Myten om Cardio

4 grunde til at cardio er det værste, du kan gøre mod dig selv, når du vil tabe dig

En af de mest sejlivede myter, der holder utallige mænd og kvinder fra at komme det overflødige fedt til livs, er myten om at kredsløbstræning ved middel belastning (ofte benævnt som steady state cardio), som cykling eller løb, er den mest effektive måde at forbrænde fedt på.

Måske har du selv været fanget i troen på at en masse pinsler på løbebåndet eller spinningcyklen var vejen frem?

I så fald er du bestemt ikke den eneste – se bare på de endeløse strømme af folk der løber eller jogger asfalten tynd eller sveder på cardiomaskinerne og holdene i træningscentret.

Det vil muligvis komme som en overraskelse, måske endda en lettelse, men tonsvis af cardiotræning er en kuldsejler, når det kommer til fedttab.

cardio - træner du forkert

I årtier var der ellers bred enighed om at en masse cardiotræning var den stensikre vej til at få den flade mave, de fleste går og drømmer om.

Det lyder indlysende.

”Når man cardiotræner over længere tid, forbrænder man en masse kalorier, og når man forbrænder en masse kalorier, bør man også forbrænde en masse fedt.”

Det virker umiddelbart logisk, men i virkeligheden er den anskuelse en fejlslutning.

For selvom mange mennesker cardiotræner til de er gasblå i ansigtet, kommer kiloene alligevel snigende, hvilket i sidste ende får dem til at tro, at der må være et eller andet galt med dem fra naturens side – hvilket er endnu en sejlivet myte!

Ja, cardio forbrænder kalorier (glæd dig ikke for hurtigt… det vender vi tilbage til), og for at tabe sig, skal man være i kalorieunderskud.

Men kroppen er nu engang ikke skabt til, at vi skal tage os godt ud i badetøj.

Den er skabt til overlevelse.

Ser man videnskabeligt på det, er kroppen skabt til at bevare energi i trange tider.

Jo flere kalorier kroppen kan oplagre i fedtdepoter, jo mere sandsynligt er det, at den vil overleve i tider med hungersnød. Det er trods alt et meget nyt fænomen, at vi som mennesker nyder godt af en overflod af føde i det meste af verden.

I langt størstedelen af menneskehedens historie har ressourcerne været svingende og ofte knappe.

Det afhang enten af, at et bytte skulle nedlægges eller at naturen var gavmild nok til at der kunne samles tilstrækkeligt med frugt, grønt, nødder og lign. til alle.

Så tænk engang – hvis cardiotræning forbrændte så mange kalorier og fedt, som maskinerne i fitnesscentret påstår, ville vores forfædre have sultet ihjel under jagten på bisonokser og mammutter, fordi de ville have brugt mere energi på at jage, end de ville have indtaget fra selve byttet.

Cardio er simpelthen ikke effektivt, når det gælder fedtforbrænding. Så er dit mål en slank og tonet krop er cardio altså ikke vejen frem.

VIGTIG NOTE: Vi vil gerne pointere, at det selvfølgelig altid er godt at bevæge sig i dagligdagen, og at vi hverken taler om en almindelig gåtur eller cykelturen til arbejdet. Det vi mener er, når man dyrker decideret kredsløbstræning som jogging, løb eller spinning, der foregår ved middel intensitet med henblik på vægttab.

Her er 4 kritiske grunde til, hvorfor cardio er en DÅRLIG løsning, når det gælder fedttab

4 grunde som helt sikkert vil vende op og ned på hvordan du tænker om cardio i fremtiden, så du kan få hurtigere resultater.

#1: Minimal kalorieforbrænding

En time på løbebåndet vil typisk forbrænde omkring 350 kalorier, hvilket svarer til 50 gram fedt. Dette forudsætter, at du træner med en tilpas høj intensitet, hvilket er umuligt for de fleste over så lang en periode, Så løber du 10 timer på løbebåndet, forbrænder du i bedste fald kalorier, der svarer til et halvt kilo fedt.

Ikke just imponerende!

Og det bringer os til en anden grund…

#2: Det kræver alt for meget tid

Selvom nogle mennesker har masser af tid til rådighed, er det de færreste, der kan sætte time efter time af til motion hver uge. For de flestes vedkommende er der sjældent tid til mere end blot et par timer ugentligt. Fortsætter vi ovenstående regnestykke, vil det altså tage en hel måned at forbrænde det antal kalorier, der svarer til et halvt kilo fedt.

Men tab ikke modet af den grund.

Du kan faktisk med præcis samme tidsforbrug, og den optimale træningsmetode, vende hele processen til din fordel. (Det vender vi tilbage til)

#3: Ingen længerevarende fordele for forbrændingen

Ikke nok med at cardiotræning ikke forbrænder noget videre under selve træningen, gør det heller ikke noget for din muskelmasse.

Tværtimod.

Og din muskelmasse er selve grundlaget for din forbrænding, som du selv har en indflydelse på.

Jo mere muskelmasse du har, jo flere kalorier og jo mere fedt forbrænder du – både under træning, men også når du ligger på sofaen og slapper af.

Og det er netop dét, at vi forbrænder kalorier, når vi IKKE træner, der er interessant.

Og som cardio ikke bidrager til.

Cardiotræning kan med tiden skabe en negativ spiral (som let kan vendes):

Mindre muskelmasse = lavere forbrænding
Lavere forbrænding = færre forbrændte kalorier
Færre forbrændte kalorier = nedsat eller intet fedttab

Cardio er selvsagt en ELENDIG løsning, hvis du har et ønske om at forblive slank hele livet, hvilket leder os til den sidste og vigtigste grund:

#4: Minimalt fedttab

Udover at mange finder det kedeligt, ender cardio altså med at levere minimal kalorieforbrænding både under og efter træningen, hvilket resulterer i minimalt eller intet fedttab.

Og skal vi være hudløst ærlige, så er selve resultaterne den eneste grund til, at de fleste, der ønsker at tabe sig, dyrker cardio.

Som den garvede maratonløber Kim Raine i sin tid sagde:

”Jeg har løbet 18 maraton, og hver gang har jeg taget et halvt kilo på. 18 maratonløb har gjort mig 9 kilo tungere. Jeg bliver sindssyg!”

Med andre ord, kan du forvandle kroppen til en FEDTLAGRINGSMASKINE, jo mere cardio du dyrker, i stedet for en FEDTFORBRÆNDINGSMASKINE.

Og uanset grunden til du startede din cardiotræning, er det næppe det resultat, du ønsker.

Altså er cardio IKKE vejen frem, hvis du vil have det maksimale udbytte i forhold til den tid du investerer i din træning.

Rent faktisk kan for meget cardiotræning i sidste ende gøre, at du tager på.

Jo hurtigere du ser den kendsgerning i øjnene, jo hurtigere vil du nå i mål.

Og det er faktisk godt nyt, for det betyder, at der er en langt mere effektiv måde at komme af med maven og blive slankere på end at spendere endeløse og kedsommelige timer med cardiotræning.