.

Du er derfor nødt til at bearbejde det livsstilsmønster og vaner, der har ledt frem problemet i stedet for blot at dulme symptomerne.

Her er et eksempel fra medicinens verden.

Lad os sige, at du lige har fået konstateret type 2 diabetes, der er en livsstilssygdom og betyder at dit blodsukker svinger meget og er for højt.

Så får du medicin, der hjælper med at regulere blodsukkeret, men medicinen hjælper kun mod symptomerne – så du vil blive ved med at have diagnosen, hvis du fortsætter med at leve på den måde, der resulterede i at du fik diagnosen.

Medicinen kan ikke reparere problemet.

Ændrer du derimod permanent på den livsstil, der forårsagede sygdommen, en forkert sammensat kost og for lidt motion/træning vender kroppen tilbage til sin raske tilstand.

Problemet kan altså ikke løses ved at pine sig selv gennem en kur i en måned, for det måske livslange mønster er der stadig på den anden side af kuren.

Du skal altså have lavet en permanent kostændring med basis i at få brudt det livsmønster, der satte dig i den dårlige situation, som IKKE er afhængig af faktorer som motivation og disciplin for at få det til at fungere.

De kan nemlig svinge, hvilket også er en af grundene til at kurene og kostplanerne fejler, da de er drevet af en akut motivation og kræver selvdisciplin at gennemføre.

Din kost skal altså tilstræbes at blive en ligeså naturlig del af dit liv, som at gå i bad og børste tænder osv., hvilket jo heller ikke kræver en særlig motivation og disciplin til for at overholde.

Og det kan en strategi hjælpe med, når den er drevet af glæde og ikke mindst nydelse.

Hvor længe kan du spise noget, du ikke nyder?

Det kan du i en kort periode, når det drives af viljestyrke – som vi ikke har uanede mængder af – og derfor er det eksempelvis vigtigt, at din mad er lavet af ingredienser, som du kan lide, og ikke tvinger dig ud i at spise noget, du hader.

Med den rette strategi, kan du altid spise dig mæt i lækre måltider og samtidig tabe dig, og du kan spise sammen med din familie uden at overveje at stjæle fra de andres tallerkener.

kost principper

For du kommer ikke til at savne noget, mangle noget eller at få et overdrevent fokus på din kost, når dit vægttab er en bivirkning af den måde du lever dit liv på og din kost passer ind i dit liv.

Du kan nu se verden i farver i stedet for i sort/hvid og du og din kost kan nu arbejde sammen om at komme i mål i stedet for at modarbejde hinanden, som det sker, når den presses ned over dit liv og smadrer din hverdag hver gang, der er udsigt til mormors æblekage eller du pludselig bliver sulten.

Derfor er en god strategi så vigtig, for når du arbejder med sådan en, vil du opnå en fleksibilitet, der tager højde for alle aspekter i dit liv såsom:

  • Dine yndlingsretter
  • Dine haderetter
  • Dine allergier
  • Din fortrukne måltidsfrekvens
  • At du er på farten
  • Hvornår du spiser
  • Din appetit
  • Hvordan du får din kost til at hænge sammen med resten af familiens
  • Dit madbudget
  • Ferier

FLEKSIBILITET GIVER MULIGHED FOR NYE VANER

Dit vægttab (og vedligeholdelsen af din normalvægt efterfølgende) skal som sagt være en bivirkning af din livsstil – og ikke det, som dit liv er bygget op omkring.

Det kan den kun blive, hvis du har en fleksibilitet i hverdagen, der muliggør, at du kan nyde livet med vennerne og familien uden at skulle fokusere på, hvad du må og ikke må spise og at konstant fokusere på et bestemt tal på vægten.

Kun sådan får du skabt nye vaner, der holder på sigt, for det skal hverken være svært eller tidskrævende at nå dine mål – de er nu blot en del af din dagligdag.

Det er dog vigtigt at pointere, at den strategi, der er rigtig for dig ikke nødvendigvis er den rigtige for din kollega, din partner eller din veninde.

Den enes strategi kan nemt gå hen og blive den andens kur, og derfor et det vigtigt at den bliver tilpasset den enkelte.

Når du følger en veltilrettelagt og tilpasset strategi uden forbud, i stedet for en kur eller kostplan med restriktioner og rigide regler, fjernes fokus også fra, hvor hurtigt du kommer frem til slutmålet.

Det handler ikke længere om ubetydelige detaljer, men om processen der får dig i mål.

Hvad betyder det, om du er 6 eller 8 uger om at tabe x antal kilo?

Hvad betyder det, om en i din omgangskreds tabte det samme antal kilo på 5 eller 10 uger?

Ikke en skid!

Din veninde, partner eller kollega har måske en forkærlighed for rødvin, som du ikke har, og vil hellere have plads til et par ekstra glas vin i ugens løb end at mase vægttabet sammen på færre uger, mens du måske er glad for slik eller bearnaisesauce, men ikke føler behov for det mere end en gang eller to om måneden.

Og derfor er det så vigtigt, at strategien tager udgangspunkt i dine behov, for det handler jo om at finde en balance, der holder livet igennem – ikke om du når i mål på 6 eller 8 uger.

Det er simpelthen underordnet i det store billede.

VEDHOLDENHED FREM FOR VILJESTYRKE

Når fokus på uvæsentlige detaljer som at tælle, veje og måle forsvinder, kan du koncentrere dig om det væsentlige: vedholdenhed.

Hvilket IKKE er det samme som viljestyrke.

Vedholdenhed opnås ved, at din strategi passer ind i DIT liv, så fokus er på velvære, glæde og nydelse og dit mønster stille og roligt ændres, så du bryder de vaner, der har forårsaget din kamp med kiloene.

Hvorimod din viljestyrke hele tiden sættes på prøve og kæmper IMOD det, der sker i dit liv, fordi det er besværliggjort af regler og forbud og forsøg på at tvinge en ny adfærd ned over dit liv i en kort periode.

Ændres dette ikke, kommer du aldrig ud af den onde cirkel.

Det vil være som at tisse i bukserne for at holde varmen, men vil kun resultere i at du fryser endnu mere på den lange bane.

Så kort sagt:

  • Bearbejd livsmønsteret – ikke symptomerne.
  • Tænk langsigtet i stedet for kortsigtet.
  • Brug strategi frem for kur/kostplan

Kan du se forskellen?

TAB KILOENE I STEDET FOR KAMPEN

Kostplaner og slankekure er hvert år skyld i aflyste aftaler og undskyldninger, fordi mange føler sig nødsagede at undgå bestemte scenarier som hyggemiddage, fester og komsammener, hvor de ved, der vil være lækkerier på bordet.

Og de er skyld i dårlig samvittighed, når du er faldet af hesten, hvilket mange gange fører til, at du fortsætter faldet i de kommende timer, dage eller uger.

Kostplaner passer ikke ind i almindelige dødelige menneskers liv på sigt, og går ud over dit sociale liv.

Hvor sjove er følgende situationer lige:

  • At takke nej til de hjemmebagte boller, som kollegaen har taget med, når tænderne løber i vand?
  • At stå i hjørnet til festen med en flaske vand og en banan, mens alle andre kaster sig over buffeten, og du kan dufte maden?
  • At sidde ved middagsbordet hos mor eller far, søn, datter, veninde eller vennen, som for at glæde dig har lavet din livret, som du ikke må spise og enten afslår, hvilket skuffer værten og giver dig dårlig samvittighed (eller spiser alligevel og får dårlig samvittighed, fordi du afveget fra din kur eller kostplan.)

Kostplanen udvikler sig til en spændetrøje, og man trøster sig med, at det er midlertidigt, og at man om x antal måneder kan leve normalt, men her er der to problemer!

  • Oplevelser, der er aflyst eller undgået kommer IKKE igen på samme måde
  • At det er midlertidigt, betyder rent faktisk, at du kommer til at stå med det samme problem igen

Men sådan behøver det som sagt ikke være.

God mad er en meget stor del af livskvalitet, og ikke en du skal gå på kompromis med – uanset om du har et stort vægttab foran dig eller blot skal vedligeholde det efterfølgende.

Hos Fortius Fitness er det en livsstil. Vores kostprincipper sørger for, at din krop får det, den har brug for, så den kan blive slankere og sundere – og forblive det uden at gå på kompromis med nydelse.

Dine spisevaner kan give dig mere energi, vedligeholde din krop og vigtigst af alt beskytte dig mod sygdom, så din kost handler om langt mere end bare kalorier.

Der skal træffes fornuftige valg, i stedet for at bruge energi på at slås med forbud og regler.

Med en god, fleksibel kost og styrketræning som en del af din livsstil er vejen banet for et varigt fedttab og en fuldstændig transformation af kroppen.

Det handler faktisk ikke om at tabe sig for at blive sund, men derimod om at leve sundere (uden forbud) for at tabe de overflødige kilo.

Når du har det liggende på rygraden, er du allerede godt på vej til at nå dit mål og holde det resten af livet.

De bedste hilsner

Kasper og Joan
Personlige trænere og grundlæggere af Fortius Fitness

Få et vægttab der er til at holde med en kost du vil elske

Personlig træning er ikke kun en investering i din figur, men også i dit helbred og din fremtid og den eneste genvej til at nå dine mål.

4 grunde til at vælge Fortius Fitness:

Lette kostprincipper, der passer ind i din dagligdag

Plads til hverdagens hygge og til livets festlige lejligheder

Ingen tælling, måling eller vejning af nogen art

Spis sammen med familien, vennerne og kollegaerne uden at føle dig uden for

BOOK EN SAMTALE NU OG SE, HVOR LET DU KOMMER I GANG