5 FATALE MYTER KVINDER FALDER FOR I DERES TRÆNING

Mange kvinder falder for de samme myter i deres træning. Derfor har vi set nærmere de mest almindelige og samtidig mest fatale myter, man typisk støder på i fitnessjunglen, hvad enten det drejer sig om dem man møder i fitnesscentret, i diverse dameblade eller reklamer for de sidste nye træningsdiller.

Myter i træning

Så læs med, og tænk over, hvor mange du tror på eller måske selv er faldet for.

Første myte kvinder falder for – Punkttræning

Et spørgsmål vi tit får fra kvinder er, hvordan man kommer af med fedtet på balder og lår, eller hvilken øvelse, der er bedst til at komme mormorarmene til livs.

Myten om, at man pletvist kan fjerne fedtet på kroppen lever i bedste velgående, og det er en ganske lukrativ forretning at holde den i live. Tænk bare på alle de piller, lårcremer og reklamer, der prøver at sælge dig den ene mave- eller lårmaskine efter den anden, der alle sammen bilder dig ind, at du kan fjerne fedtet specifikke steder på kroppen.

Grunden til, at der altid vil være et marked for den type af produkter er tesen om, at hvis man blot træner en bestemt kropsdel, så vil fedtet på den forsvinde som dug for solen. Det kaldes også ”punkttræning”.

Umiddelbart giver det mening i hovedet på de fleste, hvilket muligvis er grunden til, at myten indtil videre har formået at overleve. Ønsker man at komme af med mavefedt, så laver man maveøvelser. Det samme gælder for fedt på armene, og fedtet på inderlårene. Det lyder som ganske almindelig sund fornuft.

Frustreret finder de fleste dog efterhånden ud af, at det simpelthen ikke fungerer på den måde. Hundredvis af mave- og sidebøjninger til trods, står de fleste kvinder skuffede tilbage med et flot bildæk omkring livet.

Sandheden er, at øvelser, der udelukkende fokuserer på enkelte kropsdele, såsom benløft og mavebøjninger til en vis grad styrker musklerne i de respektive områder på kroppen, selvom der er bedre øvelser til at opnå samme resultat, hvilket vi kommer ind på senere.

Problemet er dog, at fedtet omkring musklerne troligt stadig hænger fast. Havde det forholdt sig anderledes, ville vi se masser af kvinder med flade maver og sul på armene, hvilket selvfølgelig ikke er tilfældet. Sigter man efter tonede arme og en flad mave, så er det hele kroppen, der skal have en tur, og ikke bare bestemte områder på kroppen.

Tænk over det en ekstra gang; har du nogensinde sæt andre kvinder med veltrænede maver og buttede arme?

Faktum er, at du ikke har nogen direkte kontrol over, hvor kroppen har tænkt sig at opbevare fedt, og derfor taber du dig enten over hele kroppen, eller slet ikke. Det ville være rart, hvis vi kunne fjerne fedtet på det mest problematiske områder, men sådan er kroppen nu engang ikke indrettet.

anden myte kvinder falder for – Alt for meget cardio

Så snart man træder ind ad døren i de fleste fitnesscentre, er det første man bliver mødt af typisk uendelige rækker af løbebånd, trappemaskiner, cykler og alverdens andre typer af cardiomaskiner, mens man i det fjerne kan høre musikken fra diverse aerobic-hold, der hver måned får et nyt, smart navn.

Vi må heller ikke glemme alle spinning-holdene, hvor det tilsyneladende gælder om at få klemt så mange cykler ind på så lidt plads som muligt, med dertil hørende prustende og stønnende mennesker. Lægger vi dertil technomusikken og de blinkende lamper i forskellige farver oveni, ligner det hele efterhånden en blanding mellem Tour de France og et diskotek fra slut-90’erne.

Det er i disse små oaser af sved, tårer og techno, at vi typisk finder kvinderne, der har sat sig for at komme det overflødige fedt til livs. De holder sig af samme grund fra træningslokalet, fordi de er af den overbevisning, at store muskler bestemt ikke er noget for dem. Hvis bare det dog var så nemt at få store muskler.

Problemet er, at cardiotræning ikke giver resultater i forhold til indsatsen. Både aerobic- og cardiotræning er således stærkt overvurderet, både hvad angår helbredsmæssige fordele, men så sandelig også, når det gælder fedttab.

Cardio er med andre noget, der nærmer sig en ”fed” løgn:

  • Det er ikke sundt.
  • Det forlænger ikke levetiden.
  • Det gør dig ikke mere smidig.
  • Du får ikke trimmede muskler af det.
  • Det styrker ikke hjertet mere end styrketræning.
  • Det forbedrer ikke udseendet.
  • Og til syvende og sidste hjælper det dig IKKE med at forbrænde fedt.

tredje myte kvinder falder for – De udfører de forkerte øvelser

De fleste kvinder spilder tiden på at lave de forkerte øvelser, og hvis dit program hovedsageligt består af f.eks. sidebøjninger, triceps kickbacks og hip extensions, kan du glemme alt om at komme helt til dørs med din målsætning.

Isolationsøvelser bør i det hele taget udgøre en meget lille del af din samlede træning, hvis de da overhovedet bør indgå.

Isolationsøvelser træner kun en enkelt muskel ad gangen, og kun et led er i bevægelse. For at tage triceps kickbacks som et eksempel, så er der i denne øvelse kun et led (albuen), der er i bevægelse, og således kun en muskel (triceps) der bliver trænet.

Det samme gælder sidebøjninger. Her er rygsøjlen det eneste led, der er i bevægelse, og musklerne omkring taljen er den eneste muskelgruppe, der bliver trænet. Der er flere eksempler på isolationsøvelser, f.eks. de øvelser, du udfører på maskiner der træner inder- og yderlår, samt mavebøjninger og arm curls.

Faktum er, at isolationsøvelser kun bør udføres i sjældne tilfælde, hvis din målsætning er at komme af med overflødigt fedt og skabe en tonet, veltrænet krop. I stedet er det de store øvelser, der skal fokuseres på, hvis du vil se hurtige resultater, hvor mange muskler er i spil, når vægten skal flyttes omkring. Selvom det hovedsageligt er mænd, der udfører dem, skal du som kvinde ikke være bange for dem! Du bliver ikke forvandlet til en mand af den grund.

Kvinder er kvinder, mænd er mænd.

Kvinder har hverken genetikken er det basale testosteronniveau til at opbygge større mængder af muskelmasse. De kvinder, du ser i bodybuilding magasiner, og som er ekstremt muskuløse, tager enten steroider eller er fra naturens side begavet med genetikken til at opbygge muskelmasse – en begavelse, meget få kvinder kan bryste sig af.

De ”store” øvelser kaldes også flerledsøvelser, og i dem er der flere led i spil på samme tid, og derved også flere muskelgrupper end blot en enkelt. Et eksempel på en af disse øvelser er eksempelvis squats med vægtstang. Her ser vi bevægelse i hofte- såvel som knæled, hvilket nødvendigvis kræver, at en masse muskler bliver involveret.

Det er disse øvelser, der i langt højere grad sætter gang i dit stofskifte i forhold til isolationsøvelser. Igen er det vigtigt ikke at lade sig narre af den brændende fornemmelse, man kender fra isolationsøvelserne. Det er intet andet end ophobning af mælkesyre i musklerne, og det giver ingen indikation omkring, hvor effektiv selve øvelsen er.

Derfor, kære kvinder, så fokuser på øvelser såsom squats, dødløft og bænkpres, for at opnå resultaterne I har ventet på så længe, og dermed få den tonede, slanke krop, I ønsker.

Fjerde myte kvinder falder for – En masse gentagelser med lette vægte

Lette vægte og masser af gentagelser er ikke vejen til resultater. Tager man et kig omkring sig i træningscentret, er de kvinder, der løfter lette vægte masser af gange, sjovt nok også dem, hvis kroppe man ikke misunder.

Med andre ord gør lette vægte absolut intet i forhold til at opbygge markerede, sexede muskler, og det giver dig heller ikke en tonet krop. Mange kvinder tyer til lette vægte for at trimme kropsfedtet omkring bestemte områder på kroppen – men det er desværre en forgæves kamp. Her kan det aldrig siges nok; tusindvis af mavebøjninger får ikke fedtet omkring maven til at forsvinde. Kroppen forbrænder fedt, hvor der nu engang er fedtreserver til rådighed.

Forklaringen er, at muskelmasse og fedt er to forskellige vævstyper. Fedtet omringer musklerne, og ligger klar til at blive brugt i mangel på kalorier fra den mad, vi spiser. I den forbindelse skal fedtet først gennemgå en proces, før det kan forbrændes som energi. Det er dermed ikke en lokaliseret affære, hvor fedtet trækkes ind i det underliggende muskelvæv, og dermed bliver forbrændt. Kroppen tærer på fedtdepoterne over hele kroppen, og hvert fedtdepot er altså ikke forbeholdt den lokale muskelgruppe, der er i spil.

Ved almindelig sund fornuft kunne man ellers forestille sig, at hvis bare man laver mavebøjninger hver dag (som den eneste øvelse), så ville fedtet omkring maven også blive forbrændt, så man til sidst kunne stå med et vaskebræt, men samtidig også have bingovinger og appelsinhud på lårene. Men tænk engang over, om du nogensinde har været vidne til det? Nej vel? Hvis enten kvinder eller mænd har vaskebræt, så er de trimmede overalt på kroppen.

Den eneste måde, man kan fjerne fedtet på bestemte områder af kroppen, er ved at få en fedtsugning. Ikke alene er det en yderst bekostelig affære, hvor lægerne kan komme til at begå fejl og grimme ar kan dannes, men effekten af den metode er også kun midlertidig. Derudover kan en fedtsugning heller ikke tone alle muskler på samme tid. Så selvom du får en fedtsugning, så vil dine muskler stadig være gemt væk af et fedtlag.

Femte myte kvinder falder for – Ingen progression

Ret skal være ret, og denne fejl ser vi hos både mænd og kvinder – vi ser den bare oftere hos kvinder. Det er desværre ikke et sjældent syn at se både mænd og kvinder holde sig til den samme vægt, de også sad fast ved sidste måned, eller sågar sidste år, og stadig udføre det samme antal gentagelser. Vil du gerne se resultater, og gerne hurtigt, så er det ekstremt vigtigt, at progression er en del af programmet.

Du bliver med andre ord nødt til at løfte mere vægt eller udføre flere gentagelser (op til et vist punkt; dermed ikke sagt, at du skal udføre tonsvis af gentagelser) hvis du ønsker at se en kropsforandring og tilpasning.

Gør du ikke det, vil du ikke opleve nogen tilpasning overhovedet. Kroppen vil altid foretrække at forblive, som den er, og tilpasser sig kun, hvis det er absolut nødvendigt. Som vi allerede har været inde på, er det vigtigt, at progression er en del af din træning, for det er netop den, der gennemtvinger en kropslig forandring.

Men hvorfor er tilpasning så vigtig, og hvorfor er det så vigtigt, at kroppen tvinges til at gennemgå en forandring? Fordi tilpasning kræver energi! Og den energi henter kroppen fra sine fedtdepoter, såfremt der er en negativ kaloriebalance. Men tilpasningsprocessen stopper ikke her.

Tilpasningen øger muskelmassen, nu hvor du udsætter kroppen for en stimulus, hvor du enten løfter en vægt eller udsætter den for modstand. Den form for stimulus er kroppen ikke vant til, og dermed tvinges kroppen til at tilpasse sig de nye omstændigheder ved at sætte gang i maskineriet inde i musklerne.

Resultatet bliver, at muskelcellernes volumen forøges – hvilket betyder mere muskelmasse. Det er rigtig godt nyt for de kvinder, der ønsker at forbrænde kropsfedt og/eller bare gerne vil have en krop, der ser bedre ud, for øget muskelmasse betyder ganske enkelt et højere hvilestofskifte og en mere formet krop.

Hvor mange af myterne er du faldet for?

Den gode nyhed er at du nu kender baggrunden for disse myter, og hvorfor de har svigtet dig i at nå dine mål. Vil du have mere viden omkring hvordan du skal tilrettelægge din træning og komme i mål uden omveje, så kan du med fordel tilmelde dig vores populære ”Fortius Fitness Insider”: