Vægttab efter fødsel og graviditet

Kæmper du stadig med de sidste kilo fra graviditeten, og er du træt af genstridigt fedt, der bare ikke vil forsvinde, så du kan komme tilbage i form efter fødslen?

Så er du ikke den eneste!

Heldigvis får du her svaret på, hvordan du får din krop tilbage og kommer efterfødselskiloene til livs, så du slipper af med det overflødige fedt permanent på en effektiv måde, og samtidig punkterer vi de irriterende myter, der holder dig fra vægttab og den sunde og stærke krop, som du ønsker.

Både graviditet og fødsel er en kæmpe præstation, som slider på kroppen. Derfor er det også uretfærdigt, når mange nybagte mødre efterfølgende kæmper forgæves mod de mange kilo, som graviditeten efterlader, når den lille endelig er kommet til verdenen.

For mange nybagte mødre tager det årevis, at opnå det ønskede vægttab efter fødslen, hvis de har mange kilo, og nogle når aldrig at komme af med dem, inden der er en ny baby på vej. Hertil kommer at nogle mødre endda aldrig får has på det ekstra fedt, som de så trækkes med livet igennem, fordi de har forsøgt alt.

Men sådan behøver det heldigvis slet ikke at være.

Når de nybagte mødre kæmper en brav kamp med at komme fedtet til livs igennem længere tid, eller ligefrem kæmper forgæves, skyldes det de mange myter om kost, træning og vægttab, som de er ofre for på nettet, i blade (om træning) og i fitnesscentre.

Du vil uden tvivl have hørt disse myter adskillige gange, og du vil have stødt på dem på steder, hvor du tror, at du bliver præsenteret for reel viden.

Men går vi dem efter i sømmene, giver de ingen mening.

De mest sejlivede myter om vægttab efter fødsel og graviditet er:

  • Myten om at træning og amning er en dårlig kombination
  • Myten om cardio/konditionstræning
  • Myten om punkttræning

Myten om at træning og amning er en dårlig kombination

Der hersker desværre en udbredt misforståelse om, at mælkeproduktionen ødelægges, hvis man indtager færre kalorier, at man risikerer, at affaldsstoffer og tungmetaller udskilles i mælken, at mælken kan blive sur, og at det ikke lade sig gøre at opnå et vægttab efter fødslen, mens man ammer.

Men det er alt sammen noget vrøvl på linje med det, som man sagde i gamle dage, om at gravide skal spise for 2. Det fører bare til overvægt.

Nedsat mælkeproduktion:

Nedsætter træning produktionen af modermælk?

NEJ – Træning skader ikke produktionen af modermælk.

Sur modermælk:

Bliver modermælken sur, hvis du træner?

NEJ – Ikke hvis du benytter dig af styrketræning som træningsmetode eller en anden moderat motionsform, som eksempelvis yoga, men hvis du insisterer på at udføre benhård kredsløbstræning, så kan du godt risikere at din mælk bliver sur for en kort periode.

vægttab efter fødsel og graviditet

Joan Lang (foto) – medforfatter af artiklen og medstifter af Fortius fitness – har mange års erfaring i at hjælpe andre med at nå deres mål. Hun har tre fødsler bag sig og har ved hjælp af styrketræning smidt kiloene efter fødslen og trænet sig fra appelsinhud, smerter og slidgigt. Du kan læse mere om Joan her og se, hvordan Fortius Fitness kan hjælpe dig.

Nedsat kalorieindtag:

Nedsætter færre kalorier produktionen af modermælk?

NEJ – Dit energibehov er fint dækket ind, hvis du ønsker at skære ned i kalorierne for at tabe dig. Du skal naturligvis have en sund og nærende kost, men det er jo ikke det samme som en fed kost eller en kost med overflødige kalorier. De kalorier du skærer fra, tager kroppen så fra de fedtdepoter, som den jo har skabt til det samme – nemlig at sikre at baby altid har nok at spise – også selvom det eksempelvis er knapt med føde.

Vægttab efter graviditet og fødsel under amning:

Kan det lade sig gøre at tabe sig mens man ammer?

JA – Du kan sagtens tabe dig, mens du ammer uden, at det går ud over hverken dig eller din lille ny. Du hjælper sådan set bare de processer som naturen har sat gang i på vej.  Amning er jo i forvejen en god måde at tabe sig på, da der frigives prolaktin. Det hjælper med at forbrænde fedt, så du med den rigtige kost og den korrekte styrketræning er rigtig godt på vej til det vægttab, som du ønsker.

Myten om Cardio

Cardiotræning som løb og cykling er ofte det, som tankerne falder på, når man taler om motion og vægttab efter graviditet og fødsel, men konditionstræning er den absolut dårligste metode, du kan bruge til at komme fedtet til livs.

Du kan tilbagelægge kilometer efter kilometer på cyklen eller i løbeskoene dagligt, og du kan møde troligt op i fitnesscentret til zumba og aerobic flere gange om ugen uden af få en effektiv og fedtforbrændende træning og et vægttab.

Cardio-træning er nemlig desværre IKKE en effektiv måde at komme overflødigt fedt til livs– heller ikke selvom du forbrænder kalorier, mens du træner!

Og her er hvorfor:

Har du nogensinde set dyr jogge i et moderat tempo i halve eller hele timer?

Nix!

Dyr er, ligesom os mennesker, skabt til at tusse stille og roligt rundt, med mindre der opstår fare eller at der er et bytte inden for rækkevidde. I de situationer har vi behov for at kunne løbe stærkt – rigtig stærkt – men kun for en kort periode indtil vi er langt nok væk fra faren og i sikkerhed, eller at vi er tæt nok på vores bytte til at kunne nedlægge det.

Vi er altså designet til kortvarige eksplosive udbrud – ikke en times uafbrudt lunten rundt.

Forklaringen ligger i konstruktionen af vores kroppe. Det er et urgammelt design, og faktisk ret kløgtigt, for kroppens eneste fokus er at overleve. Derfor er det set med naturens øjne en hamrende god idé, at kvinder er ekstra gode til at opmagasinere fedt, for så er der noget at tære på under graviditeten og energi nok til både mor og barn efterfølgende – også selv om, det er knapt med føden.

Det sikrede vores overlevelse i en verden, hvor man aldrig vidste hvad morgendagen bragte.

Din krop er bygget til at overleve, og derfor giver det god mening at holde på de værdifulde kalorier, så den sørger for at forbrænde så få som overhovedet muligt. Jo flere kalorier din krop kan omdanne til fedt, jo længere tid kan den klare sig, når der opstår regulær sult.

Hvad naturen ikke lige har forudset, er at vi i nogle dele af verdenen har rigeligt med mad, og at vi gerne vil se godt ud i undertøj, hvorfor vi gør, hvad vi kan for at speede kalorieforbrændingen op.

Det ser måske imponerende ud med de tal som de forskellige maskiner i fitnesscentret forsøger at bilde os ind, at vi forbrænder, mens vi cykler, løber eller stepper, men hvis vi var så gode til at forbrænde kalorier, ville vi være døde af sult i tidernes morgen, inden vi nåede at løbe vores bytte op.

Cardio forbrænder selvfølgelig kalorier – bare ikke ret mange og slet, slet ikke i nærheden af, hvad løbebåndet eller kondicyklen påstår.

Og hvis du tror, at det er fedt, som du forbrænder, mens du sveder derudaf, så tro om igen!

Få hele forklaringen på, hvorfor konditionstræning er det værste, du kan udsætte dig selv for, hvis du ønsker at smide efterfødselskiloene. Tilmeld dig vores GRATIS ”Fortius Fitness Insider”.

VIGTIG NOTE: Du skal selvfølgelig ikke droppe din gåtur eller pensionere jernhesten, for bevægelse er altid sundt. Det er den populære kredsløbstræning som eksempelvis jogging, der foregår i et middel tempo, vi advarer imod, når du ønsker at gå ned i vægt.

Myten om punkttræning

Punkttræning, hvor du eksempelvis forbrænder fedtet på maven ved at lave mavebøjninger, er også en indgroet myte.

”Fedt forsvinder fra udvalgte områder, når du punkttræner med målrettede øvelser eller benytter dig af særlige typer udstyr!”

Nix!

Om du så laver 500 mavebøjninger om dagen, vil du aldrig få en flad og tonet mave ud af det.

Heldigvis!

Så kunne du tabe alle graviditetskiloene på maven og stå der med en stram, flad og veltrænet mave, men samtidig have store blævrende lår og baller.

Du kan ikke kontrollere, hvor kroppen vælger at lagre dit fedt eller at forbrænde det. Det bestemmer dine gener suverænt.

Når du forbrænder fedt, sker det over hele kroppen og ikke kun lokalt – og det kan KUN lade sig gøre, hvis din krop befinder sig i kalorieunderskud.

vægttab efter fødselTV-Shop vil have dig til at tro at punkttræning er muligt

Du oplever måske nok, at fedtet forsvinder hurtigere på maven end på lårene – eller omvendt, men igen – det er genetisk bestemt. Klør du på med den rigtige type træning og kost længe nok, vil selv de mest stædige fedtdepoter også forsvinde.

Punkttræner du din mave, vil du gøre den stærkere og fastere til en vis grad, men fedtet der dækker musklerne går ingen vegne, for den fine flade mave træder først frem, når fedtet der dækker for dine trænede muskler er væk.

Direkte træning af de individuelle kropsdele er den ALLERMINDST vigtige faktor for fedttab et bestemt sted på kroppen.

VIGTIG NOTE: Du kan se, hvad videnskaben siger om bl.a. cardio som vægttabsmetode samt punkttræning via det link, du finder allernederst i denne artikel.

Det er i stedet kosten, der i samspil med træningen af HELE din krop, der spiller den vigtigste rolle, som vi vil gå i dybden med nu.

Og det er lettere end du tror.

5 tips til vægttab efter fødsel og graviditet

Med disse 5 tips er du hurtigt vægten kvit efter din fødsel.

#1 Grøntsager, grøntsager, grøntsager

Når man vil tabe fedt, skal man indtage færre kalorier, men når du nedsætter kalorieindtaget, vil du automatisk blive mere sulten. Din krop opfatter nemlig indtagelsen af de færre kalorier som en trussel mod din overlevelse.

Derfor er grøntsagerne nøglen til at kunne spise mere uden at gå på kompromis med det kalorieunderskud, som du har brug for.

Og så er de kaloriefattige grøntsager jo fyldt med vitaminer og mineraler samt massevis af gode fibre, så du forbliver mæt længe og holder fordøjelsen i orden. Mæsk dig i dem. Din krop vil elske dig for det.

#2 Masser af protein

Spis masser af protein – det forbrænder nemlig kalorier, mens du fordøjer. Protein er den mest termogeniske af alle typer fødevarer, hvilket betyder at din fordøjelse må bruge en masse energi – altså kalorier -på nedbryde det.

Så du kan rent faktisk slippe afsted med at spise mere, hvis du ønsker og samtidig stabiliserer protein dit blodsukker og sørger for at du forbliver mæt, ligesom det vedligeholder din muskelmasse, så du ikke taber den i stedet for fedtet.

Musklerne styrer din forbrænding, og kroppen nedbryder fedt, når du er i kalorieunderskud, for at få brændstof, men den æder også af dit muskelvæv. Det er naturligvis et problem, men det kan du heldigvis forebygge rigtig let ved at fodre din krop med protein, så den har noget at arbejde med og laver den rigtige træning (som vi kommer ind på senere). Gør du ikke det, vil din forbrænding nemlig falde i takt med at din muskelmasse svinder.

Æg, kalkun, kylling, kalkun, fisk og hytteost er gode kilder.

#3 Pas på de kalorieholdige fødevarer

Fødevarer som pasta, ris, brød og havregryn er proppet med kalorier. Så drop dem sammen med sukker og andre fede produkter – de fleste dage.

Når du ikke skal opgive dem helt, er det fordi din krop rent faktisk med jævne mellemrum, har behov for en god skovlfuld kulhydrater for at kunne fungere optimalt, Bare ikke i de mængder, som vi moderne mennesker har for vane at indtage.

De er altså ikke fjenden her, men til gengæld er det en god måde at undgå at indtage for mange kalorier uden at du ender med at skulle tælle kalorier eller at veje din mad.

Det giver dig også mulighed for at nyde nogle af dine yndlingsretter en gang i mellem helt uden skyld, og der er garanteret nogle i mellem, der indeholder en god portion kalorier.

Det lyder måske en smule forvirrende, men hæng på, for det vender vi tilbage til.

Til gengæld kan du frit mæske dig i grøntsager og kød som beskrevet ovenfor og så skal du nok se kiloene rasle af, og samtidig får du fordelen af at få meget mere næring i forhold til kalorieantallet.

#4 Styrketræn

Den absolut bedste træning du kan lave, når du vil tabe fedt, er styrketræning, som øger din muskelmasse og dit stofskifte, og holder det så højt oppe som muligt. Vægttab uden styrketræning giver din krop problemer efterfølgende.

For når du skærer ned på kalorierne for at tabe fedtet, så begynder din krop at æde af dine muskler i stedet og ikke af dit fedt, som mange tror.

Kroppen interesserer sig, som tidligere nævnt, kun for overlevelse, og den holder derfor på fedtet til allersidst, samtidig med at den sænker forbrændingen, ligeså snart den kan se sit snit til at gøre det.

Stofskiftet skal altså have et ordentligt spark OG holdes i gang og dette kan kun gøres med den rette styrketræning:

Styrketræning = større muskelmasse

Større muskelmasse = Højere stofskifte

Højere stofskifte = Øget kalorieforbrænding = Hurtigere og bedre mulighed for permanent fedttab

Undlader du at styrketræne, mens du arbejder på dit vægttab, vil du ende med at blive tyndfed i stedet og få nedsat din forbrænding. Og så det bliver en hård kamp at tabe kiloene og at holde vægten på det sted på skalaen, hvor du ønsker, at den skal være.

Men det er ikke ligegyldigt, hvordan du styrketræner. Styrketræning skal foregå på den rigtige måde, for at du kan høste alle fordelene. For mange gentagelser eller øvelser for de enkelte muskelgrupper, som vi gennemgik i starten af denne artikel, og du går glip af den mest effektive træning.

Vælg i stedet 3-5 af de mest grundlæggende og krævende øvelser såsom dødløft, squat og bænkpres, der er målrettet hele din krop og fokusér på progression i vægt og på få gentagelser. Når flere led- og muskelgrupper involveres kan du nemlig træne med større vægt, og dermed få hurtige og bedre resultater.

Når du stiller krav til hele kroppens muskulatur, bliver den tvunget til at tilpasse sig og til at holde på sin muskelmasse i stedet for at nedbryde den, som den jo egentlig helst vil, når den udsættes for færre kalorier. Det tvinger den til at finde kalorierne et andet sted og så kan den ikke andet end at gå på rov i sine fedtdepoter.

Og det er netop dette vi ønsker!

På den måde vil du øge din muskelmasse over hele kroppen, så du kan sparke dit stofskifte samt kalorie- og fedtforbrænding i vejret, så du opnår et vægttab. Øg gradvist vægten, så din forbrænding hele tiden øges, så vil du komme langt hurtigere frem til dit mål.

Frygt ikke, at du får figur som en bodybuilder. Kvinders disposition for at opbygge muskelmasse er markant anderledes end mænds. Se muskler som din ven og det bedste middel til at forme din krop, og give dig den flotte, tonede og veltrænede krop, som du ønsker.

Med alderen svinder muskelmassen desværre automatisk, hvilket også er hvorfor mennesker der ellers har været meget aktive hele deres liv, pludselig oplever at det er helt umuligt at holde fedtet fra kroppen, selvom de øger mængden af cardiotræning.

Selv garvede sportsfolk, der dyrker en type sport kommer i problemer, fordi træningen tærer på muskelmassen. Som eksempelvis den garvede kvindelige maratonløber Kim Raine.

Vægttab efter graviditet

Så styrketræn!

#5 Attitude og motivation

Opgiv aldrig!

Selvom det kræver målrettet arbejde at komme i form, behøver det slet ikke at være svært eller tidskrævende.
Alt for mange udskifter den ene kur med den anden livet igennem eller smider det ene uduelige motionsredskab efter det andet i garagen og taber modet når ingen træningsprogrammer synes at virke.

Men det er ikke dig der er noget galt med – det er metoderne.

Tv-shop gadgets og modekurenes lette genveje til vægttab eksisterer simpelthen ikke.

Vælger du at tage de overstående råd til dig, skal du nok få resultater og nå dine mål hurtigere, end du tror muligt. Og med resultaterne kommer den selvforstærkende motivation.

Så kast dig endelig ud i det. Du har intet at tabe – ud over de ekstra kilo fra din graviditet.

Har du fået vendt op og ned på nogle af dine forestillinger med alt denne information? Så se her… Der er faktisk mere endnu…

Du finder nemlig mange flere værdifulde informationer om træning, kost, og hvordan du finder den mest effektive metode til at opnå de bedste resultater i vores GRATIS “Fortius Fitness Insider”, INKLUSIV som lovet i punkt 3, hvordan du kan nyde dine livretter og undgå at sabotere dit hårde arbejde for at få din krop tilbage efter fødslen.

Vil du have kontrol over din kost og træning, og vil du vide, hvordan du bedst forbrænder fedt og forvandler din krop – uden at flytte ind i et fitnesscenter og gå på strenge kure, så klik her og tilmeld dig GRATIS nu!

vægttab fødsel hvordan

”Klik her for videnskabelige referencer der understøtter artiklen”

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: