Kan junkfood være en del af en slankekur kostplan?

Din første indskydelse vil garanteret være et rungende ”Nej- det kan sgu da aldrig være en del af en slankekur kostplan.”

Men faktisk kan lækkerier i form af usunde sager ligefrem være en nødvendighed for at garantere, at en slankekur kostplan i det lange løb resulterer i et vellykket vægttab.

For hvem kan overhovedet stå for en spis alt hvad du kan-buffet, mors kødgryder eller en tur i biffen med popcorn, slik og sodavand?

Men samtidig ved vi jo inderst inde også godt, at det ikke ligefrem er vejen til et vaskebræt eller en bikinikrop. Så måske burde vi egentlig føle skam, hver gang vi får lidt til den søde tand?

Lyder det bekendt, så læs med.

Sådan spiser du junkfood uden at føle skyld

I virkeligheden er der ingen grund til at føle skyld og skam over at spise noget, du holder af, men som også er usundt.

For der er faktisk rigtig gode grunde til at slappe af med søde sager i form af et tilladt måltid. På den måde begynder alt det forbudte, du ikke må spise, nemlig at arbejde for – og ikke imod – dig.

Problemet med de fleste slankekure kostplaner er, at de er restriktive i sådan en grad, at kun de mest indædte fitness- og helsenørder har rygraden til at følge dem længere tid ad gangen.

slankekur kostplan

Andre dødelige, der ønsker at tabe sig, følger dem i første omgang med de bedste hensigter, og vælger en restriktiv slankekur kostplan, der ser godt ud på papiret, og lover mirakler på få uger.

Den fremgangsmåde fejler næsten hver gang, og det er der en god grund til.

De kostplaner er nemlig ikke for almindelige mennesker med en almindelig tilværelse.

For langt de fleste, der følger en slankekur kostplan, er det derfor kun et spørgsmål om tid, før de begynder at grovæde og efterfølgende føler sig skyldige. Som om det ikke var nok, vælger mange også helt at give op, fordi de nu har følelsen af, at de har ødelagt det hele.

For når man nu har trådt ved siden af, så kan det hele også bare være lige meget.

Men sådan behøver det bestemt ikke at være.

Hvis vi tilrettelægger kosten på en måde, så vi ikke behøver at føle skyld over at spise noget, vi er vilde med, er sandsynligheden for at få succes med vægttabet langt større. Det eneste, det kræver, er at indføre f.eks. livretter i kostplanen, som noget, der rent faktisk er tilladt.

Men hvordan er det overhovedet muligt at tabe sig, hvis man spiser junkfood?

En fleksibel tilgang til kost

Når man sætter sig for at følge en hvilken som helst form for kostplan, er man først nødt til at se godt og grundigt på den, inden man for alvor kaster sig ud i det. For at opnå et langvarigt resultat, er der brug for en fleksibel kost, der tillader 5 ting:

1. At du stadig kan have et socialt liv

Det holder ikke at skulle takke nej til sammenkomster, eller have skammen hængende over hovedet til fester, bare fordi man spiser det, der nu engang bliver serveret, og samtidig er på en stram diæt.

Ved at indføre fridage eller frimåltider, der ikke er en del af den oprindelige plan, i kosten, kan du nemt sørge for, at de falder sammen med sociale arrangementer.

2. At du kan spise det, du har lyst til, uden at føle skam

Selvom man måske har en stribe gode dage, hvor man har fulgt planen til punkt og prikke, er det så godt som sikkert, at der på et tidspunkt kommer et eller andet i vejen, hvor man ikke kan undgå at spise noget, der er lidt forbudt.

I bedste fald falder man i, eller også begynder man at grovæde – og når det sker, melder skyldfølelsen sig som en trofast følgesvend med det samme. Med fridage er det til gengæld let undgå skyldfølelsen, og på den måde er fristelserne ikke længere en hindring, men snarere en hjælp.

3. At du sagtens kan få din livret – og nyde en af livets glæder: at spise!

At frarøve sig selv glæden ved mad, man elsker, er simpelthen ikke måden at leve på. Derfor er det heller ikke en mulighed resten af livet at sige nej til mors lasagne eller en god middag med venner og veninder. Og det behøver vi heller ikke – ikke engang, hvis vi gerne vil tabe os.

4. At du opnår dit fedttab i et fornuftigt tempo

Ved at bruge strategien ”fridag eller frimåltid”, kommer du godt nok ikke til at smide en masse kilo over et par dage eller uger. Til gengæld minimeres risikoen for at grovæde og tage alle kiloene på igen. Selvom fedttabet kommer mere stille og roligt, vil det være langt mere holdbart, og chancen for at holde sig til den rigtige kost fremover er langt større.

Faktisk vil det slet ikke føles, som om du er midt i en proces, hvor du er i fuld gang med at gå ned i vægt, når først du har givet dig selv lov til at spise, hvad du vil.

5. At du let kan fortsætte din nye livsstil efter målstregen

Selvom du har haft rygraden til at kravle gennem en udmattende slankekur kostplan, opstår der et nyt problem, den dag du kommer i mål: nemlig tiden efter kuren.

Nu hvor man har holdt sig fra alle de lækkerier, man ikke må spise, så fejrer mange det med en tur på den lokale grillbar – og gør det igen dagen efter, og dagen efter igen.

Det betyder, at du hurtigt tager det fedt på igen, som du oprindeligt havde tabt, fordi du falder tilbage til de gamle vaner; du har undværet og savnet alt det forbudte så længe, at du ikke kan stå for fristelsen efterfølgende.

Tillader du derimod dig selv et glas vin, noget kage, fredagsslik, pizza med venner og veninderne eller andet, gennem hele perioden, vil du ikke opleve de samme abstinenser, og på den måde vil overgangsperioden føles mere naturlig.

Men det betyder altså ikke, at du skal basere hele din kost på at spise junkfood! Det er selvfølgelig vigtigt at strukturere sine spisevaner, så de underbygger både helbred og velvære. Men alt for mange kostplaner, diæter og slankekure er for strikse og monotone til, at man kan følge dem længere tid ad gangen.

Udfordringerne ved at ”træde ved siden af”

Der er selvfølgelig nogle udfordringer ved at gøre det på denne måde. Du skal f.eks. være opmærksom på, at det kan være svært at vende tilbage til dine gamle vaner, efter du har taget en snydedag.

Ud fra vores erfaringer er problemet her mere psykologisk end fysiologisk, hvor det som regel er selve skyldfølelsen over at have spist junkfood, der er årsag til, at mange fuldstændigt giver op.

Hvis junkfood til gengæld har været en del af planen hele tiden, så er det ikke længere ”snyd”, og på den måde bliver det lige pludselig til en fordel.

Nu har du noget at se frem til, og du går ikke hele tiden med følelsen af at blive frarøvet noget af det bedste her i livet. Det kræver dog stadigvæk disciplin fra din side, så du skal ikke bare spise junkfood, fordi du kan.

Det er også måden, vi tilrettelægger kosten på for vores klienter, når vi arbejder med personlig træning i det daglige.

Hverken vores personlige trænere i København eller klienter hos Fortius Fitness undgår deres livretter som pesten, men nyder dem i stedet regelmæssigt hele vejen til mållinjen. Det kan være en god idé at vælge en dag om ugen som fridag eller du kan vælge et måltid eller to i løbet af ugen alt efter, hvad der passer bedst ind i din hverdag.

Og vi opnår langt mere succes med at lade mennesker være mennesker, og skeje ud engang imellem, end at sende dem på ørkenvandring gennem en striks slankekur kostplan, der måske ser godt ud på papiret og lover mirakler fra dag ét, men i sidste ende skuffer de fleste.

Så nyd at der er plads til fleksibilitet!

Er du overrasket over denne revolutionerende information? Så se her… Der er nemlig mere endnu…

Hvis du virkelig vil mestre træning og kost og sætte dig ind i, hvad der skal til for at tabe fedt og opnå en sand kropstransformation og følelsen af succes – uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden at skulle på ekstreme slankekure, så se videoen herunder nu.

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: