Hvor mange kalorier forbrænder jeg om dagen?

Det absolut vigtigste du skal have styr på, når det drejer sig om at sikre gode resultater i forbindelse med vægttab, er at få svar på spørgsmålet:

”hvor mange kalorier forbrænder jeg om dagen?”

I dette indlæg får du en enkel måde til at beregne det på, men først er der en vigtig naturlov, som du skal forstå.

For overhovedet at kunne forbrænde fedt, skal du indtage færre kalorier, end du forbrænder, da kroppen ellers ingen grund har til at tage de manglende kalorier fra kroppens fedtdepoter.

Det kaldes også kalorieloven, og er den ikke opfyldt, kan alt andet du gør være ligegyldigt.

Læs mere om kalorieloven her, før du går videre.

hvor mange kalorier forbrænder jeg om dagen

De fleste har ikke et godt overblik over, hvad deres daglige totale kalorieindtag er, og derfor er de heller ikke i stand til at strukturere deres kost hensigtsmæssigt.

Hvor mange kalorier du forbrænder om dagen afhænger af 2 ting:

  • dit basale stofskifte
  • din livsstil

Lad os derfor kigge nærmere på hver del og hvordan de bidrager til, hvor mange kalorier du forbrænder.

Dit basale stofskifte

Først og fremmest skal du vide, hvor mange kalorier din krop forbrænder dagligt for bare at holde dig i live.

Det kaldes dit basale stofskifte, på engelsk Basal Metabolic Rate, eller BMR.

Det angiver, hvor mange kalorier der kræves, for at holde hjertet i gang, lungerne funktionsdygtige, hjernen kørende og til at holde en konstant temperatur i kroppen.

En god tommelfingerregel for at udregne dit basale stofskifte, er at tage din nuværende kropsvægt og gange med 20 kalorier hvis du er kvinde og 25 kalorier hvis du er mand.

Dette er i grove træk, hvad du forbrænder, hvis du ligger helt stille i sengen, uden at bevæge dig.

Her er et eksempel:

En kvinde der vejer 70 kg har et basalt stofskifte på 1400 kalorier (70 kg x 20).

En mand der vejer 90 kg har et basalt stofskifte på 2250 kalorier (90 kg x 25).

Din livsstil

Eftersom du ikke ligger i sengen dagen lang, er spørgsmålet, hvor meget du forbrænder, når alle dine livsstilsaktiviteter er taget med i regnestykket.

Dvs. alle yderligere bevægelser du foretager dig, uanset om det indebærer en gåtur til arbejdet, madlavning, træning eller en shoppetur med en ven eller veninde.

Her er nogle tommelfingerregler:

Hvis du har stillesiddende arbejde og ikke bevæger dig væsentligt i løbet af dagen, kan du tage resultatet fra tidligere og gange det med 1,2 for at nå frem til din omtrentlige totale kalorieforbrænding.

Hvis du til gengæld har et fysisk krævende arbejde og generelt er mere aktiv, kan du tage resultatet fra tidligere og gange med 1.4, hvilket vil tage højde for de ekstra kalorier, du forbrænder gennem bevægelse.

Husk at tilføje de yderligere kalorier, du forbrænder under diverse træningssessioner, så du får det totale daglige antal kalorier, du forbrænder dagligt.

Hvor mange kalorier forbrænder jeg om dagen?

Hvis vi fortsætter eksemplet fra tidligere ser det nu sådan ud:

En kvinde der vejer 70 kg har et basalt stofskifte på 1400 kalorier (70 kg x 20).

Hun forbrænder dagligt 1680 kalorier ved en stille og inaktiv livsstil (1400 kalorier x 1,2)

Hun forbrænder dagligt 1960 kalorier ved en fysisk og aktiv livsstil (1400 kalorier x 1,4)

En mand der vejer 90 kg har et basalt stofskifte på 2250 kalorier (90 kg x 25).

Han forbrænder dagligt 2700 kalorier ved en stille og inaktiv livsstil (2250 kalorier x 1,2)

Han forbrænder dagligt 3150 kalorier ved en fysisk og aktiv livsstil (2250 kalorier x 1,4)

Hertil skal ligges de kalorier, der forbrændes ved fysisk aktivitet.

I dette indlæg kan du læse mere om, hvor mange kalorier der forbrændes ved forskellige aktiviteter, samt hvilken træningsform der er den bedste kalorieforbrænder.

Husk, at tallene kun er vejledende, og derfor er det være nødvendigt at eksperimentere lidt.

Målsætning for kalorieindtag

Til slut, når du har regnet dig frem til hvor mange kalorier du forbrænder om dagen, kan du nu let regne ud, hvor mange kalorier du bør indtage for at tabe dig.

Og i hvilket tempo.

Jo længere under dit daglige energibehov du ligger, des hurtigere vil det gå.

Som du lærte i starten, er det en naturlov, at du skal indtage færre kalorier end du forbrænder for at forbrænde af dit kropsfedt.

En god rettesnor er at sigte efter 500-1000 kalorier under dit daglige kaloriebehov.

På denne måde vil du tabe mellem 0,5-1 kg om ugen, som er et godt mål at stile efter.

Er du overrasket over denne revolutionerende information? Så se her… Der er nemlig mere endnu…

Hvis du virkelig vil mestre træning og kost og sætte dig ind i, hvad der skal til for at tabe fedt og opnå en sand kropstransformation og følelsen af succes – uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden at skulle på ekstreme slankekure, så se videoen herunder nu.

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: