Lone Sand

CERTIFICERET PERSONLIG TRÆNER

personlig træner hvidovre

Læs min historie

Jeg har nået en alder, hvor jeg gerne vil passe godt på min krop og sikre, at den kan holde til leg, løb, aktive ferier og hverdagens strabadser mange år endnu. Det gør jeg blandt andet med små mængder styrketræning og et fleksibelt syn på kosten, men sådan har det ikke været hele mit liv.

Jeg har altid elsket fysisk aktivitet, og som barn gik jeg både til håndbold, ridning og alt muligt andet. Jeg var vild med konkurrencer og brugte gerne den tid, der skulle til for at træne op til dem.

Da jeg blev ældre, fik jeg stor interesse for løb og begyndte også at dyrke triatlon. Jeg gav den gas med op til 20 timers træning om ugen og nøje planlagte programmer, der skulle få mig til at peake på det helt rigtige tidspunkt.

Det var hårdt, men det var også sjovt. Jeg elskede at træne, og jeg elskede den frihed det gav mig i forhold til min krop. Jo mere jeg trænede, jo mere kunne jeg spise hvad jeg ville, og den tanke fandt jeg meget appellerende – især fordi jeg hurtigt konstaterede, at stramme diæter ikke var noget for mig.

Saboterende skader og skavanker

Min drøm var selvfølgelig at vinde en masse af de konkurrencer, jeg stillede op i, og jeg vandt også en del. Men der var også en bagside ved al min træning. Jeg døjede med alvorlige knæskader og skavanker, og på et tidspunkt måtte jeg sætte en stopper for mit løb.

Det var super frustrerende, men det fik mig ikke til at give op. Jeg skiftede fra triatlon til mountainbike og cyklede snart afsted uden at skænke min efterhånden temmelig hærgede krop en tanke.

Jeg var over fyrre, før jeg stoppede med at stille op i løb. På det tidspunkt havde jeg været en aktiv konkurrenceudøver i knap 20 år, men det var først her, det gik op for mig, hvor hård al den konditionstræning havde været for min krop.

Mine skader var alle opstået på grund af overtræning og uvidenhed.

Og selvom jeg primært havde været slank gennem årene, så steg vægten altid, når jeg blev ramt af skader og satte træningen på pause.

Jeg vidste overraskende lidt om kost og træning, selvom jeg havde dyrket sport på højt niveau i to årtier, men det blev der heldigvis lavet om på. Efter mange år med forskellige jobtitler som proceskonsulent, underviser og idrætskonsulent tog jeg nemlig en uddannelse som personlig træner.

Øjenåbner

Endelig fik jeg en bedre forståelse af min krop – hvad den har brug for, og hvornår det bliver for meget. Jeg fik også øjnene op for de mange positive aspekter ved styrketræning, som jeg hidtil havde brugt udelukkende for at forebygge og reparere skader.

I dag har jeg fundet en helt anden ro i min krop og mine vaner.

Jeg ved, hvordan jeg spiser på en god og fleksibel måde, så min vægt ikke svinger op og ned, og jeg ved, at jeg slider på min krop, hvis jeg dyrker for meget konditionstræning.

Desuden har jeg slet ikke lyst til at bruge så meget tid på træning, som jeg gjorde før. Nu prioriterer jeg nemlig familietid og socialt samvær højere end træning, og det er fantastisk at vide, at jeg sagtens kan holde mig sund og slank med kun et par timers træning om ugen.

Endnu mere fantastisk er det at give min erfaring videre og se andre mennesker udvikle sig. Det er noget af det bedste ved at være personlig træner, og det er det, der får mig til at gå på arbejde med et smil på læberne hver eneste dag.

Giv lyd, hvis du drømmer om at forvandle din krop, din hverdag og dine vaner. Så tager vi en snak om dine muligheder, og hvis du vil, så lover jeg at støtte dig hele vejen.

Mange hilsner,

Lone