5 myter om tonede muskler der saboterer dine resultater

Oplever du at træne forgæves og at drømmen om tonede arme, velformede lår og en flad tonet mave vedbliver at være en drøm, så læs med her og få punkteret 5 af de myter der saboterer dine resultater.

Myte 1 – Toning betyder ”at gøre musklen fast”

Fakta: Muskler er allerede faste.

Der findes altså ikke bløde, blæverende muskler- det er kun fedt der blævrer!

Muskler går ikke fra at være bløde til at blive hårde. Muskler skrumper ind, vokser eller forbliver den samme størrelse.

Muskler kan blive svagere eller stærkere, men de bliver ikke fastere eller mere tonet.

Det gør din krop udseende til gengæld, hvis du træner korrekt, men der er altså ikke noget der hedder en ”tonings-øvelse” og dine mavemuskler bliver ikke tonede af at du tager 100 mavebøjninger.

Myte 2 – Toning er resultatet af at forbrænde fedt

Fakta: At tone sin krop er faktisk en totrins-proces. Forbrænd fedt OG tilføj muskel.

Alle flotte og sunde kroppe er formet af muskler og dækket at et sundt fedtlag, der giver sig udslag i et velformet udseende.

Og der skal faktisk ikke ret meget kalorieforbrændende muskelmasse til før din forbrænding ryger kraftigt i vejret.

For hvert halve kilo muskelmasse du tillægger dig, forbrænder du cirka 50 kalorier ekstra pr. dag igennem højere efterforbrænding, muskelmassen i sig selv og den energi det kræver at reparere musklerne efter din træning. Det giver 350 kalorier pr. uge eller hele 18.200 kalorier pr. år!

For at tabe ½ kg. fedt skal du forbrænde 3500 kalorier, så der skal kun et halvt kilo ny muskelmasse til, at du stopper 2,5 kg fedt fra at sætte sig på sidebenene om året.

Derfor har mennesker der styrketræner meget lettere ved at holde sig slanke, og derfor er muskler din nye bedste ven.

Myte 3 – Toning er resultatet af at tilføje muskelmasse

Fakta: Igen – At tone kroppen er en totrins-proces. Tilfør muskelmasse og forbrænd fedtet.

Tro ikke at du ved at tilføje et par kilo muskelmasse, bare kan æde løs af alt det sukker og fedt du kan komme i nærheden af i al tid og evighed.

Muskler sætter godt nok din forbrænding i vejret og hjælper dig med at opretholde din ønskevægt, men du har brug for en træning der vil give dig en enorm efterforbrænding ellers vil du aldrig opnå tonede muskler under fedtlaget.

Så snart fedtet forsvinder, og du har tilføjet muskel, vil du finde det meget lettere at opretholde et slankt udseende.

Myte 4 – Toning er et resultat af træning med lav vægt, mange gentagelser og masser af øvelser med kropsvægt

Fakta: Toning er resultatet af en tilpas mængde muskelmasse som kun bygges op ved progressivt tungere vægte.

På en eller anden måde er det lykkes medierne at overbevise dig om, at hvis bare du laver øvelser med din egen kropsvægt eller med små, lette vægte og gentager øvelserne tilpas mange gange, så vil du på magisk vis få smukt formede muskler der hverken vokser eller buler ud.

Træning med lette vægte, mange gentagelser og øvelser med egen kropsvægt er ikke forkert, og er bedre end ingenting, men det vil aldrig give dig den tonede faste krop.

Myte 5 – Styrketræning giver store og klodsede muskler

Fakta: Spiser du for meget, vil du bule ud og blive stor!

Dine muskler bruger kalorierne til at vokse, så længe du holder orden på dit kalorieindtag (og nej du behøver ikke tælle dem), vil du kunne holde styr på din vægt og figur.

Igen, medierne har ført dine fremskridt på afveje ved at bilde dig ind, at hvis du udfordrer dig selv med vægte der er tunge, vil din krop ende med at blive stor og klodset og miste sin femininitet.

Mange kvinder har brug for at lære, at en minimal mængde muskelmasse vil øge dit stofskifte, forbrænde fedt og vigtigst af alt forme din krop, så du får et veltrænet og tonet look. Det er musklerne der giver din krop form.

Og kvinder producerer slet ikke nok testosteron til at svulme op som resultat af et par træningssessioner om ugen. Faktisk producerer kvinder mellem 10 og 30 gange så lidt testosteron som mænd.

For at kvinder kan blive store og bodybuilderagtige er de nødt til at ty til anabolske steroider, så frygt ikke de tunge vægte.

Vil du vide mere om, hvordan du undgår at sabotere din træning, så du kan få de resultater, du ønsker, så har du mulighed for at gå i dybden med det gratis kursus Fortius Fitness Insider, hvor du også kan læse mere om at tabe fedt uden slankekure, sult og timevis af træning flere gange om ugen.

Tilmeld dig det gratis kursus Fortius Fitness Insider her: