Hvor mange kalorier forbrænder jeg om dagen?

En af de mest absolut vigtigste ting du bør gøre, når det drejer sig om at sikre gode resultater i forbindelse med vægttab, er at få svar på spørgsmålet: ”hvor mange kalorier forbrænder jeg om dagen?” For overhovedet at kunne forbrænde fedt, skal du indtage færre kalorier pr. dag, end du forbrænder, da kroppen ellers lagrer dem i kroppens fedtdepoter som brændstof.

hvor mange kalorier forbrænder jeg om dagen

Mange mennesker har ikke et godt overblik over, hvad deres daglige, totale kalorieindtag er, og derfor er de heller ikke i stand til at strukturere deres kost hensigtsmæssigt. Lad os derfor kigge nærmere på, hvordan du finder svar på, hvor mange kalorier du forbrænder.

Dit basale stofskifte

Først og fremmest er du nødt til at vurdere, hvor mange kalorier din krop forbrænder dagligt, for bare at holde dig i live. Kroppen forbrænder dagligt kalorier blot for at holde sig kørende, hvilket kaldes det basale stofskifte, på engelsk Basal Metabolic Rate, eller BMR.

Det angiver, hvor mange kalorier der kræves, for at holde hjertet i gang, lungerne funktionsdygtige og hjernen kørende. En god tommelfingerregel er at tage din nuværende kropsvægt og gange med 20 kalorier, hvis du er kvinde, og 11 kalorier, hvis mand. Dette er i grove træk, hvad du forbrænder, hvis du ligger helt stille i sengen, uden at bevæge dig.

Din livsstil

Eftersom du ikke ligger i sengen dagen lang, er spørgsmålet, hvor meget du forbrænder, når alle dine livsstilsaktiviteter er taget med i regnestykket. Dvs. alle yderligere bevægelser du foretager dig, uanset om det indebærer en gåtur til arbejdet, madlavning eller en shoppetur med en ven eller veninde.

Hvis du arbejder i et kontormiljø og har et stillesiddende arbejde, kan du tage resultatet fra tidligere og gange det med 1,2 for at nå frem til din omtrentlige kalorieforbrænding.

Hvis du til gengæld er aktiv gennem det meste af dagen, kan du i stedet gange resultatet med 1.3-1.4, hvilket vil tage højde for de ekstra kalorier du forbrænder gennem bevægelse.

Husk at tilføje de yderligere kalorier, du forbrænder under diverse træningssessioner, så du får det totale daglige antal kalorier, du forbrænder dagligt.

Du kan finde mange beregnere på nettet, der kan hjælpe dig med at udregne, hvor mange kalorier du forbrænder dagligt. Husk, at tallene kun skal ses som et praj, og derfor kan det være nødvendigt at eksperimentere lidt.

Målsætning for kalorieindtag

Til slut, når du har regnet dig frem til din daglige forbrænding, skal du så overveje, hvor mange kalorier du bør indtage for at tabe dig mest muligt.

Eftersom du har brug for at indtage mindre end du forbrænder, er det en god idé at sigte efter 250-500 kalorier under det resultat, du kom frem til gennem metoden ovenfor.

Her har du svaret på spørgsmålet, ”hvor mange kalorier forbrænder jeg dagligt?” – brug denne guide, når du fremover planlægger en ændring af dine kostvaner.

Der er dog en måde, hvorpå du helt kan undgå at skulle tælle kalorier og holde øje med hvor meget du indtager og stadig tabe fedt, hvis dette er målet. Dette og meget andet omkring hvordan du når dine mål på den hurtigste og bedste måde, går vi i dybden med i vores ”Fortius Fitness Insider” som du kan tilmelde dig nedenfor.