De to største fitnessmyter kvinder falder for

Desværre er der to store myter, der i store træk er ansvarlige for at holde kvinder fra at opnå deres målsætning i forhold til fitness, træning og fedttab. Disse to myter bliver til stadighed ved med at cirkulere i fitnesscentrene, omklædningsrummene og diverse magaziner.

fitnessmyter

Smider du begge myter over højre skuldre, er du allerede halvvejs mod målet.

Fitnessmyte 1: Du kan påvirke en muskels form eller definition med bestemte øvelser

Dyrker du styrketræning, så har du med garanti hørt røverhistorien om, at ”flerledsøvelser er godt, hvis du vil vokse, og isolationsøvelser er bedst, hvis du vil form, definition og toning”.

Eller også har en aerobics- eller yogainstruktør prøvet at forklare dig, at du får lange, slanke muskler af yoga, og store, klodsede Skipper Skræk muskler af at løfte vægte. Det er bare endnu et eksempel på såkaldt ”sund fornuft”, der desværre skyder fuldstændigt forbi.

Der er 3 ting, du kan gøre ved dine muskler:

  1. Du kan gøre dem større/stærkere med den rette træning.
  2. Du kan gøre dem mindre/svagere med upassende eller ingen træning.
  3. Du kan vedligeholde deres størrelse ved at beslutte dig for, at de er ligeså store/stærke, som du gerne vil have dem.

Ved at påstå, at bestemte øvelser gør musklerne større, hvor andre giver dem en bedre form, så tager du ikke blot fejl – det giver ingen mening overhovedet. Så snart du træner med vægte, så aktiverer du en ”alt eller intet” reaktion, dvs. at hver enkelt fiber i musklen bliver aktiveret. Du kan med andre ord ikke aktiveret en sektion af fibrene i musklen. Eksempelvis trækker dine baller sig enten sammen, eller også gør de ikke.

Musklernes udformning er bestemt fra naturens side, og den lidt kedelige virkelighed er, at der er meget lidt, du selv kan gøre ved det.

Fitnessmyte 2: Træning med vægte forvandler kvinder til muskelbundter

Det er som regel det allerførste, vi hører fra vores kvindelige klienter. Hvordan de har fået den idé, har vi ingen anelse om, for uanset, hvor meget vi leder, så kan vi altså ikke få øje på alle de bredskuldrede, muskuløse kvinder, som vores klienter (og måske dig?) er overbevist om, de kommer til at ligne gennem styrketræning.

Vi møder dem i hvert fald ikke i vores centre. Er du stødt på nogen i dit træningscenter? Sandheden er til syvende og sidst, at når først styrketræning udføres rigtigt, så er det helt fantastisk til at skrælle overskydende fedt væk og ændre fordelingen mellem muskel og fedt til det bedre. Resultatet bliver ikke bare en slankere krop, men også en strammere og fastere krop, der ligner en million.

Kvinder har hverken hormonerne eller genetikken til at opbygge store mængder muskelmasse. Faktisk har kvinder i gennemsnit kun en tiendedel testosteron i kroppen sammenlignet med mænd. Spørgsmålet er så, hvordan de på magisk vis skulle blive forvandlet til mænd ved at styrketræne?

Dermed behøver kvinder altså ikke bekymre sig om, at de en dag bliver så bredskuldrede, at de ikke kan klemme sig gennem døråbningen til toilettet. I stedet er styrketræning noget af det allerbedste, de overhovedet kan gøre for sig selv, hvis de vil nå en målsætning om at få en tonet, stærk og slank krop. Mange modeller fra eks. Victoria’s Secret styrketræner, og de ligner ikke ligefrem mænd.

Fitnessresultater kræver muskler

De færreste kvinder ved, at det kræver muskelmasse for at blive tonet, eftersom man ikke kan forme hverken knogler eller fedt. At være såkaldt ”tyndfed” er ikke specielt attraktivt i hverken badedragt eller korte ærmer, hvilket desværre også får mange kvinder til at tildække sig med lange ærmer, løse toppe og lange bukser.

Kvinders manglede fitnessresultater skyldes frygten for muskler

Muskler dukker ikke op af sig selv. Hvis det var så nemt, var der ingen grund til, at mænd står i endeløse rækker og knokler r… ud af bukserne, for bare at tage et par kilo muskel på om året. Faktisk bliver vi ofte kontaktet af mænd, der har problemer med at tage muskel på, selvom de har prøvet stort set alt.

Alligevel møder vi ligeså mange kvindelige klienter, der med det samme udtrykker deres bekymring for at tage for meget muskel på. Derfor bør det understreges, at før du overhovedet tager muskel på, skal du først og fremmest være stærk – som i meget stærk. Det betyder, at der skal kæmpes hårdt for det, ikke bare i fitnesscentret, men også i køkkenet. Der skal med andre ord en ordentlig portion mad indenbords før musklerne begynder at vise sig.

I deres desperation tyer mange mænd til anabolske steroider for at fremskynde processen, der i deres øjne er alt for tidskrævende. Pointen er her, at det ikke er nogen smal sag at øge muskelmassen. Det kræver såvel hårdt arbejde som en gennemtænkt plan, der er de færreste forundt. Således bliver en kvinde ikke bare sådan lige ”alt for stor” på den front.

Det interessante er dog, at selvom en kvinde starter med at bænkpresse bare 20 kg, så er hun alligevel hunderæd for at bliver forvandlet til Skipper Skræk inden ugen er omme. Hvis bare hun vidste, hvor mange kilo der skal løftes i netop den øvelse, før musklerne begynder at dukke op.

Tynde teenagedrenge uden synderlig muskelmasse på kroppen kan nemt bænkpresse 80-85 kg. Styrke er altså lig med størrelse, og medmindre en kvinde formår at bænkpresse 125 kg, er hun ikke i overhængende fare for at komme til at ligne en bodybuilder.

Den gode nyhed er, at når først man har styr på fakta, bliver angsten manet i jorden. Selvom muskelvækst er en langsom og gradvis proces for os alle, er det især for kvinder en yderst langsommelig affære sammenlignet med mænd.

Og skulle det ske, at din krop reagerer på styrketræning i en overraskende grad (hvilket ikke kommer til at ske pludseligt) så har du stadigvæk masser af tid til at justere din træningsrutine og forhindre yderligere muskelvækst.

Genetikken har det sidste ord, når det kommer til formen på dine muskler, men du har fuld kontrol over, hvor ”stor” du har lyst til at være. Vi har sat stor i gåseøjne, for sandsynligheden for, at du overhovedet bliver nødt til at bekymre dig om dette, er ufattelig lille. Summa summarum, så kan du meget enkelt undgå at vokse yderligere ved holde vægten på samme niveau i de områder, du ikke ønsker at blive større.

Hvis du eksempelvis synes, at bagsiden af dine arme er ved at blive for store og muskuløse, så skruer du simpelthen bare ned for vægten i de øvelser, der involverer den muskelgruppe. Så længe du vel at mærke er sikker på, at det rent faktisk er muskel, der gør sig større, og ikke overflødigt fedt.

Med sådan en tilgang til træning kan du altid forme kroppen præcis som du vil og dermed opnå fantastiske resultater. Udover at være tonet, bliver det som en bonus også meget lettere at holde formen efterhånden som du bliver ældre. Med en god portion muskelmasse som dit fundament, vil du aldrig nogensinde fortælle vennerne, at du tager på, hvis du bare så meget som kigger på et stykke kage, for muskelmasse er fedtets værste fjende.

Dermed er muskelmasse en af de bedste investeringer, kvinder kan gøre for deres fremtid. Nøjagtig som en solid aktieportefølje, der sikrer rigeligt med penge senere i livet, vil en stærkere fysik sikre helbred, form og fysisk bedre udseende mange år frem.

Lad ikke tallene på badevægten fortælle hele historien

Alle fordelene ved at få mere muskelmasse på kroppen gennem styrketræning vil muligvis også resultere i at der ikke sker så meget på vægten. Men samtidig vil dit tøj føles løsere, kjolestørrelserne vil blive mindre og taljen smallere. Så selvom tallene på vægten ikke rutsjer nedad, vil du alligevel fremstå slankere.

Med andre ord kan du måske gå fra at kunne løfte 77,5 kg til 87,5 under styrketræningen, men kun tabe dig et halvt kilo på badevægten, hvilket betyder, at du har tabt et kilo rent fedt og samtidig taget halvandet kilo sund muskelmasse på. Dermed står du i en situation, hvor vægten godt nok siger, at du har taget et halvt kilo på, men spejlet fortæller dig, at du har tabt 3,5 til 4 kg.

Altså en form for ommøblering uden dog at muskler kan blive til fedt eller omvendt. Du skifter det simpelthen bare ud.

Med tiden vil tallene på badevægten stille og roligt trille nedad efterhånden som du taber mere fedt, selvom du samtidigt tager mere på i muskel. Du går måske fra 75 til 65 kg, med langt mere muskelmasse på kroppen, end da du startede, men også langt mindre fedt. Selvom du nu bærer rundt på langt mere muskel end tidligere, kan du nu klemme dig ned i nye, strammere bukser, og smide de gamle ud.

Lektien er, at badevægten ikke fortæller hele historien. Det er meget muligt, at tallene på vægten ikke gider at rykke sig synderligt, men at du samtidig ændrer udseende betydeligt, bl.a. en slankere, fastere talje.

Muskel er mere kompakt end fedt, så det giver sig selv, at hvis du bytter fedtet ud med muskelmasse, så vil kroppen også optage mindre plads.

En kvinde der vejer 65 kg kan stadig have en god form og en veltrænet, tonet krop, hvor en kvinde på 55 kg kan døje med mavedeller, og en krop, der er både blød og ude af form. Således er det også muligt for tynde kvinder at kæmpe med appelsinhud, hvilket styrketræning også er et effektivt middel mod. Og er det ikke bare godt nyt?

Hvis du kun taber fedt af at spise anderledes, men ikke samtidig opbygger din muskelmasse, kommer du i sidse ende til at ligne dig selv, bortset fra, at du nu er en smule mindre. Kroppen vil stadig være blød, rund og udstyret med blævrende ben, selvom volumen er mindre.

Det har du måske bemærket hos andre kvinder, hvor vedkommende har kunnet klemme sig ned i stramme jeans og en stramtsiddende top, og alligevel havde hun et par mavedeller, der irriterede hende. Det er et tegn på en skæv fordeling af muskelmasse og fedt – og for sådan en kvinde vil det altid være en kamp at forblive tynd.

Har du derimod bemærket de kvinder, hvor det ligner, at det stramtsiddende tøj nærmest er malet på, og at hendes krop gnidningsfrit har presset sig ned i tøjet, som var hun blevet hældt flydende i en støbeform? Forklaringen er, at hendes krop er fast og ikke blævrende. Hun bruger samme tøjstørrelse som kvinden ovenfor, men hendes kropssammensætning er betydeligt anderledes, og der er en bedre fordeling mellem muskelmasse og fedt. Det betyder også, at det ikke vil være et problem for hende at bevare formen.

Den første kvinde er tyndfed, den anden slank og tonet netop fordi hun styrketræner. Hvilken af de to kvinder, tror du vil kæmpe mest for at holde sig slank, efterhånden som årene går? Svaret er selvfølgelig den første, eftersom hun ikke har et indre fyr, i form af muskler og dermed et øget stofskifte, der bare buldrer derudaf.

Så snart kvinder når 30-års-alderen, begynder de langsomt at miste muskelmasse, medmindre de træner med vægte. Tabet ligger i omegnen af 1% om året. Nu tænker du måske, at det ikke er dårligt nyt, for det betyder jo, at man taber sig som tiden går. Men eftersom der er tale om tab af værdifuld muskelmasse, og ikke fedt (!), kan det få katastrofale følger:

For kvinder betyder resultaterne af tabt muskelmasse over årene:

  • At deres krop bliver mere blævrende og løsere, også selvom de stadig kan presse sig ned i favoritkjolen.
  • Et langsommere stofskifte, hvilket betyder, at de bliver nødt til at spise mindre og mindre for at bevare samme størrelse. Uden et muskelapparat vil kroppens basalstofskifte være lavt, og dermed kræve et mindre fødeindtag. Slankekure bliver sværere og sværere at holde, og typisk vil kvinder i denne situation tage så meget fedt på, at kjolestørrelserne begynder at skyde i vejret.

    Tager vi et kig på Elizabeth Taylor, er hun et perfekt eksempel på netop dette fænomen. I de unge år var hun slank, men som tiden gik blev hun større og større. Ser vi nærmere på billeder af hende i sine 20’ere, havde hun, hvad der dengang var anset som attraktivt; en lille, ikke-defineret krop. Arme og skuldre manglede både form og toning. Dermed er det intet under, at fedtet begyndte at melde sin ankomst, så snart hun begyndte at miste muskelmasse.

    Samme tendens ser vi ikke hos nutidens TV-stjerner og sangerinder, der er fyldt 50, simpelthen fordi, at så mange kvinder er begyndt at styrketræne. Sammenligner vi de 50-årige kvinders kroppe i dag med kvinder for 30 år siden i samme aldersgruppe, er forskellen som dag og nat.

  • Øget porøsitet i knoglerne, og dermed øget risiko for frakturer samt svagere knogler og tab af højde. Uden styrketræning er kvinders knogler dømt til at blive svagere og mere tilbøjelige til at brække.

    Når først knoglerne bliver skrøbelige, begynder rygsøjlen så småt at blive forringet, hvilket får konsekvenser for kvinders højde og får dem til at fremstå skrøbelige. Det behøver IKKE at være en naturlig del af alderdommen. Styrketræning er det eneste, der kan forebygge knogletab og en svækkelse af dem (osteoporose).

Forestil dig, at du kunne tage ud og spise sammen med familie eller venner, og vide, at du kan pege på hvilken som helst ret på menukortet, fordi du nu er udstyret med et stofskifte, der hamrer derudaf som et lokomotiv, og dermed forhindre, at du tager fedt på – netop fordi du styrketrænede. Alt imens, at dine venner sidder og stikker til maden og springer desserten over, hunderædde for at tage på.

Jo flere muskler du har, desto flere kalorier forbrænder du, hvilket igen betyder, at kroppen har langt sværere ved at bevare fedtet. Dermed er styrketræning kvinders bedste våben i kampen mod fedtet.