Hvad er fedt

Samtlige celler i kroppen indeholder fedt, og således har kroppen brug for det – uden fedt ville vi simpelthen dø.

hvad er fedt

Fedt tjener flere funktioner, såsom at:

  • Vedligeholde cellemembraner
  • Hjælpe hjernecellerne med at fungere
  • Hjælpe kroppen med at bruge de fedtopløselige vitaminer
  • Fungere som organernes stødpude
  • Hjælpe med at holde huden sund
  • Danne hormoner
  • Smøre leddene

Fedts makronæringsstoffer er dermed vigtige og altså ikke ondskaben selv, selvom mange er af den opfattelse. Der er to typer af fedt: mættet og umættet. Det umættede fedt, såsom omega 3, er det såkaldte ”gode” eller ”sunde” fedt.

Det vigtige ved omega 3

Omega 3 fedtsyrer er de sundeste typer for kroppen, og flere fødevarer såsom laks, kammuslinger, græs-fodret kvæg og vildt er rige på dem. Omega 3 fedtsyrer kaldes også essentielle fedtsyrer, eftersom kroppen ikke selv kan fremstille dem, og de skal i stedet optages gennem kost eller kosttilskud, som eksempelvis kapsler med fiskeolie.

Der er adskillige fordele ved omega 3 fedtsyrer

  • Det modvirker betændelse – fiskeolie kan afhjælpe ømhed i musklerne, akne, senebetændelse (Tendenitis) og ledsmerter. Rent faktisk kan fiskeolie, hvis det indtages efter en træning, mindske betændelsestilstande der opstår som følge af hård træning.
  • Hjælper med at holde hjertet sundt – fiskeolie sænker mængden af triglycerider, der kan betegnes som ”dårligt fedt”, bekæmper hjertekarsygdomme, mindsker risikoen for blodpropper, kan sænke højt blodtryk og mindske risikoen for hjertestop.
  • Forbedrer det mentale helbred – fiskeolie har vist sig at afhjælpe depression, forbedre humøret og forbedre kognitive evner.
  • Øger produktionen af testosteron – hvilket falder naturligt med alderen, så jo mere jo bedre.

Hvad så med de mættede fedtsyrer?

De fleste mættede fedtsyrer finder vi i animalske produkter såsom kød, fløde, mælk, flødeis, æg og smør. Mættede fedtsyrer fortjener ikke helt deres dårlige ry, forudsat, at de altså kommer fra kvalitetskilder. Faktisk indeholder et helt æg kun omkring halvandet gram mættet fedt, og vi finder desuden mættet fedt i kokosolie.

LÆS OGSÅ: KAN JUNKFOOD VÆRE EN DEL AF EN SLANKEKUR KOSTPLAN?

Det er helt okay at indtage mættede fedtsyrer, så længe de kommer fra sunde kilder såsom græs-fodret kvæg, vildt eller æg, og det er altså ikke mættet fedt fra disse kilder, man bør undgå. Det kan til gengæld være en god idé at skære ned på forarbejdede fødevarer såsom kødpålæg.

Hvordan får man nok af det gode fedt?

Først og fremmest behøver du ikke bekymre dig om ikke at få nok mættede fedtsyrer, da det findes i animalsk protein, og du kan desuden ikke blive syg af ikke at få nok mættede fedtsyrer.

Problemet lægger snarere i ikke at få nok omega 3 fedtsyrer, der forbedrer helbredet over en bred kam. I de fleste tilfælde vil du være godt dækket ind, hvis du spiser rigeligt med fed fisk, kød græs-fodret kvæg, vildt og æg.

Er det ikke tilfældet, kan du i med fordel tage nogle gode tilskud med fiskeolie dagligt og bruge kokosolie. Det kan enten benyttes til stegning, til at hælde over en salat eller som en del af en hjemmelavet dressing. Du kan endda spise kokosolie rent med en ske.

Er du overrasket over denne revolutionerende information? Så se her… Der er nemlig mere endnu…

Hvis du virkelig vil mestre træning og kost og sætte dig ind i, hvad der skal til for at tabe fedt og opnå en sand kropstransformation og følelsen af succes – uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden at skulle på ekstreme slankekure, så se videoen herunder nu.

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: