Hvordan får man faste tonede arme i stedet for mormorarme?

Bingovinger, mormorarme eller armflæsk. Upopulært barn har mange øgenavne. Laskede arme holder kvinder fra at gå i ærmeløse toppe og mange typer kjoler, men det er heldigvis ikke så svært at skifte mormorarmene ud med faste tonede arme.

Man skal bare vide hvordan, det gøres mest effektivt!

Når det mislykkes for så mange kvinder at få faste arme, er det fordi, de træner og spiser forkert – ofte uden at være klar over det. De er omgivet af myter, der er svære at skelne fra fakta og som florerer over alt fra internettet, dameblade og til fitnesscentret.

Myterne om træning har nogle træk til fælles:

  • Vi har hørt dem rigtig mange gange
  • Vi finder dem på steder, hvor du forventer at få reel viden
  • Vi opdager, at de er noget sludder, når vi går dem nærmere efter i sømmene

Der er navnlig 2 myter, der er svære at komme til livs:

  • Myten om at cardio (konditionstræning) er den bedste måde at tabe fedt
  • Myten om at du kan punkttræne fedt væk

Men hvorfor er det myter, og ikke faktuel viden?

Konditionstræning forbrænder jo fedt, og fedt dækker for musklerne og de faste og tonede arme, så det SKAL jo væk.

For at kroppen kan forbrænde fedt, skal den være i underskud kaloriemæssigt, og derfor tyr mange til konditionstræningen – cardio – som kan være zumba, aerobic eller crosstraineren. Kalorierne skal jo forbrændes, og det kan man jo med konditionstræning.

Logik?

Dertil kommer at rigtig mange tror at øvelser, der målrettes armenes forskellige muskelgrupper, kan forbrænde fedt og stramme op lige på den kropsdel, man vælger.

Men sådan arbejder din krop ikke!

Tonede slanke armeJoan Lang (billedet) – er personlig træner og medforfatter af artiklen. Hun har sammen med sin mand Fortius Fitness, og har adskillige års erfaring i at hjælpe andre med at nå deres personlige mål. Joan har hele 3 graviditeter og fødsler på bagen, og styrketræning har gjort, at hun bl.a. er sluppet af med appelsinhud og overflødigt fedt til en stærk krop med tonede arme og ben. Du kan læse mere om Joan, og Fortius Fitness her.

Cardiomyten

Cardio har i årevis været den ”rigtige” måde at smide fedtet på.

Alligevel knokler især kvinderne nogle gange i årevis for at blive de samme irriterende fedtdepoter kvit, så mormorarmene kan blive til faste og tonede arme.

De forstår ikke de manglende resultater, og mens nogle opgiver og tror, at de bare må acceptere at de er skabt til at se sådan ud, så trapper andre konstant deres træning op, fordi de tror, at det bare er dem, der ikke træner nok.

Men hverken gener, længere distancer eller tid afholder dem fra at få de tonede arme, som de drømmer om.

Cardio er nemlig IKKE en effektiv måde at forbrænde fedtet på!

Naturen har programmeret vores krop til kun at holde fokus på at overleve og ikke på, om du føler dig lækker i ærmeløse toppe. Det er irriterende og ubelejligt, når vi bare gerne vil mormorarmen til livs, men der er stadig steder i verdenen, hvor det at spise sig mæt ikke er en selvfølge, og så er det jo klogt at kroppen holder stædigt fast på de værdifulde fedtdepoter.

Jo flere kalorier den har mulighed for at lave om til fedt, jo bedre muligheder har kroppen for at overleve, når det kniber med tilgangen til føde.

Det er imidlertid ikke det behov, vi lige står og har, når vi knokler løs på løbebåndet, og hvis cardio kunne forbrænde fedt i den fart, som udstyret i fitnesscentrene påstår, ville vi dø af sult, inden vi fik fundet og nedlagt vores bytte, den gang i tidernes morgen, hvor vi selv måtte løbe maden op, i stedet for at vælge i køledisken.

Cardio forbrænder skam kalorier – bare ikke særlig mange.

Faktisk er cardio ikke bare en stopklods for, at du får de faste tonede arme, som var dit mål. Din træning kan også gøre dig federe på måder, som du aldrig har tænkt på.

Du finder den fulde forklaring på, hvorfor cardio arbejder imod din krop og dit mål om fedttab og faktisk forhindrer dig i at få faste arme i vores GRATIS  “Fortius Fitness Insider”, hvor du får sandheden om kost og træning.

VIGTIG NOTE: Bevægelse i dagligdagen er dog sundt, og vores pointe handler naturligvis hverken om at gå en tur eller at cykle hen til kiosken. Det er kredsløbstræning som vi advarer imod, eksempelvis jogging, der foregår med en middel intensitet, når du har som mål at komme af med det overflødige fedt.

Myten om punkttræning

En anden myte, der forhindrer dine mormorarme i at blive til flotte markerede arme, er ideén om punkttræning.

”Fedtet smelter bort fra bestemte områder, når du træner udvalgte dele af kroppen med målrettede øvelser eller maskiner!”

Det virker jo ellers logisk nok, at mavebøjninger giver flad mave, og en tonet arm opnås med isolerede øvelser for armens forskellige muskler.

Men heldigvis er punkttræning ikke muligt, for tænk hvis du stod med dine flotte markeringer på armene og samtidig måtte ærgre dig over, at du glemte at træne bildækket og de slatne baller.

Har du iøvrigt nogensinde set sådan et fænomen?

Nej vel?

Du kan selvfølgelig ikke kontrollere, hvor på kroppen fedtet lagres eller forsvinder.

Du kan ikke nøjes med at træne biceps og så fjernes fedtet lige præcis der. Det er nemlig dine gener der styrer, hvor fedtet oplagres og hvor det forbrændes på kroppen.

Fedt forbrændes over hele kroppen. Ikke kun på bestemte områder, hvor en enkelt muskel eller muskelgruppe absorberer fedtet, så det forsvinder. Og du kan iøvrigt kun forbrænde fedtet, hvis du får mindre energi tilført i forhold til kroppens behov.

Når du oplever, at fedtet hurtigere forsvinder fra nogle områder på kroppen end andre, handler det bare om at blive ved med at træne og spise korrekt længe nok til også at få bugt med det mest genstridige fedt.

Punkttræning vil selvfølgelig styrke den udvalgte muskelgruppe, men det fedt der ligger i et lag over musklerne forsvinder ikke på magisk vis – heller ikke selv om mange kreative opfindere af tvivlsomme træningsgadgets på TV-shop forsøger at fortælle dig andet.

Læg mærke til at de flotte markerede mænd og kvinder, der er i reklamerne på TV-Shop faktisk er tonede over det hele – og ikke kun omkring den muskelgruppe, hvor det såkaldte vidunderprodukt angiveligt virker!

Træning og slanke arme

Kig også på de veltrænede mennesker i fitnesscentret og læg mærke til, hvor du spotter dem. Det er ikke på zumbaholdet!

Kig i den del af centret, hvor der dyrkes styrketræning og læg igen mærke til, at hele kroppen på udøveren er veltrænet – der er ingen, der har tonede faste lår og laskede mormorarme på samme tid.

De faste og tonede arme træder først frem, når det fedt, som de er skjult under forsvinder. Og her er det vigtigt at nævne, at direkte træning af dine arme faktisk er den MINDST vigtige faktor.

VIGTIG NOTE: Der er selvfølgelig videnskabelig belæg for det vi siger, som du kan se i de undersøgelser, som vi har samlet sammen nederst på siden om bl.a. cardio som vægttabsmetode samt punkttræning.

Kostens samspil med træningen af HELE din krop, spiller den vigtigste rolle, men det kommer der mere om senere, for nu hvor de værste af myterne er slået i gulvet, er det tid til at fokusere på, hvad du så skal gøre for at få tonede arme.

Det er lettere end du tror.

5 tips til tonede og faste arme

Øg din forbrænding af fedt og få hurtige resultater med de her råd.

#1 Prop dig med protein

Protein er den fødevare der er mest termogenisk, hvilket betyder, at mens din krop er i gang med at fordøje, forbrændes der flere kalorier end ved indtag af alle andre typer af føde. Protein holder dig mæt, vedligeholder og øger din muskelmasse samt holder dit blodsukker stabilt.

Din krop napper af fedtet, når du har et underskud af kalorier, så den får brændstof tilført, men den spiser også af dit muskelvæv. Det er problematisk, for dine muskler styrer din forbrænding.

MEDMINDRE du giver din krop protein og den rette træning (det kommer vi ind på om lidt), så den har det at arbejde med, vil din forbrænding falde.

Spis derfor masser af magert kød, æg, fisk og hytteost. Det er blandt det bedste, du kan fodre din krop med, når dit mål er at tabe fedt.

#2 Gnask massevis af grøntsager

Når du ønsker at tabe vægt, skal du indtage færre kalorier. Men færre kalorier øger din fornemmelse af sult, da kroppen opfatter et fald i kalorieindtaget som en trussel mod den. Så grøntsagerne er derfor en supervigtig brik.

Her kan du nemlig spise store mængder, uden at føje en masse kalorier til din daglige kost, og som bonus får du livsvigtig næring og sunde fibre, der mætter i mange timer.

Og du kan mæske dig i dem, som du lyster. Husk dog at spare på fedtstoffet, når du tilbereder.

#3 Ud med sukker og anden kalorieholdig mad

Alkohol, chips og kage er ikke de eneste eksempler på mad, der kan smadre dit vægttab. Det kan andre kalorieholdige produkter som pasta, ris, havregryn og brød også – selv om de går for at være sunde fødevarer.

Den slags kalorieholdige fødevarer er tit rige på kulhydrater, men det er ikke ensbetydende, at kulhydrat som sådan er den store fjende. Det er til gengæld langt den nemmeste måde at styre uden om en stor bunke kalorier på uden at skulle tælle, måle og veje hver en kalorie.

I stedet kan du kaste dig over grøntsager og kød som beskrevet ovenfor, for her vil du kunne spise langt mere for det samme antal kalorier, og samtidig vil du få en langt bedre og mere holdbar mæthedsfornemmelse.

Du har måske oplevet sulten kort tid efter en god gang pasta, og med det stiger risikoen for, at du ender i et ædeflip. Nøjes derfor med alle de grøntsager og kød, som du orker og få mere næring, samtidig med at du kan få has på fedtdepoterne.

Nu lyder det måske som om, at du skal forsage samtlige kalorierige madvarer for evigt, men det må du endelig ikke gøre.

Din krop har faktisk af og til brug for dem ind imellem for at fungere, bare ikke i de mængder, der i dag anses for at være normale. Så nyd endelig et glas vin, en tallerken pasta, eller hvad der nu er din livret, engang imellem med ren samvittighed – også når du ønsker at gå ned i vægt.

Det lyder måske en smule mystisk, men hæng på. Vi vender tilbage til det.

#4 Styrketræn hele din krop

Den mest gavnlige og effektive træning for din krop er at løfte vægte der øger stofskiftet via øget muskelmasse. Uden styrketræning står kroppen med et problem, for i takt med at du indtager færre kalorier, spiser din krop af dine muskler i stedet for det uønskede fedt.

Som tidligere beskrevet har kroppen kun fokus på overlevelse, så for den giver det mening at gemme fedtet til sidst og samtidig sænke forbrændingen hver gang, der er mulighed for det.

Stofskiftet skal altså have et ordentligt los opad, OG så skal det holdes kørende i et så højt gear som muligt, og det kan KUN gøres med den rette styrketræning:

Styrketræning = større muskelmasse

Større muskelmasse = Højere stofskifte

Højere stofskifte = Øget kalorieforbrænding = Hurtigere og bedre mulighed for permanent fedttab

Manglende styrketræning, når du taber dig, resulterer i at du bliver tyndfed med tiden og må slås med en nedsat forbrænding og med uønskede kilo, der forsøger at snige sig tilbage.

Din krop vil modarbejde dig for altid, hvor du kunne have indgået et samarbejde for livet.

For at få de omtalte fordele kræver det den korrekte styrketræning med 3-5 af de mest udfordrende og basale øvelser, der aktiverer hele kroppen og fokusér på progression, så vægten løbende øges, og på få gentagelser. På den måde får du bygget musklerne op over hele kroppen, så du kan sparke din fedtforbrænding, din kalorieforbrænding og dit stofskifte i vejret.

Squat og dødløft er guf for armene – selvom du måske regner dem for at være benøvelser, for her er hele kroppen i gang. Det er faktisk de mest effektive øvelser til at opbygge og forme dine arme, selvom det måske lyder spøjst. Supplerer du op med en træk og pres øvelse for overkroppen, har du et fantastisk træningsprogram.

Med øvelser der involverer flere led- og muskelgrupper kan du træne med større vægt, som giver bedre resultater og en langt større effekt på hele kroppen end de små isolationsøvelser, som vi gennemgik under punkttræningsmyten.

Frygt ikke, at du kommer til at ligne et af de muskelbundter, der ikke kan holde armene ind til kroppen eller går som om, de ikke kan samle benene.

Kvinder kan ikke komme til at se sådan – ikke en gang med supermålrettet træning, og taler vi deciderede bodybuilding, så er der i mange tilfælde ulovlige eller tvivlsomme stoffer indblandet, for at de kan komme til at se sådan ud.

Sandheden er, at fedt og muskler ikke fylder det samme. 1 kg fedt fylder mere end 1 kg muskelmasse. Så skifter du 1 kg fedt ud med 1 kg muskelmasse vil du blive mindre og fastere, for det er kun muskler, der kan forme og skabe den krop, du ønsker, så du får de tonede og veltrænede arme, som du drømmer om.

Og med alderen svinder muskelmassen ind, hvilket også er hvorfor mennesker der ellers har været meget aktive hele deres liv, oplever at det er helt umuligt at holde fedtet og appelsinhuden fra kroppen, selvom de øger mængden af cardiotræning.

Selv garvede sportsfolk inden for nogle typer  sport kommer i problemer, fordi træningen tærer på muskelmassen. Som eksempelvis den garvede kvindelige maratonløber Kim Raine.

Tonede arme

Så styrketræn!

#5 Motivation og attitude

Bevar din nye livsstil og opgiv aldrig!

At tabe fedt behøver slet ikke at være svært. Det kræver naturligvis målrettet træning at komme i form, men det er helt sikkert at foretrække frem for at den ene slankekur afløser den anden, og at den ene træningsgadget efter den anden ryger op på loftet, når modet er tabt, eller når træningsprogrammet ikke virker.

Tag de overstående råd til dig, så skal du nok få resultater og nå dine mål hurtigt, men husk, at hvis det har taget dig et år at tage 15 kg på, så tager det jo ikke 14 dage at smide dem alle igen.

Acceptér at magiske genveje som Tv-shop, mirakelmaskiner, modekure og piller ikke fungerer.

Glæd dig over, at du nu kender opskriften, som vil give dig masser af motivation, når resultaterne begynder at komme og bare skal kaste dig ud i det.

Har informationen her vendt op og ned på dine forestillinger om kost og træning? Så se her… Der er nemlig mere…

Du finder flere værdifulde og tankevækkende informationer om, hvad der er den mest effektive måde at få de bedste og hurtigste resultater på i vores GRATIS “Fortius Fitness Insider”. Som lovet i punkt 3, får du også mere at vide om, hvordan du kan nyde dine favoritretter og samtidig undgå at sabotere din vej til slanke og tonede arme.

Vil du have kontrollen over din træning og kost. Og vil du vide, hvordan du mest effektivt forbrænder fedt og forvandler din krop til den bedste udgave af sig selv, så klik her og tilmeld dig GRATIS nu!

væk med mormorarme

”Klik her for videnskabelige referencer der understøtter artiklen”

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: