Sådan kommer du hurtigt i form – 4 grunde til, at de fleste fejler

Hvis du har brugt flere timer på at søge efter information på nettet omkring vægttab, opbygning af muskelmasse eller bare omkring, hvordan du kommer i form, så er har du med stor sandsynlighed ikke opnået gode resultater ved tidligere forsøg på samme. Eller hvis du har, så har det drejet sig om et par kilo, og lidt muskel her og der, men ikke noget, du har formået at holde ved lige længere tid ad gangen.

Passer det? Det er selvfølgelig ikke noget vi spørger om, fordi vi forsøger at forarge eller afskrække dig.

Vi gør blot opmærksom på det, eftersom ordet ”vægttab” tastes ind i søgemaskiner på internettet flere millioner gange om måneden – og det er let at forestille sig, at de mennesker har forsøgt at tabe sig adskillige gange i løbet af livet.

Men hvorfor er der så mange, der fejler på vejen? Det er der 4 grunde til, som vi ser det:

hurtigt i form

Hvordan kommer man hurtigt i form? Man kan lære meget af Michael Jordans tilgang til tingene

#1: De forventer hurtige resultater

De fleste mennesker vil se resultater her og nu, og bliver afskrækket, hvis de ikke ser resultater lige med det samme. De antager, at de kan komme i super form på få uger, blot ved at læse en bog, hjemmeside eller kursus med titlen ”sådan kommer du i form”, som var det en magisk pille, der løser alt.

Det er meget menneskeligt at ville se resultater fra den ene dag til den anden, og når de så udebliver, eller ikke kommer lige med det samme, kaster mange armene i vejret, og siger ”jeg har prøvet alt, men intet virker!”

Lyder det bekendt?

#2: Dovenskab og manglende lyst til at gøre en indsats

Typisk er dovenskab og forventningen om hurtige resultater en farlig cocktail. En ting er at være doven, uden at have nogen forventning om at se resultater med det samme, men er man doven, og forventer at skabe en forandring, så har man allerede for høje forventninger.

Der er med andre ord ikke nogen let måde at komme i form på. Hvis der var, ville vi alle gå rundt med vaskebræt – hvilket bestemt ikke er tilfældet.

Det kræver noget af dig. Ønsker du at komme i form, kræver det en hård indsats og ikke mindst en konsekvent, klog indsats. Det betyder samtidig også, at der er en pris, der skal betales. Jo bedre form, du ønsker at komme i, desto dyrere bliver det.

#3: De giver op, inden de overhovedet er kommet i gang

Når resultaterne ikke kommer lige med det samme, har folk en tilbøjelighed til at give op. Endnu engang lyder brokken: ”jeg har gjort alt, så hvorfor virker det ikke?” For at komme i mål med det meste her i tilværelsen, vil nederlag altid være en del af rejsen – det gælder ikke kun målet om at komme i form. Ingen har nogensinde nået en målsætning, uden at have slået sig gevaldigt på vejen.

Nederlag er dermed en proces, der skal overkommes, på vejen mod målet om at komme i form. Det er desværre et faktum, der går de flestes næse forbi, og de smider simpelthen håndklædet i ringen, når indsatsen ikke giver pote.

Mærkeligt nok falder det mange naturligt, at det tager tid og øvelse at mestre et musikinstrument; her er der ikke en magisk pille eller en let vej til målet. Men af en eller anden grund, tror mange, at det ikke gælder, når man sætter sig for at komme i form, og derfor forsøger de i stedet at springe over, hvor gærdet er lavest. Det er en af hovedårsagerne til, at de fleste fejler på vejen mod drømmeformen. Accepterer du til gengæld, at der IKKE er nogle nemme løsninger, når det handler om at komme i form, er du allerede kommet langt, og chancerne for, at du kommer i mål, er langt højere.

#4: De aner ikke, hvor de skal begynde

De fleste bliver nemt overbelastet af for mange informationer på en gang, og dermed har de ikke den fjerneste anelse om, hvorfra de overhovedet skal begynde. Du har måske hørt udtrykket ”information overload.” Det er noget, mange af os har oplevet, og vi ved dermed også godt, at det kan være næsten lige så slemt, som slet ikke at gøre noget.

Når du bliver bombarderet af information omkring et emne, du forsøger at lære mere om, kan det blive så overvældende, at du hverken kan finde hoved eller hale i det – og det resulterer hurtigt i handlingslammelse.

Ingen handling = ingen resultater.

Information overload er et omfattende emne, og vi kommer mere ind på det i vores gratis kursus Fortius Fitness Insider, som du kan læse gratis, ved at følge linket i bunden af denne artikel.

Nu hvor vi har gennemgået i de 4 hyppigste årsager til, at de fleste fejler, når det handler om at komme i form, er det blevet tid til at se på 3 tips til, hvordan du kan mindske tilbagefald og komme i form – hurtigt.

#1: Gør en hård indsats på en klog måde

Det handler først og fremmest om at forstå, at det kræver en hård indsats, tid og dedikation fra din side at komme hurtigt i form. Der findes ingen metoder til at komme i mål i et snuptag og ingen genveje. Indse, at det er hårdt at komme i form, og at du bliver nødt til at indstille dig på en omfattende arbejdsindsats, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at nå målstregen.

#2: Lad være med at give op

Du må aldrig give op! Indse at nederlag er en uundgåelig del af rejsen mod en god form. Det er en helt normal og nødvendig proces, hvis du gerne vil i form. Det handler i stedet om, hvordan du forholder dig til nederlag. Ender du med at give op, eller vælger du at lære fra dine fejltagelser og komme videre i tilværelsen?

Hvis du fejler, så kom op på hesten og prøv en gang mere. Falder du af, så prøv igen. Så længe du ikke gentager dine fejltagelser og forventer, at det kommer til at virke, skal du nok komme langt. Det er blevet sagt meget godt af den amerikanske basketball legende Michael Jordan: ”Nederlag er nøglen til succes.”

Hvert nederlag er et skridt mod målet. Det er et midlertidigt tilbagefald, der skubber dig fremad, hvis du handler og ikke lader dig slå ud.

#3: Det er 20% af en korrekt udført indsats, der giver 80% af resultaterne

Ikke alle metoder til at komme i form giver lige meget pote. Det betyder, at der er nogle teknikker og metoder, der er vigtigere end andre. Det kaldes også 80/20 reglen, hvilket ifølge Wikipedia beskrives således:

” 80/20-reglen er det udbredte fænomen at 80% af konsekvenserne indenfor et område skyldes 20% af årsagerne. Reglen kaldes også Pareto-princippet efter italieneren Vilfredo Pareto, der i 1906 bemærkede at 20% af Italiens befolkning ejede 80% af værdierne.”

Det betyder med andre ord, at 20% af indsatsen bestemmer 80% af udfaldet. Så hvis du gerne vil i form, så fokuser på de 20%, der giver dig 80% af resultaterne.

Når det kommer til ønsket om at komme i form, kunne det f.eks. være at fokusere på de store basis styrketræningsøvelser såsom forbindelses-øvelser, også kalder compound øvelser, i stedet for at spilde tid og energi på små isolationsøvelser og endeløs cardio.

De store forbindelses-øvelser står for langt hoveddelen af dine resultater, når det gælder om at komme hurtigt i form. Og det er bare træningsdelen. Samme regel gælder, når det kommer til kosten.

Disse 3 tip er guldkorn, hvis du ønsker at komme hurtigt i form. Accepter, at du skal arbejde og gøre en indsats, og at der ikke findes nemme løsninger. Hvis du ikke handler, så har du ingen chance for at komme i mål. Så det er bare om at komme i gang!