Styrketræning er også for kvinder – 9 grunde til at kvinder ikke skal være bange for muskler

Vi er store fortalere for at kvinder skal have mere muskelmasse. Muskler er ikke bare pæne at se på, de er også EKSTREMT vigtige, fordi de giver masser af sundhedsmæssige fordele.

Her er 9 grunde til at kvinder ikke bør være bange for styrketræning- og at opbygge muskelmasse:

#1 Muskler giver dig et længere liv

Ifølge Tufts University er chancen for at leve længere større, jo mere muskelmasse, du har. Musklerne er den største biomarkør i forhold til levetid. De forudsiger ens levetid bedre end målinger af kolesteroltal og blodtryk.

#2 Muskler gør livet og daglige aktiviteter lettere

Den anden største biomarkør i forhold til levetid er styrke. Det har forskerne på Tufts University også påvist. Jo mere muskelmasse du har, jo mere styrke har du.

#3 Jo mere muskelmasse du har, desto flere kalorier forbrænder du under hvile

Forskere har målt sig frem til at for hvert halve kilo muskelmasse, du opbygger, forbrænder du yderligere 50 kalorier dagligt.

Så med 2,5 kg mere muskelmasse, forbrænder du 1750 kalorier mere om ugen – uden yderligere træning! Det svarer til, at du knokler på løbebåndet i 40 minutter fem gange om ugen!

#4 Muskler gør kvinder stærkere

Og på mere end en måde – Den øgede muskelmasse giver, ud over øget styrke, også øget selvtillid i dagligdagen.

#5 Muskler gør at det er nemmere at forblive slank

Jo mere muskelmasse du har, jo højere er kalorieforbrændingen i hvile som allerede beskrevet i #3. Dette vil helt automatisk gøre det lettere at holde den slanke linje da du ikke er afhængig af at skulle ”brænde” kalorier af. Det betyder, at det er nemmere at holde fedtet fra kroppen og forblive slank!

#6 Muskler styrker dine knogler og forebygger knogleskørhed

Uanset om du er ung eller gammel, bør du træne dine muskler, om ikke andet så for at forebygge brud, og hvis du er ældre, knogleskørhed. Dine muskler og knogler bliver svagere med alderen, men hvis du styrker dem, bliver de daglige gøremål lettere at udføre, og er uheldet ude, og du falder, så brækker du ikke noget helt så let.

#7 Muskler forbedrer din spændstighed og balance

Spændstighed og balance er også blandt de evner, vi mister naturligt med alderen, og også her kan styrketræning hjælpe. Du kan altså på mange måder holde din krop ung eller ligefrem gøre kropen yngre ved at styrketræne.

#8 Muskler forbedrer dit kropskorset

Musklerne i din torso hjælper dig med at få en pæn kropsholdning. Slappe muskler –slap og ludende holdning – trænede og spændstige muskler – rank og flot kropsholdning.

#9 Muskler får dig til at føle dig lækker, når du står foran spejlet!

En smallere talje, slanke lår og en velformet numse får dit tøj til at sidde pænere, og gør det til en fornøjelse at smyge sig i såvel stramme bukser som badetøj på alle tider af året. Alt hvad det kræver, er at du bytter noget af det blævrende fedt ud med lidt muskelmasse.

styrketræning for kvinderKasper og Joan – Forfattere af artiklen og grundlæggere af Fortius Fitness

Nu hvor du ved, hvorfor kvinder ikke skal være bange for styrketræning- og at få større muskler, er her noget, du bør vide om muskelvæv. Det kan nemlig kun opføre sig på to måder:

  • Blive større og/eller stærkere
  • Skrumpe ind og/eller blive slappere

Så hvordan får du den flade sexede mave og velformede arme, ben og baller på en sikker måde?

Svaret er styrketræning!

Vil du have en flot og tonet krop, og samtidig bevare dine feminine former, så er svaret at træne med tunge vægte.

En attråværdig kvindelig fysik kan kun opnås ved at flytte jern i træningsrummet!

Men hvad med al den snak om at træning med vægte gør kvinder til store muskelbundter?

For det første er det IKKE fysisk muligt for dig som kvinde at opbygge en gigantisk muskelmasse – din krops sammensætning af hormoner tillader det simpelthen ikke.

Det har aldrig været naturens mening, at kvinder og mænd skulle være bygget på samme måde, så derfor er vi indrettet med hver vores mængder af hormoner.

Uanset hvor meget du træner og hvor ofte, hvor mange proteiner du spiser, etc., kommer du aldrig i nærheden af at ligne en kvindelig bodybuilder. Det sker bare ikke.

Der er kun en måde, som man som kvinde kan komme til at se sådan ud: ANABOLSKE STEROIDER!

Kvinders naturlige hormonelle profiler tillader ikke, at kvinders muskler bliver så enorme, så de kvindelige bodybuildere må i stedet ændre kroppens kemi ved hjælp af ulovlige stoffer.

For det andet: bruger du den rigtige træningsteknik, kan du undgå stor muskeludvikling.

Det bringer os til vores næste punkt:

Vil du have en flot og tonet krop, og samtidig bevare dine feminine former, så er svaret at styrketræne med progressivt tungere vægte.

Tung styrketræning og få gentagelser er den bedste måde at blive fast og stærk på uden at blive stor.

Muskelvækst er generelt en reaktion på en høj volumen af arbejde, så ved at træne med få sæt og gentagelser, men med tunge vægte, behøver du ikke at frygte at blive stor (det er jo heller ikke rigtigt en risiko på grund af de førnævnte fysiske forudsætninger).

Men hvorfor bliver kvinder så anbefalet at træne med lettere vægte?

Ja, der er et par forklaringer:

For det første er der den typiske fordom, at kvinder er svage og skrøbelige skabninger, der ikke kan magte mere end nogle armbøjninger på knæene og lidt vægtløft med lyserøde håndvægte.

Hold nu kæft!

For det andet tror rigtig mange at træning med mange gentagelser, gør musklerne markerede.

Det er 100% en myte.

Fedttab er det eneste, der kan afsløre hvor tonede dine muskler er, og træning med mange gentagelser gør meget lidt for, at du bliver mere tonet.

Vil du have en flot og tonet krop, og samtidig bevare dine feminine former, så er svaret at træne med tunge vægte OG benytte øvelser, der træner flere muskelgrupper samtidig.

Hvis du gerne vil kunne fremvise en fast krop, så favorisér sammensatte øvelser som dødløft, squats, bænkpres, ophævninger og rows.

De er langt mere effektive end isolerende øvelser, der ofte udføres i maskiner, når du skal have tonede lår, bagdel og overkrop, fordi de tillader, at du bliver udfordret med vægtene, mens du træner adskillige muskelgrupper samtidig. Resultatet er øget styrke og med styrke kommer selvsikkerhed.

At blive tynd og blød er det nemmeste i verden – sult dig selv og undgå vægtene. Men når du begynder at spise igen, tager du den tabte vægt på igen, og du bliver fed og blød.

Ikke lige det, vi vil, vel!

I stedet skal du følge nogle fornuftige kostprincipper sammen med et styrketræningsprogram med progression i vægt og færre gentagelser.

På den måde vil du opnå den flotte, atletiske og veltrænede krop, som du ønsker.

Er du træt af at komme til at sabotere din træning, eller af at vente og vente på at se de resultater, du drømmer om, så læs mere om kost og træning i det GRATIS fitnesskursus Fortius Fitness Insider. Tilmeld dig det GRATIS kursus Fortius Fitness Insider her.

vægttræning for piger

Hvis du vil vide mere om personlig træning, og hvad Fortius Fitness kan gøre for dig, så tag et kig på vores hjemmeside eller besøg os på Facebook.

Lad dine venner få glæde af denne artikel – del den her: