Træn dig yngre – og få det fulde udbytte af alt det, livet har at byde på

Er ”reparationsalderen” rykket tættere på, end du har lyst til? Og er det blevet svært at tabe sig, er kræfterne aftaget eller kniber det med energien?

Når ungerne er fløjet fra reden, er det oplagt at begynde at sætte sig selv i første række i stedet for sidste, for nu kan du se frem til en tilværelse, hvor der er langt mere tid til at pleje dine interesser og hygge sig med venner og familie.

Det kræver styrke, energi og et godt helbred – og det er heldigvis ret simpelt at få formen igen med de rigtige metoder.

Tænk, hvis der fandtes en metode, der på få måneder kunne mindske gener, forebygge skavanker, mindske livvidden og skrue det biologiske ur tilbage?

Mange har tænkt tanken og sukket opgivende. De ved ikke, at det rent faktisk kan lade sig gøre at få en yngre, stærkere og sundere krop, og at der ikke er tale om hverken science fiction, hokus pokus eller kirurgi.

Okay, det er ikke alt træning og kost kan overvinde, så rynker og ligtorne kommer du til at finde en anden løsning på, men fysikken – den kan du bestemt gøre noget ved.

Den ikke så magiske løsning, selv om det måske føles sådan, når man kommer i gang er:

Styrketræning!

senior fitness

”Nu har jeg ikke ondt længere. Mærker intet til slidgigten, har meget mere energi”

*KLIK HER FOR AT LÆSE DEN FULDE UDTALELSE

Tove Frank Lindhardtsen
70 år, Pensionist, Allerød

Vidste du at…

  • styrketræning ikke behøver at handle om at få sixpack eller baller af stål?
  • det er aldrig for sent at gå i gang – ikke engang, hvis du ikke har sat dine ben i et fitnesscenter i 50 år eller mere – du vil stadig få en fantastisk effekt?
  • træningen ikke behøver at foregå alene, og at du sagtens kan alliere dig med en eller flere træningspartnere eksempelvis en ven eller veninde, din partner, dine børn eller børnebørn?
  • en 70-årig, der har styrketrænet hele sit liv, kan have den samme styrke som en utrænet 20-årig?

Men tag ikke bare vores ord for det.

Nederst i denne artikel, finder du både undersøgelser og videnskabelige artikler om senior fitness.

Styrketræning er nemlig for alle uanset alder, og den eneste forudsætning for at udføre det er, at du er i stand til at løfte to fyldte bæreposer fra gulvet – en i hver hånd – og jo ældre du bliver, jo mere gavn har du faktisk af de mange fordele, som styrketræningen giver.

Ikke alene kan du tage år af kroppens ældning, du styrker dit immunforsvar, forebygger skavanker og forbliver uafhængig af alt fra medicin til hjælp ude fra.

Alder er IKKE lig med dårlig form, men derimod ofte lig med manglende træning

Der er mange ting i hverdagen, der kræver styrke, og vi bliver først rigtig klar over, hvor mange ting, når den er på retur.

Det bliver eksempelvis mere anstrengende at gå på trapper, at løfte indkøbsposerne eller at ordne haven, og vi hurtigere bliver trætte, for i takt med at vi bliver ældre, bliver vores muskler mindre og vores styrke forsvinder.

Men det er ikke naturgivent, at det skal være sådan, og du behøver ikke pr. automatik at skulle trækkes med at balancen bliver dårligere, visse gigtformer eller knogleskørhed blot for at nævne nogle af de ting som styrketræning afhjælper.

Mange tror, at det jo bare hører med til at blive ældre, når energien og kræfterne aftager, og man bliver lidt rundere om livet. De tror ikke, at man ikke kan gøre noget ved at konditionen, muskelstyrken og koordinationen falder med alderen.

“For mit vedkommende begyndte jeg at mærke en ændring til det absolut bedre allerede efter tre træningsgange Efter femte træningsgang var der markante forskelle at mærke og se, både mht. mine mål og min vægt.”

*KLIK HER FOR AT LÆSE DEN FULDE UDTALELSE

Susanne Nørgaard57 år, Lærer og afdelingsleder på en folkeskole, Vanløse

Men ikke alene kan man gøre noget – fordelene er mange og indsatsen lille

Dog er det vigtigt, at det er den rigtige form for styrketræning – progressiv styrketræning – man benytter sig af, for at få det maksimale udbytte på kortest mulig tid.

”Arh, skal jeg virkelig til at stå og rode med vægte?”- tænker du måske, og ja, det skal du!

For det er ikke ligegyldigt, hvilken form for træning, du vælger.

Konditionstræning har slet ikke de samme fordele som styrketræning, og kan tilmed være skadelig, da belastningen på hofter og knæ under eksempelvis løb kan øge risikoen for skader.

Dertil kommer at for store mængder konditionstræning tærer på muskelmassen, der jo i forvejen er under pres, når man bliver ældre, så det er ikke en optimal løsning.

Styrketræning styrker derimod muskulatur og knogler, øger din styrke, nedsætter risikoen for skader og skavanker og udbedrer dem, du måske allerede har raget til dig samt forbedrer din kondition.

”Hvad menes der med progressiv, er det ikke bare et smart udtryk?”

Nix – progressiv styrketræning betyder, at man øger belastningen løbende, så kroppen og resultaterne ikke stagnerer.

Med max. 1 times progressiv styrketræning max. 2-3 gange om ugen er det muligt at opnå samtlige fordele og mere til, så du kan holde trit med alt det, du gerne vil have energi og styrke til at kunne mange år ud i fremtiden.

Samtidig kan du lettere smide eventuelt overflødigt fedt, fordi du styrker kroppens fedtforbrænder:

Din muskelmasse.

En øget muskelmasse er dog ikke lig med store klodsede muskler, for muskelmasse fylder meget mindre end fedt, til gengæld kan stærke muskler eksempelvis kan være med til at forhindre at dine knogler kommer til skade, hvis du kommer ud for et uheld eller falder – så hold den i topform.

Og der er faktisk en bonus mere, for det er ikke kun musklerne der bliver styrket – det gør selve knoglerne også, så det er en anden alt overskyggende grund til at komme i gang – specielt hvis du er kvinde og vil uden om alle de problemer knogleskørhed medfører.

Samlet set kan man sige, at der er 3 store fordele ved at styrketræne. Du får en:

  • Yngre krop
  • En stærkere krop
  • En sundere krop

Yngre krop:

Du bliver selvfølgelig ikke på magisk vis 40 år igen, men du vil føle dig væsentlig yngre, når din krop ikke er tynget af eksempelvis overflødigt fedt med de dertilhørende gener og helbredsmæssige risici eller når du ikke længere er plaget af smerter og skavanker.

Når du føler dig rankere og fastere og har større bevægelighed, og får mere energi og overskud, er det ikke kun samvær med andre der bliver sjovere. Der gør alle andre aktiviteter også -inklusiv daglige gøremål, havearbejde, dans og ikke mindst sex!

Jo yngre krop, jo bedre reaktionsevne, og netop reaktionsevne og bevægelighed er nogle af de evner, der testes i forbindelse med fornyelse af kørekortet og kan være afgørende for, om der fortsat er en bil i garagen eller om køreglæden må parkeres for altid.

Stærkere krop:

Færre skavanker og mindre ømhed i ryg, knæ og skuldre og masser af styrke til alle hverdagens udfordringer, giver overskud til et aktivt liv med lyst til at involvere sig, og så forebygger du også nye skader og skavanker.

Sundere krop:

Mindre medicin og et bedre immunforsvar – det er blandt de goder en sund krop kan bidrage med.

Hvorfor trækkes med eksempelvis slidgigt, dårlig balance, knogleskørhed, smerter og sygdomme m.fl.? Og hvorfor være lænket til medicin og være tvunget til at sluge en masse unødvendige piller, når du sagtens kan slippe for både gener og en del ture til lægen og apoteket?

Al medicin har bivirkninger – det har sund kost og træning ikke, såfremt træningen udføres korrekt.

“I træningsforløbet tabte jeg 4 kg og reducerede min fedtprocent fra 33 til 29, så jeg er på vej i den rigtige retning. Jeg har væsentlig mere energi og kan klart mærke, at kroppen er strammet mere op.”

*KLIK HER FOR AT LÆSE DEN FULDE UDTALELSE

Per Geisler Hansen61 år, Direktør, Birkerød

Sådan kommer du i gang med styrketræning:

Alliér dig med en personlig træner, hvis du ønsker at gå i gang med styrketræne, så du kommer godt i gang på dine præmisser og undgår at komme til at skade dig selv ved brug af forkert teknik eller at træne forgæves, fordi det ikke bliver gjort rigtigt.

Fortius Fitness er landets største udbyder af personlig træning, og du finder vores små og hyggelige centre flere steder i landet, hvor du og din specialuddannede personlige træner har centret næsten for jer selv, så du kan træne i fred og ro fra forstyrrelser.

Du kan vælge at træne alene eller at tage et kort forløb sammen med en i din omgangskreds, og normalt tager det kun en måneds tid at blive i stand til at træne på egen hånd.

Bagefter kan du vælge at træne videre i et almindeligt fitnesscenter eller hjemme hos dig selv, for det udstyr du har brug for, behøver ikke at fylde mere end eksempelvis et løbebånd ville have gjort.

Vælger du at tage kontakt til os, vil du blive tilbudt en uforpligtende og gratis samtale med den personlige træner, der matcher dine behov og ønsker bedst, så du i ro og mag kan finde ud af, hvilken forskel styrketræning hos Fortius Fitness kan gøre i dit liv.

En Fortius Fitness træner er håndplukket og har ofte selv haft kampe med sin krop, ligesom han eller hun ofte også er ældre end de trænere, du støder på i fitnesscentrene, så du får en træner, der virkelig kan sætte sig ind i dine behov.

Ønsker du at gå videre i forløb, aftaler du og din træner i fællesskab de tidspunkter, der passer ind i dit liv, så dit personlige forløb kan tilrettelægges ud fra dine ønsker.

Hos os er det ikke dig eller dit arbejde, der skal tilpasse sig indviklede programmer eller stramme kostplaner, men din træning og kost der skal passe ind efter dig, så du let kan fortsætte på egen hånd og vedligeholde dine resultater resten af livet.

DIN KROPS TILSTAND OM EN MÅNED ER RESULTATET AF, HVAD DU BESLUTTER I DAG!

Kontakt os for yderligere information om forløb og priser eller læs mere om, hvad vi kan gøre for dig.




Det siger videnskaben:

Her er lidt fra videnskabens verden om, hvad forsøg med ældre i forskellige aldersgrupper og styrketræning viser samt en artikel om aldring og aktivitet, hvor styrketræning også er omtalt.

I et forsøg deltog 18 utrænede mænd i alderen 60-75 år. Halvdelen blev sat til at styrketræne, mens den anden halvdel var kontrolgruppe. Træningen bestod af 3 øvelser, og gruppen der styrketrænede opnåede følgende resultater:

  • Øget muskelmasse
  • Nedsat fedtprocent
  • Bedre iltoptagelse

Du kan læse hele undersøgelsen ved at klikke her.

Andre forsøg har vist, at styrketræningen øger styrke og muskelmasse og samtidig øger forbrændingen og forbedrer insulinproduktionen? hos ældre, ligesom det har en positiv effekt i forbindelse med forebyggelse af knogleskørhed

  • Øget muskelmasse
  • Øget forbrænding
  • Forbedring af insulinproduktion
  • Nedsat risiko for knogleskørhed

Du kan læse undersøgelserne her:

Muskeltab
Styrketræningens fordele for ældre voksne

Og til sidst kan du klikke her og læse en artikel om at fysisk aktivitet er en vidunderpille mod aldring.

Lad dine venner få glæde af denne artikel – del den her: