Dødløft for nybegyndere – Læs om kongen af alle styrketræningsøvelser

Mange tror, at cardiotræning som cykling og løb er det mest effektive våben mod uønskede kilo og heldbredsgener, men hvis du virkelig vil have gang i fedtforbrændingen, ændre kroppens udseende og gøre kroppen modstandsdygtig over for smerter, så er styrketræning det eneste rigtige.

Men hvilke øvelser er bedst, og findes der en’ styrketræningsøvelse, der overgår alle andre øvelser og kan transformere din fysik, så du bliver den flotteste, stærkeste og mest fedtforbrændende udgave af dig selv samtidig med at du styrker dine knogler og led og forhindrer smerter i knæ, hofter og ryg?

LÆS OGSÅ: SÅDAN FÅR DU FLAD MAVE

JA!

Øvelsen hedder dødløft, og det er slet ikke så svært eller skræmmende som ordet måske antyder og, her kan du se, hvorfor dødløft skal være en del af din træning, og hvor let du kommer i gang.

Vidste du, at du faktisk dødløfter mange gange om dagen?

Når du løfter dine børn op af barnevognen, dagligvarer ud af bilen, bagage i lufthavnen, potteplanter rundt i haven, eller hvis du hjælper en bekendt med at flytte en sofa er der rent faktisk tale om dødløft.

Og det er i situationer som disse at mange kan mærke ryggen bagefter, men dødløfter du som en del af din træning, bliver alt det daglige slid og slæb meget nemmere, efterhånden som din ryg bliver stærkere.

dødløft

Og som en bonus er dødløft også den øvelse, der hurtigst strammer kroppen op og giver dig effektiv fedtforbrænding.

Dødløft er mange mænd og kvinders favorit, uanset om de er nybegyndere, øvede, sportsatleter eller professionelle personlige trænere, simpelthen fordi den er en af de mest effektive, men simple og nemmeste øvelser at udføre og mestre.

Den styrke og udholdenhed du får fra dødløft, kommer dig hurtigt til gavn i hverdagens gøremål, uanset dit køn eller arbejde, eftersom dødløft i al sin enkelthed går ud på at løfte en vægt fra gulvet, og sætte det igen.

Hvis udført korrekt vil dødløft give en fantastisk stimulering af hele kroppen og transformere din fysik hurtigere end nogen anden øvelse.

7 gode grunde til dødløfte dig til styrke og effektiv fedtforbrænding

Der er mange grunde til at gøre dødløft til en del af din træning, men her får du de 7 største.

#1: Øget muskelmasse og dermed øget fedtforbrænding

Det fantastiske ved dødløft er, at du let kan regulere, hvor meget muskelmasse du ønsker at opbygge. Men uanset om du ønsker at blive muskuløs eller blive slankere og få bagdel, lår og arme strammet op, så er der ingen vej uden om dødløft. Den er med andre ord kongeøvelsen, når det gælder om at forme kroppen via muskelopbygning og vejen til den slanke, tonede krop.

Især når det gælder vægttab, er dødløft uundværlig, for øget muskelmasse betyder øget fedtforbrænding, og dermed effektivt fedttab.

Musklerne henter energi fra dine fedtdepoter, når de skal reparere sig selv efter træning, så allerede der er der en fordel og jo mere muskelmasse du har, jo fedt forbrænder du.

Du kan altså opbygge en meget effektiv fedtforbrænding ganske let, og uanset om du ellers har haft svært ved at tabe dig tidligere – også hvis du er kvinde med PCO og PCOS.

#2: Øget styrke i hele kroppen – også din core

Ordet ”core” har med tiden indfundet sig i det danske sprog, og er nemmere at forholde sig til end ”kropskorsettet”.

Det er den del af kroppen, der integrerer den øvre og nedre del af kroppen, og uden en stærk core, vil styrken i begge dele af kroppen langsomt blive forkrøblet. Sagt lidt forsimplet, så overfører din core simpelthen energi oppefra og ned, og nedefra og op.

En metode mange benytter sig af er mavebøjninger i håb om, at deres core vil blive styrket på den måde. Desværre bliver coren ikke meget stærkere på den måde, og resultatet bliver kun en forbedret evne til at lave flere mavebøjninger.

Dødløft rammer derimod coren lige på og hårdt, og når først man har opbygget styrken til at dødløfte mange kilo, kan mavebøjninger og andre isolationsøvelser nemt fjernes fra den daglige træning.

En god kropsstyrke begynder altid med en stærk core, da den er forudsætningen for mange andre gode øvelser såsom squat, bænkpres, kropshævninger, push-ups osv. Dødløft aktiverer coren ved at overføre energi fra benene til den øvre del af kroppen, og gør i den forbindelse resten af kroppen markant stærkere.

Det skyldes at dødløft aktiverer mange forskellige muskler på en gang, hvilket også forklarer, hvorfor du i dødløft kan løfte meget mere, set i forhold til andre øvelser, hvor du bruger færre muskelgrupper.

Mange kvinder, der drømmer om stramme og tonede ben, en rund bagdel og en slank talje, tyer desværre til isolationsøvelser i diverse maskiner, i håb om at det vil gøre en forskel. Men isolationsøvelser fokuserer kun på enkelte kropsdele, og vægten i den slags øvelser alt for let, eftersom bevægelserne ikke tillader særlig meget modstand, og derved responderer kroppen ikke synderligt.

Vi kommer derfor ikke uden om, at det bedste redskab er en fri vægtstang, så vi derved får alle kropsdele til at arbejde sammen på den måde der effektivt former kroppen.

#3: Øget knogledensitet

Knoglers densitet øges, når de udsættes for stress ligesom muskler også bliver større, når de belastes med træning. Ved at trække sig sammen hiver musklen i knoglen. Den form for stress betyder, at knoglen tilpasser sig ved at øge sin densitet, og dermed sin styrke. Knogledensitet er vigtigt livet igennem for både kvinder og mænd, fordi stærke knogler eksempelvis ikke brækker så let.

Også her er dødløft et fantastisk redskab, da øvelsen får musklerne til at trække i flere knogler samtidigt, hvilket igen betyder øget knogledensitet i store dele af kroppen, og dødløftet tillader dig at løfte mere vægt end andre øvelser, så dine knogler bliver bomstærke, selvom der kun er tale om en enkelt øvelse.

#4: Forbedret fysik

Dødløft har dog også en mere æstetisk egenskab, ud over at øge stofskifte, muskelmasse, kondition og styrke – øvelsen får dig simpelthen også til at se bedre ud.

Derfor er dødløft også en fast del af mange træningsprogrammer, der benyttes af mennesker som hurtigt skal opnå en flot fysisk form, der gerne vil blive sommerklare, eller filmstjernen, der skal trænes op til en stor rolle.

Et godt eksempel på netop det er Hollywood skuespillerne Hugh Jackman og Cameron Diaz, der i flere roller blev nødt til at øge deres muskelmasse markant – og hurtigt – for at se godt ud på det hvide lærred. Det opnåede de ikke ved hjælp af magiske Hollywood tricks, men i stedet ved noget så simpelt som at fokusere på dødløft, som en del af træningsrutinen. Mange andre filmstjerner følger samme taktik.

dødløft er den bedste øvelse

Udfordringen er som regel, at der ikke er meget tid at gøre godt med, når kroppen skal passe til en bestemt rolle. Derfor skal der benyttes en fremgangsmetode, der virker hurtigt, og her viser dødløft sig at give den største effekt relativt til det arbejde der lægges i det.

Heldigvis behøver du ikke være en filmstjerne for at forvandle kroppen ved hjælp af dødløft. Almindelige dødelige har heller ikke oceaner af tid i en hverdag med børn, arbejde osv. og med dødløft kan du forvandle kroppen lige så effektivt, som de stjerner, der pryder plakaterne i biografen.

Uanset om målsætningen er at gå fra en spinkel kropsbygning til en mere muskuløs, få strammet de bløde kurver op eller opnå store vægttab, så er dødløft en sikker løsning hver gang!

#5: Et middel mod smerter

Dødløft kan forebygge og afhjælpe gener og smerter, men start altid med en lægefaglig vurdering, hvis du har smerter, så du sikrer at du er klar til at træne, og alliér dig med en personlig træner, når du påbegynder styrketræning, så du ikke får gjort skade på dig selv ved bruge forkert teknik.

Når det så er sagt, så skyldes mange gener og smerter i ryggen ikke alvorlige skader som eksempelvis diskusprolapser, men i stedet svaghed forårsaget af manglende aktivitet og træning, mange gange forværret af en dårlig løfteteknik i hjemmet eller på arbejdet. En elendig madras hjælper naturligvis heller ikke på problemet.

dødløft teknik

Glem alt om øvelser på stuegulvet, når du forsøger at afhjælpe smerter i ryggen. Alt hvad du behøver at gøre, er at dødløfte 3 gange om ugen med en vægt der udfordrer din krop nogle få gentagelser. I de feste tilfælde vil smerterne være væk efter et par måneders træning, hvilket mange af vores klienter kan nikke genkendende til.

Og det gælder ikke kun for rygsmerter, men for mange gener i hele kroppen. Svaghed, følelsen af udmattelse ved fysisk arbejde i haven eller leg med børnene, forkølelser, søvnløshed, dårligt stofskifte, vægtøgning, insulinresistens, depression –dødløft et vigtigt værktøj til at forebygge og afhjælpe dem.

#6: Dødløft træner hele kroppen

Dødløft er uden tvivl en af de mest givende øvelser du overhovedet kan udføre, og den træner stort set alle muskelgrupper i kroppen, om så det gælder skuldre, øverste, midterste og nederste del af ryggen, baller, haserne, for- og baglår afhængigt af føddernes positionering, mavemuskler, underarme og biceps – hvilket i sidste ende giver styrke i hele kroppen.

#7: Hurtige fremskridt

I modsætning til mange andre øvelser kan du relativt hurtigt gøre fremskridt med dødløft netop, fordi så mange muskler er i spil på samme tid. Selvom du måske lægger ud med en ret beskeden vægt, kan du inden for få uger, ved at udføre øvelsen korrekt, dødløfte betragtelig mere vægt end du startede med. Netop hurtige fremskridt er selv sagt nøglen til resultater.

Sammenligner vi de fremskridt, vi ser under dødløft med andre øvelser som eksempelvis curl eller pushdown, opnås der med de øvelser ikke resultater i nær samme grad, selv om der er tale om fremragende øvelser, så har de deres begrænsninger. Du kan ikke løfte en bicepsøvelse med125 kg, men du kan sagtens dødløfte det.

Læs del 2 her om det rigtige dødløft program.

Er du overrasket over denne revolutionerende information? Så se her… Der er nemlig mere endnu…

Hvis du virkelig vil mestre træning og kost og sætte dig ind i, hvad der skal til for at tabe fedt og opnå en sand kropstransformation og følelsen af succes – uden at flytte ind i et fitnesscenter og uden at skulle på ekstreme slankekure, så se videoen herunder nu.

Lad dine venner få glæde af artiklen – del den her: