Måling af fedtprocent på den rigtige måde

Måling af fedtprocent er et godt redskab til at fastslå din krops sammensætning, men det kan være en dårlig idé, hvis ikke det foregår korrekt og mange af de værktøjer der er til rådighed er ikke præcise nok.

Det er nødvendigt at tracke sine fremskridt, når man for alvor ønsker at rykke ved kroppens sammensætning af muskel og fedt, men det kan være en kompliceret omgang at kaste sig ud i en måling af fedtprocent, og det er det faktisk også, så lad være med at stå og rode med det selv.

Men der er da badevægte, der kan foretage måling af fedtprocent?

Og hvad med de vægte der findes i fitnesscentrene, så hvor svært kan det være?

De mest præcise måder at måle fedtprocenten på er enten ved at få den målt under vand, hvilket jo er temmelig besværligt og på ingen måde praktisk. Dertil kommer, at det heller ikke en mulighed for de fleste mennesker, og ellers er en anden mulighed at blive scannet i en fuldkropsscanner, som kun hospitalerne har.

måling af fedtprocent

Derfor er de to mest almindelige metoder til at måle fedtprocenten såkaldt bioelektrisk impedans eller et værktøj kaldet en skydelære. Skydelæret er bedre kendt under navnet fedttangen i fitnessverdenen, og med denne metode ”niver” man i hudfolder rundt omkring på kroppen.

Bioelektrisk impedans er klart den letteste metode, og du kender sikkert metoden fra fitnesscentre eller andre steder, hvor man eksempevis holder fast i to håndtag, og lader et apparat måle fedtprocenten ud fra ens alder, vægt og køn. Mange vægte til hjemmebrug har det også indbygget – her er det blot igennem fødderne strømmen sendes.

Desværre kan den slags målinger have usikkerhed på adskillige procent, og endda have store daglige udsving, så selv om metoden er ligetil, er den ikke ligefrem hyldet som den mest præcise.

Dels er disse vægte ikke er følsomme over for graden af hydrering i kroppen, og nogle vægte måler ovenikøbet kun over- eller underkrop. Og hvad skal man så bruge dem til, når det ovenikøbet faktisk også er en ret så bekostelig affære at anskaffe sig sådan et apparat.

Men der er heldigvis en måde mere, hvor på man kan udføre en måling af fedtprocent.

Måling af fedtprocent kontra mål af hudfold for at bestemme kropssammensætningen

Den bedste, billigste og mest praktiske metode at bruge en fedttang. De billigste er lavet af plastik og kan anskaffes for omkring 50 kr., hvor de lidt dyrere varianter ligger i prislejet 1-2000 kr.

Der er dog ingen grund til at investere i andet end de billigste typer, hvis du ønsker at komme i gang med at tracke dine resultater.

Det er ikke let at måle sig frem til et præcist tal i forhold til fedtprocenten.

På fedttangen er der en lineal i millimetermål, så griber du bare fat om en hudfold med tangen og aflæser linealen. Efterfølgende kan du udregne din fedtprocent ved at sætte målingerne ind i en formel, der står i fedttangens brugsanvisning.

Du kan også vælge at se denne lille video, der på en god måde forklarer, hvordan måling af fedtprocent foretages.

Men du kan også vælge at benytte hudfoldsmålingen alene, for det er faktisk også en super god måde spore dine fremskridt på.

Alt hvad du behøver at gøre er så at lægge det samlede antal millimeter sammen. Ved hver måling kan du så se, om det samlede antal millimeter går ned og om det sker i et passende tempo.

Overvej derfor om du overhovedet har brug for selve fedtprocenten eller det i virkeligheden er nok med millimeterne.

Fedtprocenten er et nyttigt redskab, men der mange flere metoder, du kan tage i brug for at måle dine fremskridt, og i Fortius Fitness, kunne vi aldrig drømme om at kun at benytte os af en metode, men ikke alle metoder er lige effektive. Det kan du læse mere om i denne artikel: Er din badevægt fuld af løgn?

I artiklen får du en forklaring på, hvilke metoder der er de absolut bedste og hvorfor der er nogle metoder, du helt bør undgå eller benytte med sammen med andre. Der er for eksempel rigtig mange ting der kan påvirke nålen på badevægten, og det er ikke alle der er lige lette at tage højde for.

Fortius Fitness hviler på et grundlag af mere end 25 års erfaring, og det lette koncept inden for kost og træning samt garantien for resultater har gjort virksomheden til den største inden for sit felt, personlig træning, i Danmark, hvor centrene modtager klienter fra både ind -og udland.

Virksomheden er grundlagt tilbage i 2010 af personlig træner Kasper V. Christensen og personlig træner Joan Lang, der er blandt de bedste og mest erfarne personlige trænere i landet og Kasper V. Christensen har også hjulpet internationale klienter fra flere kontinenter.

Er du overrasket over denne revolutionerende information? Så se her… Der er nemlig mere endnu…

Hvis du virkelig vil mestre træning og kost og sætte dig ind i, hvad der skal til for at tabe fedt og opnå en sand kropstransformation og følelsen af succes – uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden at skulle på ekstreme slankekure, så se videoen herunder nu.

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: