Personlig Træner
Finn Erik Rerup

Træner profil

Finn Erik Rerup – Kandidat i Idræt og Sundhed og Certificeret Personlig Træner

Personlig træner Finn Erik Rerup ved af erfaring, hvor vigtigt det er, at kost og træning bliver tilpasset den enkelte.

Og ikke bare fra sine klienter, for styrketræning har i den grad haft betydning for hans eget liv.

Finn voksede op som en del af danske mindretal i Tyskland og har spillet håndbold, siden han kunne holde en bold.

I ungdomsårene spillede han på højt plan i sin hjemby Flensborg, men døjede løbende med en række skader og skavanker og at være for tynd.

Den manglede styrke og fylde var især et problem på håndboldbanen, for det kneb med at holde stand mod de fuldvoksne mænd, som han efterhånden var kommet op imod, og han var sårbar over for skader.

Som følge deraf trænede han meget, men på trods af tilsyneladende professionel vejledning syntes træningen at virke stik modsat, for han tabte sig så meget, at hans venner begyndte at kommentere det, og skaderne blev ikke bedre.

Det forstod Finn ikke, for træningen bestod af styrketræning ud over den normale træning, og han trænede op til 7 gange om ugen.

Men ingen resultater ud over det meget uønskede vægttab!

Træneren, der skulle hjælpe Finn, havde desværre ikke givet ham den fornødne viden eller et træningsprogram, der rent faktisk matchede hans behov, så Finn endte med at spilde en masse dyrebar tid, samtidig med at hans skader forværredes.

Hans problemer med knæ, hofte, skuldre og lænd satte en stopper for håndbolden i slutningen af gymnasiet. Det var især smerterne i lænden, der kom fra en forskudt hvirvl, der blev årsagen til bruddet med den ellers højtelskede sport.

Lægerne mente, at hvis hvirvlen blev ved med at forskyde sig, ville Finn risikere at beskadige nervebanerne i ryggen og måske blive lam, så han fik valget mellem at få sat skruer i de nederste hvirvler eller at starte med et målrettet styrketræningsprogram.

Det var et nemt valg!

Og Finn fik sin første erfaring med progressiv styrketræning, og hvordan det er at arbejde med et program, der er tilpasset den enkeltes situation.

Han blev endelig fri fra sine smerter og fik blod på tanden efter at lære mere om, hvordan man kunne bruge styrketræning, og ikke mindst, hvordan man kunne bruge den til at hjælpe andre mennesker med at opnå mere velvære og styrke samt en forandret krop.

Fra skadet håndboldspiller til personlig træner

Finn hev teltpælene op og flyttede til Odense for at læse idræt og sundhed, mens han sideløbende arbejdede som træningsvejleder og holdinstruktør, for at efterprøve den viden, han fik under studiet i den virkelige verden.

Det har ført både til arbejde som sundhedstjekkonsulent og til personlig træner i flere forskellige fitnesscentre, men Finn ville mere end det centrene kunne tilbyde i forhold til den enkelte klient, og søgte derfor til Fortius Fitness, hvor han siden har hjulpet sine klienter med alt fra vægttab til øgning af styrke og muskelmasse og ikke mindst velvære.

Når han ser tilbage på sin tid med håndbold, skader og vægtproblemer, ser han at helt grundlæggende ting, som den rette kost og et træningsprogram med fokus på basisøvelser og en del mindre træning, ville have gjort en verden til forskel.

Med det rette fundament ville han have øget sin styrke og muskelmasse og dermed forbygget et langtrukkent og smertefuldt skadesforløb.

Finns erfaringer, hans egne såvel som de han har opnået gennem sit arbejde gennem tiden, betyder at det er vigtigt for ham at tage udgangspunkt i hver klients helt unikke livssituation, udfordringer og styrker, og han gør alt, hvad han kan for at støtte op om dem.

For kun en handlingsplan, der er tilrettelagt under hensyn til hverdagen, leder til succes.

Og Finn elsker at følge sine klienters fremskridt og at høre deres tilbagemeldinger, når tidligere udfordringer bliver til en selvfølge, når ”kan ikke” bliver til ”kan” og når små forandringer i hverdagen fører til en helt ny garderobe.

Hvad siger klienterne

Simon tabte 2,5 % kropsfedt med Team Fit og kom tilbage i sin gamle garderobe

“Efter de først 10 gange sammen med Finn Erik, og kombineret med de simple kostråd, var resultaterne tydelige. Jeg kunne springe i jakkesæt og skjorter (1-2 størrelse mindre), som jeg ikke har haft på i 5 år. Vægten var også reduceret (ca. 1 kg/uge), og jeg havde allerede markant øget min styrke”*

Charlottenlund personlig træner

“Efter at have set billederne igennem fra sommerferien 2017 stod det klart at nu skulle der tages fat.

Mit skab var fyldt med tøj, jeg ikke længere kunne passe, fordi det var blevet for småt. Man kunne håbe på kameraet havde “set” forkert, og at tøjet var krøbet i vask, men det vidst jeg godt ikke var tilfældet.

Vægten nærmest stønnede “kun én af gangen”, når jeg stillede mig op på den.

Noget skulle gøres. Garderoben: enten skulle jeg smide det hele ud og købe nyt eller også skulle jeg ned i størrelse.

Det ville have kostet mig 5-6 gange mere at skifte det hele ud frem for at tage 10 ture hos Fortius Fitness.

Kameraet og vægten: begge har vi beholdt – de fortalte os jo bare sandheden.

Jeg talte med min veninde Elke, som var enig i at der skulle gøres noget – også for hende selv. Så vi blev enige i slutningen af september om at begge skulle i gang … gerne sammen og helst i går!

Fra tidligere vidste jeg, at mulighederne for at ændre på både vægt og styrke er ret gode, da jeg tidligere havde tabt en hel del vægt (i alt 14 kg) ved at få hjælp til at ændre på mine kostvaner og dyrke motion.

Så jeg var klar over, at det kunne lade sig gøre og ville have stor effekt. Jeg vidste også det ville tage tid og vedholdenhed at ændre livsstil.

Motivationen var i top. Nu var det bare at få sat målene, lavet en plan og komme i gang. Fra mit tidligere forløb vidste jeg også, at det mest effektive for mig er at få professionel hjælp til den slags.

Min erfaringer er at “gør-det-selv” mentalitet fungerer kun, når jeg ved præcis, hvad jeg skal gøre og får professionel vejledning til at komme i gang og få skabt nogle gode vaner.

På anbefaling fra familie, som havde gennemgået et forløb hos Fortius Fitness med gode resultater, blev min veninde og jeg enige om, at det var det, vi skulle satse på.

Vi kontaktede Fortius Fitness, for at komme i gang og kom i kontakt med Finn Erik.

Jeg vil ikke lyve – det var lidt hårdt at komme i gang igen – men det er endnu mere fedt at se resultaterne.

Efter de først 10 gange sammen med Finn Erik, og kombineret med de simple kostråd, var resultaterne tydelige.

Jeg kunne springe i jakkesæt og skjorter (1-2 størrelse mindre), som jeg ikke har haft på i 5 år. Vægten var også reduceret (ca. 1 kg/uge), og jeg havde allerede markant øget min styrke.

Egentlig ikke den store overraskelse for man bliver kun god til de ting, man gør, gentager og forbedre.

Finn Erik har været en fantastisk støtte for os i forløbet. God til at forklare både om træning og kost.

Han er tålmodig og samtidig god til at udfordre, således at man lærer teknikkerne ordentlig og hele tiden udfordres og motiveres til at blive bedre.

Finn Erik har en super indlevelsesevne og formår at sikre, at vi begge bliver udfordret på det niveau, der passer til os individuelt.

Min veninde taler kun tysk og engelsk, så det var vigtig for os at træning og instruktion kunne foregå på engelsk eller tysk.

Den klarede Finn Erik også, så vores træningstimer er et skønt mix af engelsk, tysk og lidt dansk.

Alt det kombineret med Finn Erik’s positive indstilling og altid gode humør har været med til at gøre timerne i træningslokalet til en ekstra god og effektiv oplevelse.

Det har faktisk været så godt et forløb at vi, efter de første 10 gange, besluttede os for at forlænge med Finn Erik.

Det tager ca. 60 dage at ændre en vane, og da vi nu var så godt i gang, besluttede vi at booke 10 gange mere.

Vi startede midt i oktober og efter 20 gange (ca. 60 dage), dansede vi om juletræet i december, lettere og pænt klædt på. En skøn følelse.

Vores fælles nytårsforsæt: “hold fast i de gode vaner i det nye år”, og det fejrede vi med at booke 10 gange med Finn Erik i det nye år.

Der sket rigtig meget på mindre end 3 måneder.

Det har været godt at træne sammen. Vi har kunnet støtte hinanden undervejs og ikke mindst fået super vejledning og et ekstra motiverende skub fra Finn Erik.

Det virker, så bare se at komme i gang.”

Simon Ravnbak – 48 år, leder af front-end innovation Coloplast, Kbh K og Elke Willimek

Gerd fik styrket sin krop og fik fedtprocenten 5 % ned

“Min dagligdag har ændret sig. Større velvære, bedre nattesøvn og jeg begynder at se forandringerne på min krop. Jeg træner 3 gange om ugen med stor fornøjelse. Mit højre knæ fungerer uden smerter, og min venstre skulder bliver stærkere allerede nu og arbejder sammen med højre side. Hele mit skulder/nakkeparti styrkes og min holdning er allerede forbedret markant”*

“Jeg startede forløb i Fortius Fitness februar 2018 hos Finn Erik – det er det bedste jeg har gjort for mig selv i årevis og hver træningsseance giver glæde og fastholder målet.

En overbelastningsskade i højre knæ stoppede min indendørs cykeltræning (som optakt til foråret udendørs) og efter jul stod jeg med en krop som bulede forkert og intet kunne.

Jeg har altid motioneret mange timer om ugen, men de seneste 5 år har arbejdet fået mere plads og styrketræning er aldeles forsvundet, og en venstre skulder nåede kun lige tilbage i form efter en operation, da cykelpas blev den eneste træning.

Rastløs, uden at kunne kanalisere energien over på cyklen, med et knæ der ikke kunne gå på trapper og en tydelig fornemmelse af manglende styrke, og en venstre skulder som var efterladt uden muskler – og en vægt på vej i en forkert retning – måtte jeg konstatere, at det kunne jeg ikke tale mig fra.

Jeg ved, hvor vigtigt det er for kroppen (bliver 60 i år) at fastholde styrke og funktion, og motivationen var nu i top for at forandre min virkelighed. Dog ville jeg ikke kunne starte uden sparring og personlig træner, hvilket jeg ikke har prøvet før.

Jeg valgte personlig træning via Fortius Fitness. Hjemmesiden guidede fint i forhold til mål med min træning og match med træner, som ramte lige i plet. Hurtig respons og opstart.

Målene for min træning var styrke, muskler og et lille vægttab.

Efter en måned fik jeg øjnene op for ekstra gevinster – hvordan min træning også understøttes af Finn Erik med øje for smidighed, funktionalitet af kroppen, fokus på hele kroppens samfunktion og styrke ud fra mit niveau. Hver eneste gang.

Mine øjne er for alvor åbnet i forhold til genopdagelse af muskler, funktion, træning mm.

Det er en glæde, og jeg traf en beslutning om at forlænge mit 3-måneders forløb allerede nu med yderligere 3 måneder.

Jeg kan se min egen langsigtede positive udvikling, i samarbejdet med Finn Erik, og jeg vil gerne løfte barren højere og nå i mål med super teknik, god styrke og funktion af hele kroppen – også til gavn på cyklen.

Træningen giver energi, glæde og fokus på udvikling i en virkelighed, hvor der også er set backs.

Min dagligdag har ændret sig. Større velvære, bedre nattesøvn og jeg begynder at se forandringerne på min krop. Jeg træner 3 gange om ugen med stor fornøjelse.

Mit højre knæ fungerer uden smerter, og min venstre skulder bliver stærkere allerede nu og arbejder sammen med højre side. Hele mit skulder/nakkeparti styrkes og min holdning er allerede forbedret markant.
Finn Erik er en personlig træner med altid godt humør.

Han tager afsæt i din dagsform og forstår at presse dig på en positiv måde til at yde det bedste. Ser på kroppen som en helhed og er konstant opmærksom på justeringer og optimeringer. Finder den bedste arbejdsform for dig til at nå dine mål. Støttende, fokuseret og opmærksom i hver eneste øvelse.

Jeg vil anbefale ham som personlig træner, uanset om du er skadesramt, nybegynder eller blot skal have boostet din form – han får det bedste frem i dig.”

Gerd Leikersfeldt – 59 år, Overlæge, Herlev

Maria found the motivation to continue on her own

“I am stronger, full of energy and feel healthier. It feels awesome! It has given me great motivation to continue training and achieve more goals”*

personlig træner charlottenlund

Maria Carron

“When I started my training with Finn Erik I hadn’t exercised in years and had terrible thoughts about the gym or any form of exercise!

My first goal was to be able to run 5km without stopping, but I didn’t realize that I couldn’t even squat, lunge, plank or do any of the movements needed to get your body in shape!

But with some hard work and an extremely patient trainer, I achieved the first goal after approx 10 weeks. It’s not even an achievement for most people but to me it was a big achievement!

Due to great encouragement, motivation, patience and perseverance from Finn Erik I was able to achieve many goals.

For example, the first time I did the plank, I could only hold it for about 30 seconds, I can now plank for 5 minutes! I can also lunge, squat and have almost perfected push-ups.

I am stronger, full of energy and feel healthier. It feels awesome! It has given me great motivation to continue training and achieve more goals.

All the training has really helped my general well-being and I have a much better attitude to doing any exercise, so a big thanks to you!! :).”

Maria Carron

* Lovpligtig disclaimer: De opnåede resultater vil naturligvis varierer fra person til person i forhold til grundform, fedtprocent og muskelmasseprocent ved programstart.